adexo3
۳۶۳۶۱۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

آمریکا پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران را رد کرد

قانونگذاران ارشد آمریکایی از کاخ سفید درباره توافق ادعایی با ایران برای آزادی زندانیان بازداشت‌شده این کشور توضیح خواسته‌اند.

خبرگزاری فارس: قانونگذاران ارشد آمریکا با لحنی تند به گزارش ادعایی یک روزنامه درباره پرداخت پول به تهران برای آزادی چهار شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران واکنش نشان داده‌اند.

پال رایان، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای کتبی روز چهارشنبه این اقدام ادعایی را «فصلی دیگر» در فریبکار‌های کاخ سفید درباره برجام خوانده و نوشته که گزارش وال‌استریت‌ژورنال ظن‌های قبلی درباره «پرداخت رشوه برای آزادی» آمریکایی‌های بازداشت‌شده را تأیید می‌کند.

وی همچنین از دولت آمریکا خواسته درباره پرداخت این پول به «کشور پیشرو در حمایت از تروریسم» توضیح بدهد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بامداد چهارشنبه مدعی شد که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران، انتقال داده است. کاخ سفید، قبلاً این موضوع را رد کرده و گفته که پولی برای آزادی زندانیان به ایران پرداخت نخواهد کرد.

گمانه‌زنی‌ها در این باره از زمانی آغاز شد که دولت باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که با ایران به توافقی برای پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار جهت تسویه بدهی‌اش در یکی از پرونده‌های مربوط به یک قراردادهای تسلیحاتی قدیمی رسیده است. از آنجا که اعلام این موضوع همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود، نمایندگان کنگره، این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانستند.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز ۲۷ دی‌ماه گفت ایالات متحده با پردخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران ایران جهت تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری‌اش در شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، موافقت کرده است.

دولت آمریکا، به گفته «کری»، موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، ۱.۳ میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل ۴۰۰ میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

اظهارات «جان کری»، مبنی بر تصمیم دولت آمریکا برای تسویه بدهی، موجی از انتقادات در محافل سیاسی این کشور را به همراه داشت. در این میان، نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره، دولت اوباما را به سبب آنچه به گفته آنها «مماشات در برابر ایران» است مورد سرزش قرار می‌دهند.

چند روز بعدتر، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اعتراضات گفت رقمی که آمریکا برای پرداخت به ایران موافقت کرده بسیار کمتر از ۷ تا ۸ میلیارد دلار مورد مطالبه ایران برای حل و فصل اختلافات بوده است.

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال ۱۹۸۱ بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد.

اد رویس، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم روز چهارشنبه به خبر جدید وال‌استریت‌ژورنال اعتراض کرده است. وی ایران را «رژیم تروریست» خوانده و گفت پرداخت رشوه به این کشور باعث می‌شود زندگی مردم آمریکا به خطر بیفتد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد. وی در این برنامه گفت که تیم مذاکره‌کننده برای آزادی زندانی‌ها و تیم مذاکره‌کننده برای حل و فصل پرونده لاهه با هم متفاوت بوده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج