adexo3
۳۶۵۹۶۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

توطئه نفتی

روز گذشته در غیاب رئیس‌جمهوری که به «باكو» سفر کرده، جلسه هیأت دولت به ریاست «اسحاق جهانگیری» برگزار شد.

روزنامه شرق: روز گذشته در غیاب رئیس‌جمهوری که به «باكو» سفر کرده، جلسه هیأت دولت به ریاست «اسحاق جهانگیری» برگزار شد. پس از پایان جلسه، «جهانگیری» و وزیران حاضر در جلسه به حیاط هیأت دولت آمدند تا در جمع خبرنگاران به سؤال‌های آنها پاسخ دهند. دراین‌بین «سیدمحمود علوی»، وزیر اطلاعات، هم تنها با خبرنگاران خوش‌و‌بش کرد و روز خبرنگار را به آنها تبریک گفت.

معاون اول رئیس‌جمهوری هم که دیرتر از دیگر وزیران به حیاط آمد، در همان پایین پله‌ها ایستاد تا پاسخ‌گوی سؤالات باشد. او در پاسخ به سؤالی درباره اصلاحات قراردادهای نفتی و اینکه منتقدان معتقدند هنوز اشکالات رفع نشده، گفت: «این مصوبه را عصر شنبه امضا کردم و یکشنبه ابلاغ شده است». او ادامه داد: «در قانون نفت که مصوب مجلس است، گفته شده که شرایط عمومی قراردادهای نفت را دولت تصویب کند تا وزارت نفت در آن چارچوب عمل کند؛ بنابراین یک‌سری قوانین بالادستی هست که ما برمبنای آنها شرایط عمومی را مشخص می‌کنیم که معنی‌اش قرارداد نیست. بر اساس آن شرایط وزارت نفت مذاکره می‌کند».

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «درباره محل‌هایی که تابه‌حال اکتشاف انجام نشده، یک گونه سیاست‌گذاری کردیم؛ درباره میادین مشترک و بازیافت از چاه‌های موجود هم یک گونه». او گفت: «در مجموع رئوسی مشخص شده که هم بتوانیم بازیافت از چاه‌های نفت را بالا ببریم و هم در محل‌هایی که سرمایه‌گذاری نشده، مثل شرق و مرکز کشور، اکتشاف صورت بگیرد. درباره بقیه محل‌ها هم چارچوب‌هایی مشخص شده است».

او با اشاره به اینکه «فکر می‌کنم درباره توجه به نظر منتقدان کار درخورتوجهی از سوی دولت صورت گرفته است»، ادامه داد: «این یک کار استثنائی در دولت است؛ چراکه در یک سال گذشته از همه کسانی که آمادگی داشتند در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی شرکت کنند، دعوت و ساعت‌ها بحث شده است. مقام معظم رهبری هم تدبیرشان این بود که نظرات منتقدان را شنیده و این نظرات در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی شود». او ادامه داد: «طبیعی است که وقتی چنین مصوبه‌ای وجود دارد، مجموعه‌ای از منتقدان هستند و ممکن است برخی نظراتشان اعمال نشده باشد؛ ولی ١٥٠ مورد اصلاح صورت گرفته است».

جهانگیری ادامه داد: «اصلاحات زیادی صورت گرفت و فکر می‌کنم آنهایی که دغدغه داشتند از طرفی دنبال توسعه ظرفیت‌های نفت هم باشند؛ ممکن است کسی آن‌قدر دغدغه داشته باشد که بگوید اصلا دست نزنید به نفت و اجازه دهید همان زیر زمین بماند». جهانگیری در ادامه گفت: «برخی از کشورهای خارجی که با ما میدان مشترک دارند، برای اینکه ما فعالیت نکنیم و بتوانند از میادین مشترک و سهم ملت ایران برداشت کنند، یک تیپی از آنها هم در داخل کشور خرج و هزینه می‌کنند که با روش‌هایی مانع انجام قراردادهای ما شوند، اما ما تسلیم این شرایط نخواهیم شد و قطعا ان‌شاءالله به‌زودی قراردادهای نفت بسته خواهد شد».

تصور برخی از اقتصاد مقاومتی در حد مرغداری است

جهانگیری با بیان اینکه براساس شاخص‌ها اقتصاد کشور در مسیر صحیحی قرار گرفته و اقتصاد مقاومتی در حال اجراست، درباره اقتصاد مقاومتی، گفت: «تصور برخی از اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد کوچک در حد مرغداری و گاوداری است درحالی‌که اقتصاد ایران یک اقتصاد بزرگ است و اقتصاد مقاومتی می‌خواهد اقتصاد بزرگ ایران را به حرکت درآورد بنابراین دراین‌زمینه تولید، واردات و صادرات مهم است».او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی اظهارات درباره رئیس‌جمهوری در روزهای اخیر گفت: «به معاون حقوقی رئیس‌جمهوری تذکر داده‌ایم تا از دستگاه قضا پیگیر این توهین‌ها باشد».

جهانگیری ادامه داد: «تلاش ما این بوده که تا حد امکان وارد پیگیری قضائی این توهین‌ها نشویم مگر در مواردی که آشکارا به رئیس‌جمهوری و هیأت دولت اهانت می‌شود». او افزود: «البته انتظار ما از دستگاه قضا این است که آنها منتظر شکایت دولت نباشند. به‌هرحال حرمت رئیس‌جمهوری باید رعایت شود و وقتی این توهین‌ها انجام می‌شود خود قوه قضائیه باید با آن برخورد کند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج