adexo3
۳۷۴۷۹۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بورس برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی مهیاست؟

هرچند همزمان با اعلام برجام، گمانه‌زنی‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و افراد حقیقی در بازارهای مختلف رشد داشته اما در این میان سرمایه‌گذاران خارجی اقبال مناسبی به بازار سرمایه داشتند و موج ورود آنها به بورس که از سال گذشته آغاز شده بود بعد از برجام افزایش یافته.

اقتصاد آنلاین: هرچند همزمان با اعلام برجام، گمانه‌زنی‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و افراد حقیقی در بازارهای مختلف رشد داشته اما در این میان سرمایه‌گذاران خارجی اقبال مناسبی به بازار سرمایه داشتند و موج ورود آنها به بورس که از سال گذشته آغاز شده بود بعد از برجام افزایش یافته اما بیشتر هیات‌ها تنها از بازار سرمایه دیدار کرده‌اند که منجر به ورود سرمایه به بورس نشده است.

برخی از کارشناسان ریسک‌های سیاسی را مانع ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کشور قلمداد می‌کنند و برخی دیگر معتقدند، موازی‌کاری برای ورود سرمایه‌های این گروه از افراد و همچنین قوانین سخت‌گیرانه برای ورود نقدینگی‌های سرمایه‌گذاران خارجی به داخل کشور موجب کندی این روند شده است.

زیرساخت‌ها مهیا است

یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقد است، زیرساخت‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه مهیا است.

محمدعلی احمدزاده اصل به ارزش فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سهام ایران ارزشی حدود ۱۰۰میلیارد دلار دارد و با توجه به ظرفیتی که در بازار سرمایه وجود دارد، ارزش بازار بسیار پایینی است و می‌تواند بسیار بیشتر از مقدار کنونی از رشد برخوردار شود.

وی فضای پرابهام سیاسی را یکی از موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به داخل کشور دانست و بیان کرد: به دلیل آنکه اظهارنظرهای ضدونقیض و معنی‌داری از سوی افراد غیراقتصادی ارائه می‌شود، این موضوع موجب خواهد شد سرمایه‌گذاران خارجی منتظر شوند و برای ورود سرمایه‌های خود به کشور ما تامل کنند.
احمدزاده‌اصل با اشاره به اینکه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایران هستند، اظهار کرد: درواقع همه بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی منتظر نتیجه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری هستند تا سپس تصمیم به ورود به بازار سرمایه بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، سازمان بورس و تغییر شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: شرایط بازار سرمایه در کشور ما به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران خارجی از آن استقبال می‌کنند و هر دولت و ملتی نیز می‌خواهد به آن وارد شود و از سوی دیگر برای کشور ما نیز به‌عنوان کشور سرمایه‌پذیر، شرایط بسیار مناسب خواهد بود.
احمدزاده‌اصل ثبات سیاست‌های اقتصادی و شرایط سیاسی پایدارتر را از عوامل جذب سرمایه‌گذاران خارجی دانست و بیان کرد: با ورود سرمایه‌گذاران خارجی، منابع مالی بسیار خوبی نصیب کشور ما می‌شود و آنها نیز بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری، ارائه محصولات و تولید خود پیدا می‌کنند که موجب افزایش بهره‌وری آنها خواهد شد.

وارد نشدن فناوری به کشور

برخی از کارشناسان دیگر نظرهای متفاوتی دارند و معتقدند زمینه مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه فراهم نیست و باید قوانین یکپارچه برای ورود آنها تسهیل شده و از دوباره‌کاری جلوگیری شود.

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار سرمایه نیز معتقد است، سرمایه‌های خارجی به دو صورت مستقیم و پرتفویی وارد کشور می‌شود و هر کدام آثاری بر اقتصاد کلان کشور خواهد داشت.

محمدحسین صدرایی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه آثار دفعی در بازار نخواهد داشت، اظهار کرد: هنگامی که سرمایه‌گذار خارجی به بازار سهام می‌آید و سهامدار می‌شود، اگر سرمایه‌گذار نهادی نشود تا مجمع بعدی نمی‌تواند اعمال نظر و مدیریت کند.
وی یکی از عیوب سرمایه‌گذاری از طریق بازار سرمایه را وارد نشدن فناوری به کشور دانست و اظهار کرد: هنگامی که سرمایه‌گذاری به‌صورت مستقیم باشد، شرایط برای ورود فناوری به کشور نیز مهیا خواهد شد و علاوه بر پول، فناوری را هم به کشور وارد می‌کنند اما با خرید سهام از سوی سرمایه‌گذاران خارجی، تنها نقدینگی به اقتصاد وارد خواهد شد.
صدرایی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه می‌تواند در بلندمدت مثبت باشد، بیان کرد: اثر فوری ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس در کوتاه‌مدت با افزایش تقاضا در سهام و افزایش قیمت سهم‌ها خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به ضرورت‌های ورود پول از خارج کشور به داخل اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد پولی از خارج کشور به داخل ورود پیدا کند باید به طور حتم شناسنامه‌دار باشد و از محل سازمان سرمایه‌گذاری کمک‌های فنی و اقتصادی ایران وارد شود.

صدرایی به مشکل بزرگ تعدد مراکز تصمیم‌گیری در کشور اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز درباره پول‌هایی که به کشور وارد می‌شود باید نظارت کرده و مقرراتی را در نظر بگیرد. همچنین سازمان بورس هم متولی دیگری است که باید در حوزه ورود سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه بازرسی داشته باشد تا موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف موجب نشود سرمایه‌گذاران خارجی با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

وی پیشنهاد کرد برای جلوگیری از موازی‌کاری کمیته‌ای یا قرارگاهی مانند اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد تا براساس آن، سرمایه‌گذاران خارجی با یک شکل واحد بتوانند سرمایه‌های خود را به کشور وارد کنند. به این ترتیب همه دستگاه‌های مرتبط با جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این کمیته حضور یابند و موارد را تسهیل کنند.

تسهیل انتقال پول کشور

حمیدرضا دانش‌کاظمی درباره شرایط بورس اوراق بهادار تهران پس از لغو تحریم‌ها گفت: انتظار داشتم شاخص بورس اوراق بهادار پس از لغو تحریم‌ها و اجرا شدن برجام، رشد کند ولی با توجه به اینکه در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۴ شیب بسیار تندی را در رشد سهام برخی از صنایع داشتیم طبیعی بود که اصلاحاتی در شاخص بورس اوراق بهادار و سهام این صنایع رخ دهد.

این فعال بازار سرمایه که به آینده بورس اوراق بهادار تهران امیدوار است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال شاخص رشد کند؛ خارجی‌ها درحال‌حاضر در حال ارزیابی بازار ما هستند. وی با بیان اینکه باید شرایط انتقال پول تسهیل شود تا خارجی‌ها وارد بازار ایران شوند، تاکید کرد: مشکل ما فقط مربوط به مسائل سوئیفت و دلار امریکا نیست، چراکه اگر سرمایه‌گذار خارجی پولش را به ایران بیاورد بنابر مصوبه بانک مرکزی هیچ‌گونه ضمانتی را نمی‌تواند از بانک‌ها دریافت کند، بنابراین مشکلات بیشتر داخلی است البته معتقدم این مشکلات به مرور حل خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه درباره سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: بازار سرمایه شفاف‌ترین بازاری است که خارجی‌ها می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و بازدهی مناسبی داشته باشند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی به طور حتم به ایران خواهند آمد اما این گروه از افراد بیشتر در چارچوب عملیاتی کار، ابهام‌هایی دارند که باید برطرف شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج