adexo3
۳۷۵۰۷۲
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

رای روحانی متعلق به اصلاح‌ طلبان است

عضو بنیاد باران معتقد است سازمان رأی روحانی متعلق به اصلاح‌طلبان است. عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «فارس» گلایه‌هایی هم از حزب اعتدال و توسعه در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از بخش‌های مهم سخنان ناصری است.

روزنامه شرق: عضو بنیاد باران معتقد است سازمان رأی روحانی متعلق به اصلاح‌طلبان است. عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «فارس» گلایه‌هایی هم از حزب اعتدال و توسعه در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از بخش‌های مهم سخنان ناصری است.

‌علت اصلی پیروزی آقای روحانی ائتلاف با آقای عارف بود. اگر این ائتلاف صورت نمی‌گرفت، به نظر من انتخابات ٩٢ سرنوشت دیگری داشت.

‌ما اصلاح‌طلبان تا روزی که آقای روحانی گفتمان اصلاح‌طلبی خود را دنبال کند، بدون درخواست هیچ سهمی از وی حمایت می‌کنیم. توصیه اصلاح‌طلبان به آقای روحانی در حوزه‌های کلان مانند بهبود معیشتی، توسعه حوزه بین‌الملل، تنظیم مسائل دوجانبه و حل مسائل منطقه بوده است و توصیه دیگری نداشته‌اند. یکی از توصیه‌‌هایی که نه‌تنها آقای هاشمی، بلکه سایر اصلاح‌طلبان و بعضی از اصولگرایان به آقای روحانی داشته‌اند، تغییر در کابینه بوده است.

بالاخره یکی از شعارهای جدی آقای روحانی که رأی را برای وی رقم زد، توسعه سیاسی بود که در دولت هشت سال گذشته کاملا قفل شده بود؛ بنابراین از آقای روحانی به صراحت خواستند که مظهر و نماد توسعه سیاسی که وزارت کشور است؛ این‌گونه که امروز است، نباشد؛ اما آقای روحانی تصمیم خود را گرفت. اصلاح‌طلبان نیز در شرایط فعلی حداکثر‌ها را کنار گذاشته و به حداقل‌ها توجه دارند؛ بنابراین آقای روحانی را همراهی می‌کنند.

‌آقای روحانی تا به امروز تا حدود بسیار زیادی بر روی گفتمان خود، یعنی گفتمان ‌فهم‌کردنی اصلاح‌طلبی ایستاده است و به‌همین‌‌دلیل هم اصلاح‌طلبان بارها اعلام کرده‌اند که تا این لحظه برای سال ٩٦ هیچ رقیبی برای آقای روحانی ندارند. بدون‌تردید سازمان رأی آقای روحانی سازمان رأی اصلاح‌طلبان بود. آقای روحانی سازمان رأی مستقلی نداشت. حزب اعتدال و توسعه درست است که منتسب به آقای روحانی است؛ اما به‌هر‌صورت حزبی باتجربه، دارای سابقه و تشکیلاتی نیست که بتواند قدرت بسیج نیرو داشته باشد؛ بنابراین تعداد معدودی با این حزب آشنا بودند و سازمان رأی آقای روحانی در سطح کلان سازمان رأی اصلاح‌طلبان بود. این موضوع درحال‌حاضر نیز صادق است و دولت چون بدنه حزبی قوی و سازماندهی‌شده‌ای ندارد، نمی‌تواند بیاید و ادعا کند با بسیج آرای حزب اعتدال و توسعه می‌تواند پیروز رقابت‌های آتی باشد.

‌در انتخاب هیأت‌رئیسه پیش‌بینی می‌شد که رقابت جدی شکل بگیرد که در روزهای آخر همان‌طور که بارها گفته شده است، حزب اعتدال و توسعه که موافقت خود را با آقای عارف اعلام کرده بود، تحت تأثیر تغییر نظر برخی از وزرای کابینه طبیعتا چرخش صورت داد و این باعث شد رأی آقای عارف بریزد. نهایتا آقای عارف ١٠٣ رأی آورد و بعد ایشان تصمیم گرفتند در هیأت‌رئیسه دائم نامزد نشوند که این به شخصیت و ویژگی‌های خود آقای عارف برمی‌گردد که با توجه به همین ویژگی‌ها در کمیسیون‌ها و مشخصا کمیسیون آموزش عالی کاندیدا نشد.


‌کنش ما در انتخابات مجلس برای پیشگیری از ورود جریان تندرو افراطی در مجلس دهم بود که تجربه آن را در مجلس نهم داشتیم. تندروها حتی در برابر برجامی که متعلق به رهبری است، قد علم کردند؛ بنابراین تصمیم اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم بر این شد که برای حضور‌نیافتن این عناصر تندرو در مجلس دهم فهرست را به گونه‌ای ببندند که در بعضی از شهرستان‌ها اصولگرایان معتدل ازجمله خود آقای لاریجانی در فهرست امید قرار بگیرند. اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی به حداقل‌ها اکتفا می‌کنند و این به خاطر حفظ مصالح و منافع ملی کشور است.

‌ خیلی‌ها به اصلاح‌طلبان و شورای عالی ائتلاف می‌گفتند که اصلا اصلاح‌طلبان نامزدی برای ریاست مجلس نداشته باشند و این خواسته آقای لاریجانی بود و پیغام‌های زیادی به اعضا و عناصر شورای راهبردی شورای ائتلاف دادند. از طریق مشاورانشان پیغام‌هایی دادند که آقای عارف نامزد ریاست مجلس نشود و نامزد منحصربه‌فرد آقای لاریجانی باشد. ما هم نظرمان این بود که بالاخره اصلاح‌طلبان در قالب یک فهرست توانستند در انتخابات مجلس دهم اتفاقی را رقم بزنند و این ‌پیش‌بینی‌ناپذیر و حتی دور از انتظار بخش اعظمی از نخبگان بود.

این انتظار و این نتیجه اقتضا می‌کرد که اصلاح‌طلبان این تغییر را تا مرحله پایانی پیش ببرند و این مرحله پایانی نیز تغییر ریاست مجلس بود؛ اما بالاخره در این رقابت اصلاح‌طلبان پیروز نشدند. البته حزب اعتدال و توسعه بر این روند مؤثر بود و متأسفانه باوجود قول‌وقرارهای قبلی تحت‌تأثیر برخی از عناصر مؤثر در کابینه از موافقت و توافقات اولیه عدول کردند که این نظر شخصی بنده است.

تجربه نشان داده است که همیشه دولت‌ها در راند دوم خود زمان خوشه‌چینی‌شان بوده است و به‌همین‌دلیل نیز می‌گوییم آقای روحانی سال ٩٦ مجدد نامزد اصلاح‌طلبان خواهد بود و تا این لحظه نیز اصلاح‌طلبان رقیبی برای آقای روحانی نخواهند داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر اصلاحات درود بر روحانی

    • محسن

      برو با اون دارو دستت...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج