۳۷۹۶۳۲
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

معضلی به نام خرید و فروش خودرو

روزنامه‌ها و رسانه‌ها آن‌قدر درگير مشكلات عام و كلي هستند كه ممكن است از پرداختن به موضوعات ديگر غفلت كنند. موضوعاتي كه به‌ دليل دربرگيري آنها بسيار هم مهم هستند، سالانه حدود يك‌ميليون خودروي جديد توليد و به مردم فروخته مي‌شود، شاید به همين تعداد نيز خودرو ميان مردم خريدوفروش مي‌شود. خريدوفروش خودرو وضع خاصي دارد.

روزنامه شهروند: روزنامه‌ها و رسانه‌ها آن‌قدر درگير مشكلات عام و كلي هستند كه ممكن است از پرداختن به موضوعات ديگر غفلت كنند. موضوعاتي كه به‌ دليل دربرگيري آنها بسيار هم مهم هستند، سالانه حدود يك‌ميليون خودروي جديد توليد و به مردم فروخته مي‌شود، شاید به همين تعداد نيز خودرو ميان مردم خريدوفروش مي‌شود. خريدوفروش خودرو وضع خاصي دارد.

نه مثل مواد غذايي يا حتي تلفن همراه و كامپيوتر است كه برويم به يك مغازه و با پرداخت پول و در سخت‌ترين حالت گرفتن يك برگه كاغذ خريد، به خانه برگرديم و نه مثل زمين و ملك است كه نياز به انواع استعلام و سند رسمي محضري و ثبتي و حضور در دفترخانه و... دارد. خودرو ويژگي خاصي خود را دارد، چون جزو اموال منقول است، ولي به عللي بيش از ساير اموال خريدوفروش آن تحت مقررات و ضوابطي است. ولي چند‌ سال است كه اختلافي جدي ميان نيروي انتظامي و دفاتر ثبت اسناد به وجود آمده است. نيروي انتظامی با استناد به قانون و با صدور بخشنامه‌اي معتقد است كه پس از نقل‌وانتقال خودرو در اين نيرو و صدور برگ سبز نيازي به مراجعه براي ثبت اسناد نيست. در اين بخشنامه که در دی‌ماه ‌سال ١٣٩٠ صادر شده، آمده است كه: «پس از تعویض پلاک نقل‌وانتقال و صدور اسناد شماره‌گذاری اعم از کارت شناسایی و سند مالکیت هیچ‌گونه تکلیفی برای دلالت یا عدم دلالت خریدار و فروشنده وسایل نقلیه به سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی یا غیردولتی را ندارند».

درمقابل، دفاتر اسناد شكايت كرده‌اند كه اين بخشنامه خلاف قانون است، ولي ديوان عدالت اداري به این شکایت رسیدگی کرده و آن بخشنامه را قانوني دانسته است. ضمن اينكه به‌طور ضمني ادعاي دفاتر ثبت اسناد را نيز رد نكرده است. درواقع مي‌توان گفت، مشكل اصلي از ماده ٢٩ قانون‌ سال ١٣٨٩ است كه هر دو برداشت را ممكن كرده است. درحکم دیوان آمده است که: «نظر به این‌که بخشنامه شماره... فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف اداره راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده ازسوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوقه و تعویض پلاک به نام مالک جدید تنظیم شده است و با نقل‌وانتقال خودرو به موجب سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی منافاتی ندارد و همچنین نافی مراجعه متعاملین به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند نقل‌وانتقال رسمی خودرو نیست.» ولی به این نکته اشاره نمی‌شود که بخشنامه به‌طور ضمنی گفته که ضرورت ندارد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

اكنون نوعي سردرگمي ايجاد شده، از آن‌جا كه خريداران خودرو هزينه‌اي به ثبت نمي‌پردازند، لذا درخواست ثبت معامله در دفاتر اسناد هم دارند، در نتیجه اگر متوسط هزينه براي هر نقل‌وانتقال را حدود ٧٠٠‌هزارتومان بدانيم، سالانه صدها ميليارد تومان به علاوه اتلاف وقت، صرف كاري مي‌شود كه اهميتي ندارد. درواقع پرسشي كه وجود دارد، اين است كه اگر خريدار و فروشنده، معامله خودرو را در دفاتر ثبت اسناد ثبت نكنند، برای آنها چه مشكلي پيش مي‌آيد؟ درعمل هيچ، چراكه خودروهاي صفر كيلومتر نيز فاقد ثبت رسمي است و هيچ مشكلي براي شناسايي صاحب خودرو به وجود نمي‌آيد. مرجع اصلي در تعيين مالكيت خودرو، نيروي انتظامي است.

سند را هم همين نيرو صادر مي‌كند، بنابراين وجود ثبت اسناد در اين وسط چه معنايي دارد، جز اضافه‌شدن كار و اتلاف وقت و هزينه. البته اين ايراد به دفاتر ثبت وارد نيست، چراکه درپي اين خواسته هستند، زيرا كه اين خواسته مرتبط با منافع آنهاست. هرچند عدم ثبت هيچ تأثيري بر مسايل مالكيت خودرو ندارد، كه اگر داشت، نيروي انتظامي بيش از ديگران مدعي مي‌شد، ولي اين ايراد به نهاد قانون‌گذاري هست كه چرا بدون مطالعه ماده‌اي را در قانون‌ سال ١٣٨٩ آورده است كه مشكلي از نقل‌وانتقال خودرو حل نمي‌كند. به موجب ماده (٢٩) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب‌ سال ١٣٩٠ نقل‌وانتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود و دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل‌وانتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده ازسوی راهنمایی و رانندگی برای اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک جدید مراجعه کنند.

جالب اينكه عدم مراجعه به ثبت اسناد موجب خسارت به دولت هم مي‌شود كه پرداخت ماليات از معامله حذف مي‌کند. بنابراين لازم است كه در نخستین فرصت اين تعارض قانوني رفع و اگر منافع دولت نيز در اين ميان با كاهش مواجه مي‌شود، براي آن چاره‌اي قانوني انديشيده شود. ظاهرا نقل‌وانتقال نيروي انتظامي براي خودروها كفايت مي‌كند و نيازي به ثبت رسمي نيست و اين مطابق قانون مدني نيز هست، زيرا قانون مدنی اسناد صادره ازسوي نيروي انتظامي را نيز برحسب مقتضاي فعاليت خود رسمي مي‌داند. بنابراین ادامه این وضع از هر دوجهت مادی و معنوی به ضرر دولت و جامعه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب تسويه مالياتي و عوارض شهرداري را هم همون مراكز تعويض پلاك به عنوان مدارك لازم درخواست كنند و حق دولت را فروشنده بپردازد و كار تمام.
      ديگه هزينه بيخود و دوباره كاري دفترخونه و رفت و اومد حذف ميشه

    • بدون نام

      چه گویم ،که ناگفتنم بهتر است...
      اگر مشکل یکی بود....
      بله، اینجا ایران ، هر روز به یک طریقی از مردم بیچاره باید پول بگیرند....

    • دانیال

      باید بخشنامه بدن به نمایشگاه دار ها . همین . و تمام

    • ali

      همین دیروز برای ثبت رسمی خودرو که تازه خریده بودم بعدازتعویض پلاک درمرکز میثم به دفتر خانه مراجعه کردم و تا ساعت ۴ بعد از ظهر وقتم گرفته شد ودرنهایت بدلیل قطع بودن پورتال ثبت واینکه قرار است از امروز برنامه عوض شود کار ما انجام نشد پیشنهاد من اینه حالا که نیروی انتظامی به این خوبی کار نقل وانتقال رو انجام میده میشه درکنار مدارکی که میگیره مطالبات ومالیات دولت را هم درخواست کنه ومردم را گرفتار بوروکراسی وکاغذ بازی نکنند وما هم مجبور به نگهداری از انبوهی سند وبنچاق درکنار سند اصلی نباشیم

    • بدون نام

      دفترداران اصلی ترین درآمدشان همین ثبت خودرو است. بنابراین به هیچ وجه زیر بار لغو این مورد نمیروند ..........

    • داداش زاده

      اصلا دفترخانه یه نوع درامد زدایی هستش.بیهوده وبیجهت.راهنمایی به نحوه احسن کارروبه پایان میرسونه.فقط به دفاتر بخشنامه بدن که به هیچ وجه حق انتقال سند خودرو را ندارن.تا مردم هم باخیال راحت ازنظر هزینه واتلاف وقت به مشکلات زندگی ادامه بدن.وتخلفات هم بسیار کمترمیشه.هرخریداری نیاز به پلاک دیگری نداد.باخرید خودرو چه دلال و و غیره همه اعزام به تعویض پلاک خودرو اقدام میکنن.باتشکر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج