جاباما
۳۸۶۱۱۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اتفاقات تازه در دنیای «وگان ها»

«گیاهخواری کنید و به توسعه پایدار برسید!» این راه حل ظاهرا ساده ای است که بسیاری از افراد بر آن تاکید می کنند اما جیمی اسمیت پژوهشگر این حوزه در یادداشتی در گاردین تاکید کرده که چنین چیزی به همین سادگی امکان پذیر نیست.

هفته نامه صدا - نسیم بنایی: «گیاهخواری کنید و به توسعه پایدار برسید!» این راه حل ظاهرا ساده ای است که بسیاری از افراد بر آن تاکید می کنند اما جیمی اسمیت پژوهشگر این حوزه در یادداشتی در گاردین تاکید کرده که چنین چیزی به همین سادگی امکان پذیر نیست.
این که چند قدم در زمینه رژیم غذایی خود بردارید و از طریق ورود به دنیای وگان ها یا گیاهخواران به توسعه پایدار دست پیدا کنید، قدری رویایی به نظر می رسد. افرادی که ادعا می کنند با حذف گوشت، شیر و تخم مرغ از رژیم غذایی می توان به توسعه پایدار دست پیدا کرد، در حقیقت بر این باورند که ردپای انسان بر محیط زیست از این طریق کاسته می شود و در نتیجه توسعه پایدار در جهان محقق می شود.
اتفاقات تازه در دنیای «وگان ها»

این افراد اصرار دارند که جمعیت رو به افزایش جهان باید اثرات خود را بر محیط زیست به حداقل برساند و گیاهخواری بهترین راه حل برای انجام این کار است اما چندی پیش تحقیقی در ایالات متحده آمریکا روی ده الگوی مختلف غذایی صورت گرفت و در نهایت نتایج جالب توجهی را نشان داد. بر اساس این پژوهش افرادی که غذاهایی با منابع حیوانی مصرف می کنند، زمین کمتری را نسبت به وگان ها مورد استفاده قرار می دهند.
افرادی که از رژیم های متنوعی استفاده می کنند باعث می شوند زمین بیشتری برای رساندن خوراکی به دست بشر وجود داشته باشد. استفاده از رژیم غذایی غیرگیاهی نه تنها باعث می شود زمین بیشتری باقی بماند، بلکه بخشی از گیاهان را برای استفاده احشام دست نخورده باقی می گذارد. بسیاری از زمین ها در آفریقا نیز تنها استفاده ای که دارند برای پرورش حیوانات است و به هیچ وجه قابل کشت و کشاورزی برای گیاهخواران نیستند.

مطالعات نشان می دهد پرسه حیوانات در مراتع باعث می شود این مراتع زنده و سرسبز باقی بمانند اما وقتی حیوانات نباشند، مراتع هم نابود می شوند. اما آنچه در مورد رژیم غذایی می تواند به توسعه پایدار کمک کند از سوی مردم کشورهایی با درآمد بالاست. این افراد باید مصرف غذایی خود را تعدیل کنند و حجم دورریز غذایی خود را به حداقل برسانند.

۵۰ درصد از آنچه در جهان تولید می شود به دورریز تبدیل می شود. این مسئله باعث نشر ۷ درصد از کربن جو زمین نیز می شود. کاملا واضح است که تا این افراد رفتار اصلاحی را در پیش نگیرند توسعه پایدار محقق نخواهد شد. در کنار آن، مردم کشورهای فقیر نیز به کمک احشام و حیواناتی که پرورش می دهند، زندگی خود را می گذرانند و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشاورزی آنها از این مسیر حاصل می شود. حذف رژیم های غذایی حیوانی می تواند برای آنها آسیب نیز به شمار بیاید.

چرا حذف فرآورده های دامی کار عاقلانه ای نیست؟

خانواده ای در آفریقا تنها با پرورش مرغ و جوجه روزگار خود را سپری می کند. خانواده ای در آسیا درآمد خود را از طریق پرورش گاو و گوسفند و بز تامین می کند. برای این خانواده ها چرخش به وگانیسم یا رژیم غذایی بدون فرآورده های حیوانی نه تنها نمی تواند به توسعه پایدار اقتصادی بینجامد بلکه باعث نابودی اقتصادی شان نیز می شود. البته تولید و پرورش احشام نیز مانند هر حوزه دیگری با چالش هایی روبرو است.
این حیوانات اغلب مصرف کننده اصلی آب و منابع طبیعی هستند. آنها همچنین با تولید گازهای گلخانه ای باعث تغییرات آب و هوایی نیز می شوند. مصرف بیش از اندازه فرآورده های آنها نیز می توند به چاقی مفرط و بیماری بینجامد. بسیاری از بیماری های عفونی انسان ها نیز از مصرف گوشت یا فرآورده های حیوانی ناشی می شود. به همان اندازه که این محصولات مضرات و آسیب هایی دارند، فرآورده های گیاهی نیز مشکلات و چالش هایی برای انسان ایجاد می کنند. به همین خاطر حذف آنها کار عاقلانه ای به نظر نمی آید.

بهتر است به جای اینکه راه حل های خیلی ساده برای مشکلات پیچیده و بسیار مهم جهان پیدا کنیم، به طور دقیق و جدی به چالش های توسعه پایدار فکر کنیم و راه حل های همه جانبه برای آن بیابیم. ما برای اینکه به توسعه پایدار دست پیدا کنیم باید از احشام به اندازه گیاهان بهره ببریم.

اقتصاد گیاهخواری

۱۰۰۰ میلیارد دلار در سال کاهش هزینه سلامت در جهان در صورت پیگیری رژیم غذایی گیاهی

63 درصد کاهش انتشار گاز کربن به دنبال پیگیری رژیم غذایی گیاهی

۲۰۰ میلیارد دلار هزینه ادامه مصرف گوشت هر ساله در آمریکا

234.1 میلیارد دلار صرفه محیط زیستی پیگیری رژیم غذایی گیاهی توسط تمامی مردم جهان

۱.۶ تریلیون دلار سود اقتصادی جهان تا سال ۲۰۵۰ در صورت پیگیری رژیم غذایی گیاهی

18 درصد انتشار گازهای گلخانه ای از حیوانات دامی بر اساس برآورد فائو

۲۰۰ میلیون نفر می توانند بدون مصرف گوشت در بریتانیا زندگی کنند.

500 هزار نفر در حال حاضر در بریتانیا وگان هستند.

۹۷ درصد از مواد غذایی مصرف وگان ها کاملا گیاهی است.

25.8 میلیارد پوند میزان گوشت گاوی که در آمریکا در سال 2013 تولید شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج