اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۸۶۷۲۱
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا آرامش در زندگی امروز کم‌ رنگ شده؟

استاد دانشگاه علم صنعت گفت: اقدامات برای ایجاد فضای علمی، ‌فرهنگی و هنری نه تنها باعث پایه‌ریزی اقتصادی بر مبنای اندیشه و هنر و فرهنگ است بلکه از راه‌های ورود آرامش به زندگی شهری مردم در فضای حقیقی نیز محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: استاد دانشگاه علم صنعت گفت: اقدامات برای ایجاد فضای علمی، ‌فرهنگی و هنری نه تنها باعث پایه‌ریزی اقتصادی بر مبنای اندیشه و هنر و فرهنگ است بلکه از راه‌های ورود آرامش به زندگی شهری مردم در فضای حقیقی نیز محسوب می‌شود.

سید مهدی مجابی در مراسم گرامی‌داشت روز سینما با اشاره به لزوم ایجاد آرامش در زندگی شهری، بیان کرد: امروزه آنچه بیش از هر چیزی در زندگی کمیاب شده آرامش است و دلیل آن عدم توجه به فضای حقیقی و پرداختن بیش از حد به فضای مجازی است.

استاد دانشگاه علم و صنعت تهران افزود: پرداختن به فضای حقیقی شهری در جهان اهمیت بسیاری دارد و شهرسازان در سراسر دنیا در پی این هستند تا اقداماتی انجام دهند که شهرها به موزه‌هایی بزرگ تبدیل شوند.

برای این کار خارج کردن تأسیسات صنعتی از شهرها و ایجاد فضای فرهنگی،‌ علمی و تفریحی از مهمترین اقدامات انجام شده توسط شهرسازان سراسر جهان بوده است. این اقدامات نه تنها باعث پایه‌ریزی اقتصادی بر مبنای اندیشه و هنر و فرهنگ است بلکه از راه‌های ورود آرامش به زندگی شهری مردم در فضای حقیقی نیز محسوب می‌شود.

وی در ادامه با پرداختن به موضوع مرمت و بازسازی مجموعه دولتخانه صفوی در قزوین خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی استان قزوین با جدیت در پی این است که بتواند مجموعه ۱۳ هکتاری بازمانده از دولتخانه صفوی را بازسازی کرده و فضایی را فراهم آورد تا شهروندان قزوینی هویت شهر خود را بهتر بشناسند و آسایش و آرامش بیشتری در فضای حقیقی و عمومی جامعه داشته باشند.

در طول ۱۰۰ سال تعداد سینماهای قزوین از ۵ به ۲ سینما رسیده است

در ادامه این برنامه حسن سلیمانی درخصوص تاریخچه سینما در قزوین گفت: ۵ سال پس از اینکه برادران لومیر اولین فیلم را در فرانسه به نمایش درآوردند؛ مظفرالدین شاه دستگاه سینماتوگراف را خریداری کرد و آن را برای استفاده خانواده سلطنتی به دربار ایران آورد.

در تاریخ هفتم اردیبهشت سال ۱۳۰۷ در مقابل موزه چهلستون قزوین که در آن زمان باغ ملی نام داشت فیلمی برای عموم اکران شد و حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر به تماشای آن نشستند. همچنین در سال ۱۹۱۶ یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش در کنسولگری روسیه در قزوین سالنی به نمایش فیلم برای سر کنسول اختصاص داده شد و اگر همین سینمای غیر رسمی را آغاز کار سینما در قزوین بدانیم سینما در قزوین امروز ۱۰۰ ساله شد.

این محقق قزوین پژوهی بیان کرد: اواخر شهریور سال ۱۳۰۷ سینما سیار به قزوین وارد شد و فیلمی درباره تولید کاغذ در خیابان سپه به نمایش گذاشته شد و مدتی بعد در هتل پاریس که همان مهمانخانه ایران خیابان سپه امروزی است نخستین سالن با عنوان سینما مایاک با ظرفیت ۵۰ نفر ساخته شد که البته هدف‌نهایی آن تنها نمایش فیلم نبود. نخستین سینمای رسمی قزوین با عنوان سینما شاهپور در سال ۱۳۱۱ به بهره‌برداری رسید که تا اواخر سال ۱۳۵۶ مشغول فعالیت بود ولی در همان زمان با یک آتش سوزی مشکوک به فعالیت خود پایان داد.

سلیمانی در ادامه بیان کرد: دومین سینمای قزوین با عنوان سینما باربد که بعدها به نام سینما ب.ب تغییر نام داد در سال ۱۳۳۸ در قزوین فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ نیز با تغییر کاربری تبدیل به سالن غذاخوری شد.

این قزوین پژوه گفت: در سال ۱۳۳۹ سینما مهتاب که هم اکنون نیز فعال است با ظرفیت ۴۵۰ نفر ضمن نمایش فیلم عروس فراری فعالیت خود را آغاز کرد؛‌ سینما خیام نیز چهارمین سینمای قزوین قبل از انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۵۷ به کار خود پایان داد. آخرین سینمایی که قبل از انقلاب تأسیس شد سینما آریا نام داشت که پس از انقلاب اسلامی به سینما ملت تغییر نام داد، این سینما مدت‌ها پس از انقلاب فعال بود اما چند سالی است غیرفعال و به سالنی متروک بدل شده است.

سلیمانی در پایان ضمن اشاره به ورود تکنولوژی سینمای خانگی به ایران اظهار کرد: در سال‌هایی که جمعیت قزوین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر بود ۵ سینما در شهر وجود داشت و مردم می‌توانستند از خدمات آن‌ها استفاده کنند، اما متأسفانه در حال حاضر تنها ۲ سینما در قزوین فعال است و بعضاً همین تکنولوژی‌های جدید سینمای خانگی سبب شده مردم از حضور و تماشای فیلم در سالن سینما بازبمانند.

طنازی در صدای خاص دوبلورهای قزوینی

مجید بالدران محقق قزوین پژوهی ضمن اشاره به دوبلورهای قزوینی مؤثر در تاریخ دوبله ایران آن‌ها را با عنوان صدا مخملی‌ها یاد کرد و گفت: بزرگانی مانند تاجی احمدی،‌ برادران دوستدار،‌ منوچهر نوذری، محمدعی اینانلو، ‌احمد آقالو،‌ داوود نماینده و غلامحسین لطفی همگی برخاسته از خطه قزوین هستند و دو مؤلفه صدای متفاوت و خاص و ایجاد بار طنز در دوبله از ویژگی‌های این بزرگان بوده و هست.

وی افزود: در حال حاضر نیز جریانات تازه‌ای مانند دوبلاژ انیمیشن با لهجه قزوینی و دوبله عروسک خان بابا در استان فعالیت می‌کنند که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکوفایی هرچه بیشتر آن‌ها باشیم.

مراسم گرامی‌داشت روز سینما به همت سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با حضور دوستداران فرهنگ و هنر در تالار «مهندس مجابی» برگزار شد. پخش مستندی در خصوص تاریخ سینماهای تهران، پخش قسمت‌هایی از فیلم‌های سینمای ایران، اجرای موسیقی و آواز به صورت زنده و داستان‌خوانی با موضوع سینما از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در ایران کم شده است وگرنه در بسیاری از کشورهای دنیا مردم در صلح و آرامش زندگی میکنند.

    • بدون نام

      چرا آرامش کمرنگ شده خوب جوابش رو چطور نمیدونین.... وقتی ی نفر مستاجره و اجاره نداره بده و غرورش باید خورد بشه جلو زن و بچه اش وقتی فصل مدارس که میشه وسیله های رنگارنگ میاد و توان خرید نداری وقتی بچت مریضه پول نداری ببریش دکتر وقتی یخچال خالیه و بچه ها گشنه ان آرامشی می مونه واسه آدم .... وقتی کفش بچه ات پاره شده و نمیتونی واسش ی جفت دمپایی بخری آرامشی می مونه ... بگم بازم یا کافیه ....

    • بدون نام

      خب ازمسئولینی که فقط به فکر خودشون هستن بپرسین .. ازکسانی که برای بقای خودش دست به هرکاری میزنن بپرسین ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج