adexo3
۳۸۶۹۶۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سخنرانی ۹۵؛ مهمتر از ۳ سال قبل!

هفتاد و یکمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل که هر ساله اوایل مهر ماه در نیویورک (مقر سازمان ملل متحد) برگزار می‌شود در راه است و بنابر اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، قرار است«دکتر روحانی در این اجلاس شرکت کند.»

روزنامه آرمان امروز: هفتاد و یکمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل که هر ساله اوایل مهر ماه در نیویورک (مقر سازمان ملل متحد) برگزار می‌شود در راه است و بنابر اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، قرار است«دکتر روحانی در این اجلاس شرکت کند.»

باید گفت در این اجلاس سالانه سران کشورها حضور به هم می‌رسانند و در آن به بیان نظریات و دیدگاه‌های خود و کشورشان در موضوعات و مسائل بین مللی می‌پردازند. همچنین در اجلاس منظم مجمع عمومی، رئیس و نایب رئیس اجلاس با رای اعضا انتخاب می‌شوند و به منظور تسهیل فعالیت‌ها،‌ كمیته‌های اصلی هفت ‌گانه سازمان ملل، گزارشی از وظایف و عملکرد خود را به اعضای مجمع ارائه می‌دهند.

سخنانی که مهم‌تر از سه سال گذشته است

باید یادآور شد که دکتر روحانی در سه سال گذشته در راس هیات بلندپایه‌ای در اجلاس سالانه مجمع عمومی شرکت کرد و در این سه سال با محوریت قرار دادن رویکرد جمهوری اسلامی ایران در تعامل و گفت وگو با جهان، از بااهمیت ترین سخنرانان این سه سال معرفی شد. اما سخنرانی امسال رئیس دولت تدبیر و امید از چند منظر مهم تر وتاثیرگذارتر از سنوات گذشته است. نخست اینکه با گذشت یک‌سال از امضای توافق برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی که با بدعهدی آنان و به ویژه آمریکا مواجه شده است، می‌گذرد و تریبون سازمان ملل فرصت مناسبی است برای اعلام التزام و پایبندی ایران به برجام و عهدشکنی طرف‌های دیگر توافق. توافقی که همه جهانیان شاهد جلسات پی در پی و مکرر آن بودند و حالا می‌توان از نتیجه آن خبر داد.

نکته دوم اینکه محور قرار دادن اقتصاد و تجارت بین‌الملل در سخنرانی رئیس جمهور می‌تواند کشورهایی را که برقراری مبادلات تجاری و مالی با ایران دچار تردید هستند را مطمئن سازد تا به همکاری با ایران روی آورند. تاکید بر موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم و همگرایی منطقه‌ای و جهانی در مقابله با تروریست‌های تفکیری در منطقه که جهان را با تهدید جدی مواجه ساخته است، نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و باب همکاری در این حوزه را بگشاید.

نکته دیگری که سخنان رئیس جمهوری را بااهمیت تر می‌کند این است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است و افکار عمومی این کشور که تحت تاثیر سیاست‌های تبلیغاتی نامزد دو حزب جمهوریخواه و دمکرات قرار دارد می‌تواند با شفاف سازی دکتر روحانی در خصوص رفتارهای این کشور در قبال ایران، متاثر شود. نکته آخر اینکه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در راه است و سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به گونه‌ای تبیین سیاست خارجی و برنامه‌های دولت در عرصه بین المللی و جهانی می‌تواند تلقی شود.

علاوه بر این جلسات مجمع عمومی سازمان فرصت مناسبی است که کشورها همواره از آن بهره می‌برند تا پشت درهای بسته و در جلسات غیررسمی با یکدیگر مذاکره و گفت‌وگو کنند که تیم دیپلماسی ایران هم می‌تواند با بهره گیری از تخصص و درایت اعضای آن از جمله دکتر ظریف نهایت بهره را از این جلسات رایزنی ببرد. بر اساس این گزاره ها به نظر می‌رسد حضور و سخنرانی دکتر روحانی دراجلاس هفتاد و یکم حائز اهمیت است و باید دید که تیم مجرب سیاست خارجی دولت یازدهم چگونه از این فضا به نفع خود بهره می‌برد.

سفر روحانی به آمریکای لاتین

با پایان یافتن ماموریت رئیس دولت یازدهم در نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دکتر حسن روحانی برای مذاکره با مقامات کشور ونزوئلا در خصوص اجلاس جنبش غیرمتعهدها که قرار است سال آینده در این کشور برگزار شود، به این کشور سفر خواهد کرد و علاوه بر این«احتمالا آقای رئیس جمهور به یکی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نیز سفر خواهد کرد.» گفتنی است که شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها شهریور ۹۱ در تهران برگزار و ریاست این جنبش از مصر به ایران منتقل شد. هفدهمین نشست نیز در ونزوئلا برگزار می‌شود و ایران ریاست این جنبش را به کشور میزبان تحویل خواهد داد که قرار است دکتر روحانی با حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها در ونزوئلا، ریاست این جنبش را به این کشور تحویل دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج