۳۸۷۲۰۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خبر باقی ماندن ۲ یوز در ایران صحت ندارد

مدیرپروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر باقی ماندن تنها دو یوز آسیایی در ایران را تکذیب کرد.

وب سایت نواندیش: مدیرپروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر باقی ماندن تنها دو یوز آسیایی در ایران را تکذیب کرد.

هومن جوکار با اشاره به نادرست بودن این خبر که تنها ۲ یوز ماده در ایران باقی مانده است، گفت: واقعیت این است که انجمن‌های مختلف در پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با ما همکاری می‌کنند و یکی از آنها انجمن یوپلنگ ایرانی است که به اشتباه این خبر را منتشر کرده است.

او افزود: این انجمن، نتایج پایش خود را در مناطقی که تحت کنترل و بررسی دارد، اعلام کرده است، حال آنکه، چندین انجمن با ما همکاری دارند و تعداد متعددی از مناطق در حال بررسی هستند.

جوکار تصریح کرد: انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد که خبرگزاری‌ها نتایج اعلام شده را بد برداشت کرده‌اند، در صورتی که خبرگزاری‌ها نیز اعلام کردند که این انجمن دقیقاً همین خبر را منتشر کرده است.

مدیرپروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ضمن اشاره به این موضوع که وضعیت یوزپلنگ در ایران بحرانی است، ادامه داد: به هر حال این موضوع که تنها ۲ یوز ماده در ایران باقی مانده، صحت ندارد.

جوکار ادامه داد: به صورت کلی، جمعیت یوز در ایران خیلی پایین است و انتشار خبر مورد بحث، چیزی از بحران کم نمی‌کند و حتی اگر تعداد یوز‌های ماده چندین برابر میزانی که در خبر آمده (۲ یوز) باشد نیز اوضاع وخیم است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند یوز در ایران وجود دارد، گفت:تخمین ما این است که حدود ۴۰ تا ۵۰ عدد است و نمی‌توانیم به تفکیک جنسی بگوییم که چند یوز در ایران وجود دارد.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ‌های آسیایی تصریح کرد: روش اندازه‌گیری جمعیت که در حال حاضر ما به کار می‌بریم، هنوز توانایی کامل برای بررسی تعدادحیوانات با گونه‌های کم را ندارد و به دلایلی عکس‌هایی که گرفته می‌شود، بیشتر نرها هستند.

وی با اشاره به این موضوع که بیشتر تعداد یوزهایی که در ایران وجود دارد و ما آمار آنها را داریم، نر هستند، تصریح کرد: معمولاً دوربین‌گذاری برای سنجش میزان جمعیت یوزها در جاهایی انجام می‌شود که علائمی از حضور آنها دیده می‌شود، حال آنکه، بیشتر نرها از خودشان علامت به جای می‌گذارند و به همین دلیل بیشتر نرها در آمار رسمی دیده می‌شوند.

جوکار ادامه داد: آنچه تحقیقات ما نشان می‌دهد، اصولاً یوز‌های ماده، بسیارجابجا می‌شوند و به صورت عشایری زندگی می‌کنند و شانس اینکه از جلوی دوربین‌های ما رد شوند کم هست.

جوکار درباره تأثیر کارهایی که تا کنون برای حفاظت از این گونه در ایران انجام شده، نیز گفت: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه؛ آنچه مردم مشاهده می‌کنند، مبنی بر قرار گرفتن عکس یوز بر روی پیراهن بازیکنان تیم ملی، کارهایی که هنرمندان انجام می‌دهند و... بخشی از کار ماست که به آگاه‌سازی مردم مربوط می‌شود، امّا؛ بخش مهم و اساسی کار ما پایش و حفاظت از این یوزهاست که هزینه زیادی هم دارد.

وی تصریح کرد: نتیجه ملموس و خوب بخش آگاه‌سازی این بوده است که در حال حاضر، حفاظت از یوزها در ایران به یک نیاز تبدیل شده و دیگر ضرورتی ندارد که این موضوع را توضیح دهیم.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ‌های آسیایی در پاسخ به این سوال که حفاظت از یوزها چه ضرورتی دارد، اظهار کرد: ما آخرین وارثان یوزها در جهان هستیم و باید تصمیم مهمی بگیریم که از نسل این گونه حفاظت کنیم یا اجازه دهیم که نابود شوند و بنابراین به لحاظ انسانی این موضوع اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم از یوزهای آسیایی حفاظت کنیم و تعداد آنها را افزایش دهیم، می‌توانیم به لحاظ توریسم نیز از آن بهره‌برداری نماییم.

جوکار ادامه داد: حفاظت از زیستگاه‌های یوزها در ایران موجب شده است که سرویس‌های اکوسیستمی برای مردم ارائه شود و می‌توانیم نتایج مثبت و ملموس حفاظت از آنها را برای مردم در مناطق مختلف مانند بافق ببینیم.

وی درباره کشته شدن یوزها در جاده‌های ایران، با اشاره به این موضوع که یوزپلنگ‌ها در جاده‌هایی مانند جاده تهران-مشهد یا بندرعباس-تهران کشته می‌شوند که جدیداً ساخته نشده‌اند. تصریح کرد: تنها جاده‌ای که قرار بود ساخته شود و به کشته شدن یوزها منجر می‌شد، جاده‌ای در منطقه بافق بود که جلوی آن با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم، گرفته شد.

هومن جوکار در پایان خاطرنشان کرد: تمهیداتی مانند ترمیم زیرگذرهای موجود در جاده‌ها برای عبور یوزپلنگ‌ها، احداث روگذرها و فنس‌کشی در جاده‌ها برای حفاظت از یوزها در دستور کار قرار داد، امّا؛ عملیاتی کردن این راهکارها نیاز به اعتبار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج