۳۹۰۱۶۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

این «قانون ۵ ثانیه‌» صحت ندارد

بسیاری از ما این طور فکر می کنیم که اگر یک خوراکی را زود از روی زمین برداریم، میکروب‌ها فرصت پیدا نمی‌کنند به این خوراکی منتقل شوند و این طرز تفکر اغلب با نام قانون ۵ ثانیه شناخته می‌شود.

وب‌سایت تک شات: حتما برای شما هم پیش آمده که یک قطعه خوراکی از دستتان روی زمین افتاده باشد و تلاش کرده باشید تا در کمترین زمان ممکن آن خوراکی را از روی زمین بردارید تا بتوانید آن را بخورید. بسیاری از ما این طور فکر می کنیم که اگر یک خوراکی را زود از روی زمین برداریم، میکروب‌ها فرصت پیدا نمی‌کنند به این خوراکی منتقل شوند و این طرز تفکر اغلب با نام قانون ۵ ثانیه شناخته می‌شود.

این «قانون 5 ثانیه‌» صحت ندارد

در هر حال دفعه بعدی که خوراکی‌تان روی زمین افتاد و خواستید قبل از ۵ ثانیه آن را از روی زمین بردارید تا به میکروب‌ آلوده نشود، کمی بیشتر فکر کنید زیرا محققان به این نتیجه رسیدند قانون ۵ ثانیه مبنای علمی ندارد. به گفته محققان کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد تا باکتری‌ها به غذایی که روی زمین می‌افتد، منتقل شوند.

محققان دانشگاه Rutgers قانون ۵ ثانیه را مورد آزمایش قرار داده‌اند، تا پیش از این تنها سه مورد مطالعه جدی درباره صحت این قانون انجام شده بود که هیچ یک در مجله‌های علمی چاپ نشده بودند، اما این محققان قصد داشتند نتایج علمی و معتبر درباره این باور عمومی را ارایه کنند.

این محققان بررسی کردند در صورتی که هندوانه، نان و کره، نان تست و پاستیل روی زمینی آلوده به آنتروباکتر آئروژنس(یک باکتری شبیه با سامونلا) بیفتند، انتقال میکروب به آنها چقدر طول می کشد. سطوح مورد نظر در این آزمایش نیز فولاد ضد زنگ، کاشی سرامیک، چوب و فرش بودند.

محققان این آزمایش را در شرایط مختلف تکرار کردند به این معنی که اجازه دادند غذا یک ثانیه، ۵ ثانیه، ۳۰ ثانیه و ۳۰۰ ثانیه روی سطوح آلوده باقی بماند. نتایج این تست‌ها نشان داد که باکتری موجود در سطوح در کمترین زمان ممکن به مواد غذایی منتقل می شود و در صورتی که سطح مرطوب باشد، میزان باکتری منتقل شده چندین برابر می‌شود به این معنی که رطوبت رابطه مستقیمی با پخش باکتری دارد.

از سوی دیگر بهتر است اگر عادت دارید خوراکی خود را پس از اینکه روی زمین افتاد، در زمان کم از زمین برداشته و آن را بخورید، دست کم این کار را تنها روی سطوحی مانند فرش انجام دهید. این تحقیق نشان داد هرچه سطوح صاف‌تر باشند، برای مثال فولاد ضد زنگ، میزان باکتری انتقال یافته به غذا نیز بیشتر می‌شود. طبیعتا هرچقدر که خوراکی بیشتر روی سطوح باقی بماند، میزان باکتری انتقال یافته نیز بیشتر می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا افتاد زمین اصلا نخورین مجبورین!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج