۳۹۰۹۷۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

«نقالان علوی» تجلیل شدند

علی نصیریان در اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی نقالی و پرده‌خوانی غدیر گفت: این نمایش‌ها بنیان اصلی نمایش‌های ایرانی است و برای حرف زدن از نمایش ایرانی، باید به اینها رجوع کنیم.

خبرگزاری ایسنا: علی نصیریان در اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی نقالی و پرده‌خوانی غدیر گفت: این نمایش‌ها بنیان اصلی نمایش‌های ایرانی است و برای حرف زدن از نمایش ایرانی، باید به اینها رجوع کنیم.

در این مراسم که دوشنبه (۲۹ شهریور) در تالار مهر حوزه‌ی هنری برگزار شد، کوروش زارعی دبیر این جشنواره با بیان اینکه حوزه هنری و مؤسسه‌ی تسنیم نور هردو زیرمجموعه‌ی سازمان تبلیغات اسلامی هستند و جشنواره‌ای درون خانوادگی را برگزار کرده‌اند گفت: در این جشنواره ۷۰ گروه از سراسر کشور آثارشان را ارائه کردند که از میان آنها آثار ۲۵ گروه برای ارا انتخاب شد و محوطه‌ی تئاترشهر، فرهنگسرای غدیر و حوزه‌ی هنری در کنار برخی مساجد تهران میزبان این اجراها بودند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: اجراهای نقالان و پرده‌خوانان در مساجد با اقبال عمومی مواجه شد و قرار است امکانی فراهم شود که این اجراها در اماکن عمومی مثل قهوه‌خانه‌ها و مساجد و تکیه‌ها در طول سال هم انجام شود تا این هنر توسعه پیدا کند. متأسفانه درباره‌ی واقعه‌ غدیر و سیره‌ی امام علی (ع) در عرصه‌ی تئاتر کاری نشده و برای پرداختن به آن هنری بهتر از هنرهای نمایشی نیست.

در ادامه‌ی مراسم نیز از مرشد ابوالحسن میرزاعلی با حضور علی‌نصیریان و اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره، قدردانی شد.

علی نصیریان نیز در سخنانی درباره‌ی هنر نقالی و پرده‌خوانی و برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره اقدام بسیار شایسته‌ای است که برای دو هنر نقالی و پرده‌خوانی که دو نمایش تک‌نفره هستند انجام شد. این کارها در سیر هنرهای نمایشی ماست و جزو تاریخ نمایش ایران بوده و فقط تعزیه و روحوضی نبوده است. این نمایش‌ها بنیان اصلی نمایش‌های ایرانی است و برای حرف زدن از نمایش ایرانی باید به اینها رجوع کنیم.

نصیریان با اشاره به اینکه این هنرها با علاقه و بنا بر خواست مردم شکل گرفته‌اند ادامه داد: شاهنامه که هویت ملی ماست با اجراهای نقالان به میان مردم آمد و جذابیت نمایش بود که باعث شکل‌گیری تعزیه و نمایش‌های آیینی شد وگرنه مردم این داستان‌ها را در روضه‌ها شنیده بودند.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه ما به دلیل شیفتگی نسبت به مدرنیته به داشته‌های خودمان بی‌توجهی‌ کرده‌ایم، اظهار کرد: امروز نهادهایی اقدام به آموزش و ترویج دوباره‌ی این هنرها کرده‌اند که کار شایسته‌ای است و از کسانی که این سنت‌ها را زنده می‌کنند و هنرمندانی که به این کار می‌پردازند سپاسگزارم.

در ادامه ی این مراسم که با نقالی مرشد محسن میرزاعلی و ضرب و آواز مرشد علی ناری نیز همراه بود از ۲۵ هنرمندی که در طول جشنوراه آثارشان را اجرا کردند با اهدای لوح یادبود، تندیس جشنواره و هدایای نقدی قدردانی شد. محمد احدی، مصطفی سعیدی، شعبان میرزاعلی، ذبیح‌الله بهاری، ابراهیم سیرجانی، قاسم دانش پژوه، مهدی چایانی، ابوالفضل ورمزیار، نقی صباغ، سید حمید حوائجی، کریم مقدسی، محسن میرزاعلی، مجتبی حسن‌بیگی، محمدرضا معجونی، علی ناری، رسول میرزاعلی، محمدرضا آزادفر، محمد صمدیان، جواد خرم، روح‌الله ثنایی، محمدصادق بصیری، هومن روح‌تافی، و رویا سخاوت، فهیمه باروتچی و شیرین امامی، هنرمندانی بودند که از فعالیت آنان قدردانی شد.

در این مراسم همچنین از خانواده‌ی سردار شهید احمد غلامی و شهید سیدجواد اسدی، دو «شهید مدافع حرم»، نیز با حضور مدیرن و هنرمندان تجلیل شد.

در پایان مراسم نیز از کتاب «جرعه‌ای از غدیر» که به کوشش مهدی دریایی تهیه شده است نیز رونمایی و از این نویسنده نیز با اهدای لوح و تندیس جشنواره قدردانی شد.

در اختتامیه‌ی این جشنواره -که به همت حوزه‌ی هنری و مؤسسه‌ی تسنیم نور و همکاری معاونت فرهنگی سازمان بسیج برگزار شده بود- محسن مؤمنی شریف(رئیس حوزه‌ی هنری) سردار آزادی(معاون فرهنگی سازمان بسیج)، فاض نظری(معاون هنری حوزه‌ی هنری) سیدخلیل طباطبایی (مدیرعامل مؤسسه‌ی تسنیم نور)، حسین عالم‌بخش، امیرحسین شفیعی، داوود فتحعلی بیگی، شهرام کرمی، قاسم زارع و جمعی از مرشدان و نقالان و پرده‌خوانان در این مراسم حضور داشتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج