۳۹۲۲۷
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

کدام مواد مخدر محبوب ترند؟!

معتادان به مواد روانگردان در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار گرفته اند که ۲/۶۵ درصد جمعیت کشور را دربر گرفته اند. جالب اینجاست که بر اساس این آمار ۹۱ درصد از معتادان مواد مخدر مرد و تنها ۹ درصد زن هستند.

کدام مواد مخدر محبوب ترند؟!

تماشا: آمار معتادان ایرانی به یک میلیون و 325 هزار نفر رسید. این آمار روز گذشته از سوی حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام شد. گزارش او البته تنها به ارائه آمار معتادان خلاصه نشد بلکه سن میانگین شروع اعتیاد از سوی این مقام مسئول نیز 21 سال اعلام شد. آنگونه که حمید صرامی می گوید این آمار بر اساس طرح ملی شیوع شناسی مصرف مواد در میان شهروندان کشور اعلام شده است.

بر اساس این گزارش معتادان به مواد روانگردان نیز در رده سنی 15 تا 64 سال قرار گرفته اند که 2/65 درصد جمعیت کشور را دربر گرفته اند. جالب اینجاست که بر اساس این آمار 91 درصد از معتادان مواد مخدر مرد و تنها 9 درصد زن هستند.

موارد مصرفی و تحصیلات معتادان

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند استفاده از شیشه در اولویت نخست قرار دارد اما مطابق گزارش این مقام مسئول، تریاک در جایگاه اول مصرف معتادان در ایران قرار گرفته است. به عبارت بهتر، مصرف کنندگان مواد مخدر به ترتیب بیشتر به تریاک، شیشه، کراک (افغانی)، هروئین، حشیش و اکستازی گرایش دارند هر چند که 84 درصد از این مصرف کنندگان استفاده از دخانیات را در کارنامه خود دارند.

صرامی با اشاره به سن مصرف کنندگان گفت: «حدود 45 درصد مصرف کنندگان زیر 29 سال و حدود 30 درصد بین 30 تا 39 سال دارند.» اما نکته مهم دیگر که مورد اشاره قرار گرفت این بود که 64 درصد مصرف کنندگان تحصیلات زیر دیپلم دارند. به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، «64 درصد مصرف کنندگان تحصیلات زیر دیپلم داشتندو 63 درصد جمعیت نمونه، متاهل بودند و همچنین مصرف کنندگان مواد، اولین مکان شرع مصرف را به ترتیب اولویت؛ منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خیابان مطرح کردند که بر این اساس ضرورت دارد والدین نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدی تری داشته باشند.»


استانهای پرمصرف

نوع پراکندگی استانی مصرف کنندگان مواد مخدر نیز در این بررسی متفاوت بوده است. بر اساس گزارش ارائه شده، نرخ شیوع مصرف به نسبت جمعیت در برخی از استان ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین کشوری است. صرامی در ادامه از کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان به عنوان عوامل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان یاد کرد. پیش از این، هادی معتمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی ایران، در همایش مدد کاری اجتماعی در حوزه کودکان گفته بود: «سن شروع اعتیارد ۱۵ تا ۱۷ سالگی است و روزانه ۳۰۰ نوجوان وارد چرخه اعتیاد می شوند.»

مدیر کل دفتر آسیب های سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به اینکه در سال های اخیر با دغدغه جدیدی به عنوان اعتیاد نوجوانان مواجه شده ایم، اظهار داشته بود: «در حوزه کاری مان بارها با کودکان هفت و پنج ساله معتاد و حتی کودکانی که معتاد به دنیا آمده اند، روبرو شده ایم. در پنج سالی که بنده مدیر کل دفتر آسیب های سازمان بهزیستی بودم، از سال ۷۰ تعداد معتادان ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفر بود اما در دوره پایان مدیریتم به دو میلیون نفر افزایش یافت.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غلط را پیدا کنید

      نوع پراکندگی استانی مصرف کنندگان مواد مخدر نیز در این بررسی متفاوت بوده است. بر اساس گزارش ارائه شده، نرخ شیوع مصرف به نسبت جمعیت در برخی از استان ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین کشوری است. صرامی در ادامه از کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان به عنوان عوامل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان یاد کرد. پیش از این، هادی معتمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی ایران، در همایش مدد کاری اجتماعی در حوزه کودکان گفته بود: «سن شروع اعتیارد 15 تا 17 سالگی است و روزانه 300 نوجوان وارد چرخه اعتیاد می شوند.»

    • مهدی

      اکثر این آدم های که معتاد شدن به خاطر بیکاریه.

    • بدون نام

      عشق است چايي

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج