adexo3
۴۰۴۸۴۴
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

وعده افزایش یارانه ها؛ هدفمندی یا غرضمندی؟

ادعاها و شعارهای معیشتی نظیر وعده افزایش یارانه ها، هر از چند گاه از سویی سر بر می آورد تا توجهی عمومی را برانگیزد؛ وعده ای بی پشتوانه، غیرکارشناسانه و بدون در نظر گرفتن واقعیت های کشور که به باور صاحبنظران و آگاهان، بیشتر در پی اهداف و اغراض سیاسی مطرح می شود.

خبرگزاری ایرنا: ادعاها و شعارهای معیشتی نظیر وعده افزایش یارانه ها، هر از چند گاه از سویی سر بر می آورد تا توجهی عمومی را برانگیزد؛ وعده ای بی پشتوانه، غیرکارشناسانه و بدون در نظر گرفتن واقعیت های کشور که به باور صاحبنظران و آگاهان، بیشتر در پی اهداف و اغراض سیاسی مطرح می شود.

تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۵در روزهای میانی ماه جاری، دربردارنده حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالاتر از ۳۵ میلیون تومان در سال، طی روزهای گذشته باعت داغ شدن بحث های یارانه ای شد.
در کشاکش بحث ها و نظرهای گوناگون کارشناسان و صاحبنظران درباره هدفمندسازی واقعی یارانه ها، برخی از دریچه سیاسی به این مساله پرداختند و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه سال آتی، حتی وعده هایی چون پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی را مطرح ساختند؛ وعده ای که مشابه آن چندی پیش با ارقام ۲۵۰ هزار تومانی رونمایی شد.
در برابر ادعاهای اینچنینی، کارشناسان و مسوولان اقتصادی پرداخت ماهانه سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی یارانه را باری سنگین و طاقتفرسا برای دستگاه اجرایی خوانده و افزایش و حتی ادامه پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در شرایط کنونی دشوار دانسته اند.
چند روز پیش، سخنگوی دولت در واکنش به این شعارها اظهار کرد لازم است کسانی که چنین طرح هایی ارایه می دهند محل پرداخت را مشخص کنند، چرا که در صورت وجود شرایط کنونی باید قیمت ارز به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برسد تا امکان پرداخت یارانه صد هزار تومانی فراهم شود.
تحلیلگران اقتصادی نیز بر این باورند که وعده هایی از این دست در شرایط کنونیِ اقتصاد ایران، وعده هایی توخالی و به دور از واقع بینی است؛ شعارهایی که در پس ظاهر زیبا و جذابیت برای مردم به ویژه قشر فرودست، دارای باطنی ویران کننده است.

«سعید لیلاز» و «محسن ایزدخواه» ۲ تن از اقتصاددانان کشور در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری به بررسی روند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پیامدهای آن و نیز طرح وعده های مربوط به افزایش میزان یارانه ها پرداختند.

* تورم و خالی شدن جیب مردم؛ پیامد اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها
لیلاز در زمینه پیامدهای اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها به پژوهشگر ایرنا گفت پرداخت یارانه به شکلی که شاهد بودیم سیاست نادرستی بود که ارمغانی جز تورم لجام گسیخته و خالی شدن جیب مردم نداشت. وی درباره شعارهایی با مضمون پرداخت یارانه نقدی بیش از مبلغ کنونی نیز تصریح کرد که این حرف ها تازه نیست و رییس جمهوری پیشین نخستین بار این ادعا را در سال ۱۳۹۱ مطرح کرد. اقتصاددانان نیز همان زمان به ایشان هشدار دادند.
لیلاز در این باره اظهار کرد: اگر بنا بر این باشد که دولت به عنوان حافظ منافع مردم، هم یارانه پرداخت کند و هم تورم را افزایش دهد و از این راه جیب مردم را خالی کند، پرداخت هر میزان یارانه، هنری برای دولت نخواهد بود. به دلیل اعمال همین سیاست های پوپولیستی بود که ضریب جینی کشور در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ روندی وخامت آمیز یافت و تورم شدیدی ایجاد شد؛ تورمی که بزرگترین آسیب آن برای اقشار فرودست و محروم بود و به تدریج باعث نابودی اقتصادی طبقه کارگر، کارمند و حقوق بگیران ثابت شد.
این اقتصاددان ادامه داد: یارانه نقدی از سال ۱۳۹۲ به بعد به طرز شگفت آور و البته قابل پیش بینی و علمی، قدرت خرید حقوق بگیران و کارمندان را کم کرد؛ به گونه ای که در پایان این سال نسبت به سال ۱۳۸۹ قدرت خرید کارگران با حداقل دستمزد، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافت.
در این پیوند، ایزدخواه در تشریح روند اجرای طرح هدفمندی یارانه ها گفت: سیاست های دولت احمدی نژاد در طرح هدفمندی یارانه ها در ابتدا به بهبود ضریب جینی کمک کرد اما در طول زمان به زایش فقر منجر شد. با وجود این که بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای دولت طی دوره دولت پیشین در کشور هزینه شد، هیچ تصمیم درستی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی گرفته نشد.

وی افزود: سیاست های نادرست اقتصادی و رویکردهای رفاهی پوپولیستی در دولت پیشین، صندوق های بازنشستگی از جمله صندوق های تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح را در آستانه ورشکستگی قرار داد و دولت را با بدهی کلان رو به رو ساخت.

* لزوم سرمایه گذاری، اشتغالزایی و ایجاد فضای باز اقتصادی به جای پرداخت یارانه
لیلاز گفت: شعارهای عوام فریبانه دیگر در جذب رای مردم موثر نخواهد بود. خروج از چالش های اقتصادی کنونی، نیازمند اقدام های کارشناسی است. این که ما در یک سال، ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم به مردم یارانه دهیم اما هزینه های عمرانی ما به قیمت ثابت در سال ۱۳۹۱ از نصف عملکرد سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ هم کمتر باشد، هنر نیست. این که تمام منابع لازم برای ایجاد اشتغال جوانان برای پرداخت یارانه و افزایش تورم هزینه شود، درست نیست.

به گفته وی، رفع چالش های اقتصادی مردم نیازمند سرمایه گذاری، کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد، افزایش بهره وری کار و سرمایه، آزاد شدن اقتصاد، ورود استعدادها و سرمایه های خصوصی داخلی و خارجی به اقتصاد و ایجاد فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ بانشاط است و البته هیچ راه کوتاه مدت و میانبری برای رفع این چالش ها وجود ندارد.

* رسانه ها و دانشگاهیان آگاهی رسانی کنند تا مردم فریب نخورند
به باور کارشناسان، در شرایطی که برخی جریان ها می کوشند با سردادن شعارهای غیرکارشناسانه نظیر افزایش میزان یارانه ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ رای جذب کنند، رسانه ها و دانشگاهیان وظیفه آگاه سازی مردم را برعهده دارند.
ایزدخواه در این باره به ایرنا گفت: شماری از افراد و جریان ها گمان می کنند با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری می توانند از طریق شعارهای دهن پرکن رای مردم را جذب کنند. تلاش برای جذب رای مردم در شرایطی است که دولت در برخی تنگناهای اقتصادی بر جای مانده از دولت های پیشین چون افزایش نرخ بیکاری و کاهش نرخ رفاه قرار گرفته است.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: در این میان، رسالت رسانه ها و جامعه دانشگاهی و فرهیخته ما این است که واقعیت های اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را در دولت های نهم و دهم برای مردم بازگو کنند. مردم باید بدانند که طرح هدفمندی یارانه ها با پرداخت ماهانه ۴۵ هزار تومان، دولت کنونی را با چه تنگناهایی روبه رو کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این وعدها دروغ نیست اگر مرد عمل شیر مرد سیاست یعنی احمدی نژاد بیاد همه اینها درست میشه

    • سعید

      یارانرو زیاد کنن چه اشکالی داره.مثل دولت روحانی خوبه که به افراد پولدار یارانه میده.به پولدار ندن بجاش بدن به مستاجرا.

    • محسن

      مگه همین افرادو سیاستمداران نبودن که وقت تصویب اجرای یارانه بارها از تلویزیون اعلام کردند اجرای یارانه خیلی خوبه.مردم میتونن برنامه ریزی کنند و حتی پس انداز کنن.دولت با اینکار اوضاعش بهتر میشه.مردم نباید نگران چیزی باشند و ....آره اینارو مردم فراموش نکردن.مردم خیلی از شماها که ادعا دارین ... بیشتر میدونن و فهمیده ترن.اجرای یارانه برا مردم سودی نداشت ولی برا دولت که بدنشد.دولت فقط پرداخت یارانه رو می بینه ولی قیمت چندبرابری سوخت و آب و برق و گازو نمی بینه.یعنی دولت از اجرای یارانه سود نبرد؟پس کو اون همه شعارهاتون.پس چرا طول این چند سال با وجود چند برابر شدن حاملهای انرژی یارانه هیییییچ تغییری نکرد؟این سود نیست برا دولت؟خدا لعنت کنه بانی اوضاع خراب اقتصادی این کشورو.هرکی میاد فقط به مردم کلی دروغ میگه.روحانی رو هم دیدیم

    • خوزستان

      یارانه مال مردم هست باید زیادش کنن دولت روحانی زیاد که نکرده داره قطع میکنه کجایی احمدی نژاد .... واقعا از خزانه دولت خرج مردم میکرد الان خزانه دولت .....

    • سلطان زاده

      با نزدیک شدن به انتخابات از این حرفها زیاد زده میشود وموضوع یارانه میبایست با تجدید نظر در نحوه پرداخت ها به صورت عادلانه بین آحاد ملت پرداخت گردد نه اینکه با افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات یارانه افراد واقعا نیازمند را قطع کنند و مردم را دچار مشکلات معیشتی بکنند و با توجه قیمت جهانی نفت و درآمدهای کشور میتوان مبلغ یارانه پرداختی به مردم را بصورت شناور کرد که آنهم مسئله زیاد پیچیده ای نیست که با تدوین قوانین توسط قانون گذاران خبره و همت و روراستی واقعی دولت با مردم عدالت اجتماعی واقعی را به مرحله عمل در آورد نه اینکه به صورت فله ای یارانه نیازمندان واقعی را به صرف آمارغلط قطع کنند و بعدا از ریزش های متوالی که انجام داده اند جدیدا هم اعلام کرده اند قانون یارانه ها تا دو سال دیگر به اتمام میرسد و ...

    • بدون نام

      روحانی قبل از انتخابات 92 میگفت من انقدر اقتصادو رونق میدم که مردم نیازی به این چهل تومن نداشته باشن.عجب رونقی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج