adexo3
۴۰۵۲۳۰
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

«آذر» اسير عراقی ها شد

پس از آغاز توليد گاز از ميدان مشترک فرزاد از سوی عربستان در خليج‌فارس، عراق هم با مشارکت شرکت‌هاي آمريکايي و روسي، توليد نفت از دومين ميدان مشترک نفتي با ايران را آغاز کرد.

روزنامه وقایع اتفاقیه: پس از آغاز توليد گاز از ميدان مشترک فرزاد از سوی عربستان در خليج‌فارس، عراق هم با مشارکت شرکت‌هاي آمريکايي و روسي، توليد نفت از دومين ميدان مشترک نفتي با ايران را آغاز کرد.
تاريخچه توسعه ميادين مشترک نفت و گاز در ايران قصه پرغصه‌اي است؛ به‌طوري‌که از چند دهه گذشته تاکنون همواره ايران در توسعه و برداشت نفت و گاز از «ميادين مشترک با کشورهاي عربي همسايه» عقب افتاده است.
حالا پس از تأخير ايران و آغاز برداشت گاز از سوی عربستان سعودي از ميادين تازه‌اکتشاف‌شده و مشترک فرزاد در خليج‌فارس نوبت به ميدان مشترک آذر رسيده است. عراق که از دو سال قبل توليد روزانه بيش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از ميدان مشترک آزادگان جنوبي را آغاز کرده به‌تازگی توليد نفت از ميدان مشترک جديد نفتي با ايران به نام آذر را هم کليد زده و اين در حالي است که اين کشور در چند سال اخير با مشکلات متعددي همچون ظهور گروه تروريستي داعش دست‌و‌پنجه نرم کرده است.
به‌عبارت‌ديگر اين روزها شاهد تکرار تجربه تلخ عقب‌ماندگي‌هاي پارس‌جنوبي در ميدان مشترک نفتي آذر هستيم و همين‌طور که در توسعه و توليد گاز و ميعانات گازي پارس‌جنوبي از قطر عقب افتاده‌ايم، اين روزها عراق هم توليد نفت از ميدان آذر در غرب ايران را آغاز کرده است. کيوان ياراحمدي، مجري طرح توسعه ميدان مشترک نفتي آذر در شرکت مهندسي و توسعه نفت، با تأييد آغاز توليد نفت عراق از اين ميدان مشترک، يکي از دلايل تأخير ايران در آغاز برداشت نفت از آذر را پيچيده‌بودن ساختار زمين‌شناسي و مخزني اين ميدان مشترک نفتي با عراق اعلام کرده است.
او از فعاليت و همکاري همزمان شرکت‌هاي نفتي خارجي در ميدان آذر به‌عنوان يکي ديگر از دلايل تأخير ايران و آغاز سريع برداشت نفت عراق از اين ميدان مشترک ياد و تأکيد کرده است: «شرايط کنوني ميدان آذر شبيه شرايط جنگ تحميلي است، به اين مفهوم که در آن قسمت، مرز کنسرسيومي بين‌المللي متشکل از شرکت‌هاي گازپروم نفت روسيه، پتروناس مالزي، کوگس کره‌جنوبي و شرکت نفت ترکيه‌ با همکاري شرکت‌هاي سرويس‌دهنده‌ آمريکايي مشغول کار هستند و برداشت نفت از ميدان را آغاز کرده‌اند.»
مطابق با برنامه زمانبندي شرکت ملي نفت ايران، بايد توليد نفت از ميدان آذر از سال گذشته آغاز مي‌شد اما در خوش‌بينانه‌ترين حالت به نظر مي‌رسد، توليد نفت از اين ميدان مشترک دست‌کم تا اواسط سال ۹۶ امکان‌پذير نباشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آره ديگه مسوولان ما این مواقع کریمانه بر خورد میکنند مال مردم ديگه

    • علی

      خیرش که به مردم نمی رسه همین قدر تولید هم برای مسولین بس است

    • سوسنگرد

      والله‌وقتی پولش تو جیب ملت و مناطق نفت خیز نرسه همان بهتر کشورهای دیگه بهره ببرند تا ما.
      یا علی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج