اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۶۹۷
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

ماجرای غیرت مرد ایرانی درباره سفر زن مجرد

سخنگوی کمیسیون امنیت تاکید دارد که غیرت مرد ایرانی اجازه نمی‌دهد که در موضوع سفر زنان ایرانی سوءاستفاده‌ای صورت گیرد و دختران جوان بدون اذن پدر از کشور خارج شوند، هر چند زنان در خطر سوءاستفاده و قاچاق یک‌درصد و کمتر از یک‌درصد از زنان ایرانی باشند.

روزنامه شرق: اگرچه «مهدی دواتگری» از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نگاهی منتقدانه به رویکرد کمیسیون در تصویب لایحه گذرنامه دارد اما سخنگوی کمیسیون امنیت تاکید دارد که غیرت مرد ایرانی اجازه نمی‌دهد که در موضوع سفر زنان ایرانی سوءاستفاده‌ای صورت گیرد و دختران جوان بدون اذن پدر از کشور خارج شوند، هر چند زنان در خطر سوءاستفاده و قاچاق یک‌درصد و کمتر از یک‌درصد از زنان ایرانی باشند.

او برخلاف دواتگری که گفته موضوع تعیین قید و شرط‌هایی برای صدور گذرنامه یا خروج دختران در لایحه نیامده و کمیسیون آن را اضافه کرده، نگاهی خوش‌بینانه به اقدام اخیر مجلس داشته و آن را در راستای وظیفه قانونی نمایندگان تعریف می‌کند.

گفت‌وگو با سید حسین نقوی در شرایطی صورت می‏گیرد که انتشار خبر تصویب لایحه گذرنامه در کمیسیون امنیت از همان غروب روز یکشنبه با انتقاداتی از سوی فعالان حقوق زنان و به‌ویژه وکلای دادگستری همراه شده است.

لایحه‌ای که در آن ممنوعیت خروج خانم‌های مجرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخشی از لایحه جامع گذرنامه است که از سوی هیات دولت برای به اجرا درآمدن به مجلس ارایه شده است.

تفسیر دولت در ارایه این لایحه و به‌ویژه تاکید برای منع خروج زنان از کشور چه بوده؟ آقای دواتگری گفته بودند که تعیین قید و شرط‌هایی برای صدور گذرنامه یا خروج دختران در لایحه نیامده و کمیسیون آن را اضافه کرده، آیا این مساله صحت دارد؟

هیات دولت براساس تجربه‌های خود و به دلیل اینکه فضای فرهنگی بانوان ایرانی در خارج از کشور حفظ شود، این موضوع را در لایحه جامع گذرنامه گنجانده شده، ولی معلوم نیست که آیا شورای نگهبان با تصویب این لایحه و بند موافق باشد یا خیر. به هر شکل وظیفه مجلس قانونگذاری است. این امر به خاطر صیانت از شهروندان ایرانی صورت گرفته و همان‌طور که در حال حاضر خانم‌های زیر ۱۸سال و خانم‌های متاهل تنها با اذن شوهر و ولی خود می‌توانند گذرنامه خروج از کشور را بگیرند، با تصویب این لایحه نیز خانم‌های مجرد بالای ۱۸سال هم از این پس با کسب اجازه از ولی یا قیم حق خروج از کشور را دارند.

اگر هدف حفظ صیانت از شهروندان ایرانی است، چرا تنها سخن از زنان و دختران به میان می‏آید؟

دلیلش این است که غیرت ما اجازه نمی‌دهد که زنان ما در برخی از کشورها به امور فساد کشیده شوند. تجربه سختی است که بخواهی وارد هتلی در استانبول شوی و متوجه شوی که دختران ایرانی در آنجا به چه اموری مشغول‌اند.

فکر می‌کنید با ممنوعیت خروج دختران، جلوی قاچاق انسان در این ابعاد، گرفته خواهد شد.

به هر شکل شاید در این بخش حق با شما باشد و حتی گاهی امکان دارد که این قاچاق از طریق لنج و بدون اخذ گذرنامه و مجوز ولی صورت بگیرد اما ما قانونگذاریم و نمی‌توانیم در امر قانونگذاری بی‌غیرت باشیم.

غیرت شما درست، اما نکته این است که تکلیف‌میلیون‏ها زنی که از فردای تصویب این طرح با محدودیتی دیگر در خروج از کشور مواجه می‌شوند، چیست؟

شما می‌گویید محدودیت، من این‌طور فکر نمی‌کنم. ولی از همان ابتدا اجازه می‌دهد و بعد هم خیال ما از بابت سفر و خروج دختران جوان راحت است و حاشیه‌های امنیتی نیز برای آبروی کشور به دنبال ندارد.

آیا کمیسیون امنیت به طور مستقل روی قاچاق انسان و قاچاق زنان کار کرده، آیا آماری مربوط به قاچاق زنان از ایران در اختیار است، این زنانی که شما می‌گویید چه‌درصدی از جامعه زنان ایران را تشکیل می‌دهند؟

کمیسیون کار مستقلی انجام داده اما آمار در اختیار نیروی انتظامی هست و آمار هشدار‌دهنده است. حتی اگر این آمار کمتر از یک‌درصد زنان ایرانی را هم شامل شود باز وظیفه ماست که برای آن قانونگذاری کنیم.

و آن وقت فکر نمی‌کنید این مساله از فردای تصویب و قانونی شدن بار اضافی برای دستگاه‌ها به وجود آورد یا هزینه‌هایی را به خانواده‌ها اضافه کند. می‌دانید که هر روز چه تعداد دختر ایرانی برای ادامه تحصیل یا شرکت در سمینارها به خارج از کشور می‌روند؟

خیلی کار پیچیده‌ای نیست. خدمات نیروی انتظامی هم که شکر خدا آنلاین شده و ولی دختر می‌تواند از طریق دفاتر پلیس+۱۰ مجوز خروج دختر را مکتوب کند. آماری از خروج دختران در دست نیست اما به هر شکل خانواده آنها با خروجشان موافق‌اند، حالا چه ایرادی دارد که بخواهند آن را کتبی به دفاتر نیروی انتظامی اعلام کنند.

فکر می‌کنید این طرح در مجلس تصویب شود؟

امیدواریم که اراده عمومی بر تصویب آن باشد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      غيرتـــــــــــــــــــ !!!!!!!!!؟
      من كه قانع شدم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج