adexo3
۴۰۷۲۸۷
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

استعفای سه وزير

خانه‌تکانی در پاستور؛ سه استعفا در کابینه یازدهم؛ دو خبر استعفا براساس اخبار رسمی و یکی براساس خبر منبعي آگاه در دولت. با وجود اینکه در روزهای اخیر شایعه استعفای «علی جنتی»، وزیر ارشاد، در رسانه‌ها مطرح بود، دیروز سرانجام هم جنتی استعفا داد.

روزنامه شرق: خانه‌تکانی در پاستور؛ سه استعفا در کابینه یازدهم؛ دو خبر استعفا براساس اخبار رسمی و یکی براساس خبر منبعي آگاه در دولت. با وجود اینکه در روزهای اخیر شایعه استعفای «علی جنتی»، وزیر ارشاد، در رسانه‌ها مطرح بود، دیروز سرانجام هم جنتی استعفا داد و هم «محمود گودرزی»، وزیر ورزش و جوانان؛ البته تأیید و تکذیب‌هایی هم درباره استعفای «علی‌اصغر فانی»، وزیر آموزش‌وپرورش در رسانه‌ها مطرح شد؛ با وجود این، یک منبع آگاه در دولت گفت: «ظاهرا سه وزیر کابینه یعنی جنتی، گودرزی و فانی استعفا داده‌اند».

به غیر این، عصر دیروز «ایسنا» هم به نقل از یک منبع آگاه از استعفای این سه وزیر خبر داد. در‌این‌حال «فارس» هم ابتدا در خبری استعفای «فانی» را اعلام کرد؛ اما دقایقی بعد متن خبر را تغییر داد و از خبر استعفای فانی با عنوان «خبر مطرح‌شده در برخی رسانه‌ها» یاد کرد.

دراین‌حال «محمد فاضل» مدیرکل دفتر وزارتی وزیر آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگو با «ایلنا» استعفای فانی را تکذیب کرده است؛ همچنین «تسنیم» هم به نقل از «فانی» استعفای او را تکذیب کرد.
این در حالی است که عصر دیروز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری، برگزار شد و «فانی» و «گودرزی» در آن حضور داشتند اما «جنتی» حضور پیدا نکرد. پیش‌از‌این برخی منابع به «شرق» گفته بودند که «ترمیم کابینه» در حوزه وزارتخانه‌های متولی فرهنگ انجام خواهد شد؛ ترمیمی که می‌شد از آن همین استعفاها را پیش‌بینی کرد. از صبح دیروز شایعاتی قوی‌تر از همیشه مبنی بر استعفای «علی جنتی»، وزیر ارشاد، منتشر شد و در‌عین‌حال «محمود گودرزی»، وزیر ورزش و «علی‌اصغر فانی» وزیر آموزش‌وپرورش هم برای رفتن از کابینه مطرح شده بودند.
دراین‌حال برخی منابع آگاه در دولت می‌گویند گزینه‌های سرپرستی این وزارتخانه‌های بدون وزیر، به احتمال زیاد از داخل همان وزارتخانه انتخاب خواهند شد.
وزارت ورزش و گزینه‌هایش

مازیار ناظمی، مدیرکل مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان، در حالی استعفای محمود گودرزی را تأیید کرد که در میان اهل ورزش نارضایتی‌هایی از عملکرد او ابراز شده بود. او که گویا در این روزها خودش از رفتنش خبر داشت، سفرش به «ژاپن» را لغو کرد. گودرزی به دعوت وزیر ورزش ژاپن قرار بود در نشست وزرای ورزش و فرهنگ به میزبانی ژاپن شرکت کند. گودرزی در حالی از وزارت ورزش و جوانان کنار رفت که روز گذشته در صحن علنی مجلس دو سؤال نمایندگان از او اعلام وصول شده بود؛ یکی «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» درباره نتایج ایران در المپیک و دیگری «نادر قاضی‌پور» درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه جوانان.

اما با رفتن «گودرزی» گزینه‌هایی برای این وزارتخانه در رسانه‌ها مطرح شده است. یکی از آنها که از شانس نسبتا بالایی برخوردار است، «نصرالله سجادی»، دانشیار دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران و معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان است. با تشکیل دولت یازدهم، «حسن روحانی» دو وزیر را برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس نهم معرفی کرد؛ «مسعود سلطانی‌فر» و «رضا صالحی‌امیری»؛ اما مجلس نهم به این دو نامزد رأی ندادند تا رئیس‌جمهوری «سجادی» را به عنوان وزیر پیشنهادی سوم معرفی کند؛ اما باز هم مجلس نهم ورود او را هم سد کرد. پس از آن درنهایت «محمود گودرزی» به مجلس معرفی شد و رأی آورد.

از «علی‌اصغر مونسان»، مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش، به عنوان دیگر گزینه وزارت ورزش نام برده شده؛ ولی به گفته یکی از نزدیکان «مونسان»، او قصدی برای سرپرستی این وزارتخانه ندارد. به گفته او، در مدت اخیر صحبت‌هایی با او شده؛ اما «مونسان» نپذیرفته است و تا الان قصدی برای این کار ندارد. او پیش‌‎ازاین عضو هیأت‌مدیره پرسپولیس نیز بود. از طرف دیگر برخی منابع از سرپرستی «محمد دادکان»، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، خبر می‌دهند. یک نکته که وزارت یا سرپرستی او را محتمل می‌کند، همراهی دادکان با «محمد شریعتمداری» در زمان ورود به وزارت ورزش در زمان سرپرستی شریعتمداری است.

«رضا صالحی‌امیری» از گزینه‌های دیگر برای وزارت ورزش و هم وزارت ارشاد است.
او که از مجلس نهم، برای وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد نگرفت، اکنون با تغییر مجلس می‌تواند به عنوان وزیر پیشنهادی راهی مجلس شود. او درحال‌حاضر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است. صالحی‌امیری در کارزار انتخاباتی ١٣٩٢ معاونت فرهنگی ستاد انتخاباتی روحانی را برعهده داشت. او که مدرکش دکترای مدیریت دولتی است، سابقه عضویت در شورای‌عالی امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم دارد.
«مسعود سلطانی‌فر» هم شرایطی مانند صالحی‌امیری دارد؛ اما با این تفاوت که فقط برای وزارت ورزش مطرح است. او پس از رأی عدم اعتماد مجلس نهم، هم‌اکنون رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. حالا با تعویض مجلس او هم مانند صالحی‌امیری می‌تواند جزء گزینه‌های روی میز روحانی باشد. «مرتضی بانک»، معاون کل سرپرست نهاد رياست‌جمهوري هم از گزینه‌های وزارت ورزش و جوانان است.
وزارت ارشاد و گزینه‌هایش
در روزهای اخیر شایعات استعفای «علی جنتی»، وزیر ارشاد، مطرح شده بود که نهایتا دیروز به واقعیت پیوست. او دو روز پیش در واکنش به این شایعات، گفته بود چند روز صبر کنید. دیروز صبح سخنگوی دولت هم در پاسخ به خبرنگاران درباره این موضوع همین جواب را داده بود. وزارت ارشاد و فعالیت‌هایش در ماه‌های اخیر محل انتقاد منتقدان دولت شده بود و از طرفی خود رئیس‌جمهوری هم بابت کوتاه‌آمدن وزیر ارشاد مقابل برخی فشارها از او در جلسه‌ای علنی انتقاد کرده بود.
اما روحانی برای وزارت ارشاد چه گزینه‌هایی روی میز دارد؟ یکی از آنها «حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری است. او چند روز پیش در واکنش به شایعه رفتنش به ساختمان میدان بهارستان، این موضوع را نه تأیید و نه تکذیب کرده بود. حالا نام او برای این وزارتخانه بیش‌ازپیش سر زبان‌هاست. او که ٥٣ سال دارد، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع)، داماد حجت‌الاسلام دری‌نجف‌آبادی، نخستين وزیر اطلاعات دولت خاتمی و نماینده فعلی ولی فقیه در استان مرکزی است. آشنا سابقه مدیرکلی اطلاعات استان قم را هم دارد.
اما گزینه‌ای که هم برای جایگزینی و هم برای سرپرستی مطرح است، «سیدعباس صالحی»، معاون فعلی فرهنگی وزارت ارشاد است. او که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دارد، مدتی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مشغول به کار بوده است. برخی منابع نزدیک به دولت از او، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی سرپرستی نام می‌برند.
وزارت آموزش‌وپرورش
اما یکی از وزارتخانه‌های محل بحث دیروز، آموزش‌وپرورش بود. فعالیت‌های این وزارتخانه هم محل انتقاد منتقدان دولت است. در حالی خبر استعفای «فانی» شنیده می‌شود که روز گذشته طرح استیضاح او، با ٤٥ امضا در هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. او تیر ١٣٩٤ یک بار دیگر در مجلس نهم استیضاح شد که پس از جلسه و در رأی‌گیری، توانست برای بار دوم رأی اعتماد مجلس نهمی‌ها را جلب کند.

شاید عملکرد این سه وزیر رئیس‌جمهوری را به جایی رساند که هفت ماه مانده به انتخابات استعفاها را بپذیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم لیاقت این وزیران پاک و کاردان رو ندارند

    • بدون نام

      با این حقوق هایی که برای مدیران لحاظ کردن هیچ با لیاقتی با این شرایط مسئولیت قبول نمیکنه -کسی مفت فاتحه برای مرده کسی نمی فرستد

    • بدون نام

      آقاي رئيس جمهور خواهش مي كنم وزير صنعت و معدن نيز را عوض كنيد ايشان نمي تواند قيمت خودرو و تغييري در صنعت توليد و صنايع ديگر ايجاد كند.

    • مجيد مجيدي

      آخه بيچاره ها.حقوق نجومي ديگه نميگيرن.ميدانيم خدمتشان براي مملكت نبووووود بلكه چون حقوقشان نيمه نجومي شد.برن كه برنگردن. آن چيزي كه ميخوان بردن.تمووووم.

    • بدون نام

      ای کاش آقایان ظریف و هاشمی و ربعی و آخوندی هم استعفا دهند تا نیروهای جوان و باانگیزه جایگزین شوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج