نوراژین  نی نی بان_استیکی بالا
۱۵۳۳۳۳۳
۳۳ نظر
۱۱۶۲۰
۳۳ نظر
۱۱۶۲۰
پ

در جدال داریوش ارجمند با حامد و اکتای، همه باختند!

در روزهای اخیر تنشی نه‌چندان پنهان میان داریوش ارجمند، حامد بهداد و اکتای براهنی( کارگردان پیرپسر) فضای رسانه‌ای سینمای ایران را داغ کرده است.

برترین‌ها: در روزهای اخیر تنشی نه‌چندان پنهان میان داریوش ارجمند، حامد بهداد و اکتای براهنی( کارگردان پیرپسر)  فضای رسانه‌ای سینمای ایران را داغ کرده. ماجرا از آن‌جا شروع شد که داریوش ارجمند در گفت‌وگویی با لحن گلایه‌آمیز، از پیشنهاد بازی در فیلم «پیرپسر» سخن گفت و دلیل رد آن را چنین عنوان کرد: «فیلم‌ها و سریال‌های ما دیگر همه کپی فیلم‌های خارجی شده‌اند. حتی دیگر یک پلیس ایرانی هم در آثارمان نمی‌بینیم.»

سایتتتت

اظهارنظری که ظاهراً برای عوامل فیلم چندان خوشایند نبوده و واکنش‌هایی تند و بدون تعارف به دنبال داشته. حامد بهداد، بازیگر نقش «پسر غلام باستانی» در «پیرپسر» در پاسخ به ارجمند گفت: «ایفای این نقش مستلزم داشتن توان بدنی، اخلاق حرفه‌ای و تکنیک بازیگری است که هیچ‌کدام در داریوش ارجمند نیست.»

اکتای براهنی، کارگردان فیلم نیز با لحنی حتی تندتر گفت: «او در توهم «مالک اشتر» شناور است. من حتی یک کلمه با او حرف نزده‌ام و او را ندیده‌ام.»

اما در میانه این مجادله‌، شاید بهتر باشد  نگاهی واقع‌بینانه‌تر به همه طرف‌ها بیندازیم؛ از «پیرپسر» و عواملش گرفته تا کارنامه‌ی پرفراز و فرود داریوش ارجمند.

پیرپسر؛ فیلمی موفق با یک غلام باستانی سرحال

فیلم «پیرپسر» قطعاً از آثار شاخص امسال سینمای ایران است. فیلمی با روایتی نسبتاً جسورانه. در این میان، غلام باستانی، پدر خانواده، شر مطلق است. مردی که هیچ بویی از نیکی در رفتار و گفتار و کردار نبرده. حسن پورشیرازی در به تصویر کشیدن این شر مطلق غوغا کرده. بازی‌اش نه در حد سیمرغ بلورین، که در حد و اندازه‌های جشنواره‌های جهانی است.

6061739

حرکاتش حتی جایی که دیالوگ ندارد، جزییات صورت و بخصوص چشم‌هایش حیرت‌انگیز است. انگار که شیطان را زنده کرده باشد. نماد پلیدی مطلق که حضورش برای همه مایه‌ی شر است.اما اگر منصف باشیم، حامد بهداد در این فیلم به نسبت دیگر بازیگران در سطح پایین‌تری قرار دارد. نقش او به پیچیدگی نقش‌های قبلی‌اش نیست و بازی‌اش گهگاه به اغراق نزدیک می‌شود.  بهداد حتی در برابر محمد ولی‌زادگان نیز در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. انگار محصور کارگردانی براهنی شده و به طور کلی آنچه که از پورشیرازی، ولی‌زادگان و حاتمی می‌بینم را از بهداد در این فیلم نمی‌بینیم.

اما در مقابل آیا داریوش ارجمند تکنیک بازیگری ندارد؟

پاسخ کوتاه به این پرسش منفی‌ست. اما نه همیشه و نه به یک شکل. برای درک این موضوع باید به گذشته‌ی حرفه‌ای ارجمند برگردیم؛ به زمانی که او در فیلم‌هایی چون «ناخدا خورشید»، «اعتراض» و سریال «امام علی(ع)» حضور داشت.

اگر به ناخدای فیلم تقوایی نگاه کنیم، با مردی پیچیده طرفیم که تنها یک دست دارد، اما تمام هستی‌اش به لنجش وابسته است؛ ترس و امید در چشم‌های ارجمند با زبان بدن، نگاه و سکوت‌های معنی‌دار گره خورده‌اند.  ارجمند در این فیلم به‌خوبی از بدن و نگاهش استفاده می‌کند و با کنترل ریتم دیالوگ‌گویی، شخصیتی پخته و سینمایی می‌سازد.

Nakhoda-khorshid-00

امیر علی در «اعتراض» مسعود کیمیایی هم یک ارجمند سرحال دارد،؛ در دل فضایی تاریک و خیابانی، با لحن خشک و نگاه‌های پنهان. این‌جا هم تکنیک‌های کلاسیک بازی ارجمند به کمک فیلم آمده است.

اما امضای کار ارجمند بی تردید  نقش مالک اشتر در سریال «امام علی» است. نقشی پیچیده، آتشین، پرتنش که او با صلابت فیزیکی، صدای حماسی و زبان بدن ویژه‌اش به او جان می‌دهد. اینکه بازی او در ذهن مخاطب حک شده، تنها ناشی از فیلمنامه یا کارگردانی داوود میرباقری نیست، بلکه نتیجه تسلط تکنیکی و درک عاطفی بازیگر هم هست.

اما او افت کرده؟ بله!

طی دو دهه‌ی اخیر، ارجمند به مرور از نقش‌های سینمایی دور شد و در قالب‌های تلویزیونی عامه‌پسند گرفتار ماند. مهم‌ترین مصداقش سریال  «ستایش» است. سریالی که با تمام محبوبیتش، عملاً روی الگوهای کلاسیک سینمای فارسی سوار است؛ مرد مقتدر، خانواده در بحران، اشک و آه، دشمن بیرونی.

file

ارجمند در آن نقش هم به هر حال لحظات نسبتا قدرتمندی دارد اما تکرار بازی و عدم تحول شخصیت باعث می‌شود تأثیرش رفته‌رفته کمرنگ شود. درواقع، اگر افتی در کارنامه او هست، بیشتر ناشی از انتخاب‌های محدود و مسیر یکنواختی است که بعد از موفقیت‌هایش در پیش گرفت، نه نبود تکنیک.

و اما درباره بهداد و براهنی!

حامد بهداد هم بازیگری‌ست با فراز و فرودهای بسیار. کسی که در «جرم»، «سعادت‌آباد» یا «روز سوم» درخشید، ولی همان‌قدر هم در برخی آثار کم‌رمق یا کمدی‌های بی‌هدف ظاهر شد. نمونه‌اش «مفت‌بر»،  یکی از فیلم‌های نه‌چندان موفق کمدی اخیرش که در یادها نمانده. البته همانطور که پیشتر گفتیم،  بهداد در «پیرپسر» هم نسبت به سایر نفرات تیم بازیگری در جایگاه پایین‌تری ایستاده است.

de7db3db-f855-4995-bebc-1d63e33e2a82

در مورد اکتای براهنی هم باید گفت که موفقیت یک فیلم نباید مجوزی برای صدور حکم کلی درباره کلیت سینمای ایران  باشد، حتی اگر نقدی وارد باشد. شاید ارجمند نقدی غرض‌ورزانه مطرح کرده و در شیوه بیانش در سال‌های اخیر بارها دچار لغزش شده باشد اما بی‌تردید جایگاهش در سینمای پس از انقلاب قابل اتکا بوده  و با یک جمله نمی‌توان تمامیت آن را زیر سؤال برد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    ولی واقعا کار داریوش ارجمند تمومه توهم مالک اشتر رو بدجوری باور کرده

    پاسخ ها

    • شبخوش

      برعکس، اکتای یه فیلم درپیت ساخته،، بازیگران هم خوب بلدن باتعریف الکی فیلم ویا یک بازیگر را بزرگ کنند،، پورشیرازی بحثش جداست ولی فیلم هیچی نیست،، کسانی که موقعی که رضاعطاران پشتش را میخارونه ازخنده روده برمیشن معلومه این فیلم‌ها واسشون خیلیه ،،،الان با همین یک فیلم خیال کرده عجب کارگردانی هست ولی انگشت کوچیکه رسول صدرعاملی ،داریوش مهرجویی، میرباقری هم نیست ،، ارجمند کاری به حرفاش ندارم ولی بازیگر توانمندی هست یک لحظه فکرکن حامد بهداد مالک اشتر میشد با اون زبونش و لحن تندش که اگه زیرنویس نباشه معلوم نیست چی میگه

  • اوسا

    کسی ارجمند رو زیر سوال نمیبره. خودش اینکارو میکنه!

  • ناشناس

    آقای ارجمند همچنان در نقش مالک اشتر نخعی گیر کرده با تمام کارهای قبل از دو دهه گذشته و نمیتوان نادیده گرفت

  • امیر آبائی

    برای حامد بهداد همین یک مصرع کافیست؛
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، ....

  • صمدی

    نقد خیلی خوب و بجایی بود.

  • حرف حساب

    استاد و هنرمند واقعی یعنی آقای داریوش ارجمند ، بیخود سعی نکنید با نظرات سخیف ایشون رو کم توان نشون بدید ،کارنامه ی درخشان هنری این استاد بزرگ و بسیار باسواد و خردمند و درست و سالم موجوده و البته هیچ کس نمیتونست نقش مالک اشتر رو مثل استاد بازی کنه الحق که مرام و شعورتون تحسین برانگیزه .

  • علی اصغر

    سلام من 60سالمه خدا رو وکیل میگیرم تا به الان یه دونه فیلم حامد رو نه دیدم نه میبینم نه خواهم دید اصلا نرمال بازی نمیکنه در مقابل آقا داریوش ارجمند عشقه عشق پاینده باشی مرد بزرگ

  • رحیم

    فیلم پیر پسر :👇👇
    پیرمردی قلچماق و بیمار جنسی ( حسن پور شیرازی) که قبلاً دو همسرش را به قتل رسانده و در حیاط خانه خاک کرده، پس از رقابت بر سر تصاحب زنی بولهوس (لیلا حاتمی) با پسرانش، او را هم دزدیده و به قتل رسانده و به جسدش تجاوز می کند! سپس در درگیری با فرزندانش - اولی که بی غیرت و حرامزاده‌ (محمد ولی زادگان) است را پس از شکنجه، بر روی دهانش نشسته و با بالش خفه می کند و دومی که کتابخوان و روشنفکر ولی احمق و افسرده (حامد بهداد) است را با کارد آشپزخانه شرحه شرحه می نماید و در نهایت خودش هم با همان دریده می شود!

    فیلم پر است از الفاظ رکیک، آموزش تریاک کشی، لذت عرق خوری و... تمام زنان قصه ی آن خیانتکار یا فاحشه اند!

  • وطن

    حامد در حد استاد ارجمند نیست، پیر شدن و نداشتن توان جسمی نقطه ضعف نیست بلکه مرحله ای از زندگی که بهداد به زودی به آنجا می رسه.

  • بی نام

    ارجمند خیلی زنون باز و چاپلوس و فرصت طلبه
    حال آدم ازین مردک بهم میخوره

  • ناشناس

    این فیلم عالیه عالی . و حسن پورشیرازی و محمد ولی زادگان خیلی خوب بآزی کردند . حالی یک لحظه نمیتونی سرتو از رو پرده سینما بچرخونی . انگار داری حقیقت رو میبینی . دم همه شون گرم .

  • بی نام

    استاد ارجمند نیاز به تعریف و تمجید کسی ندارد،آثارش گواه همه چیز هست،والسلام

  • محمد

    ارجمند دیگه خیلی وقته تموم شده.اونقدر که دیگه یادمون رفته تو ناخداخورشید و پرده آخر و قربانی چقدر خوب بوده.براش واقعا متاسف ام که خودشو فروخته به قیمت خیلی خیلی ارزونی هم فروخته

  • رسول

    نقد عالی بود
    نقش آدم برفی هم حرف نداشت

  • محمد

    ارجمند خیلی وقته از چشمها افتاده.یادش در فیلم ناخداخورشید،پرده آخر و قربانی بخیر.ولی چندین ساله چه با بازیش و چه با حرفاش دیگه سوهان روحه

  • محمد امین ذوالفقاری

    فیلم پیرپسر یه فیلم کثیف و آشغال هست که هدف اون تخریب جایگاه خانواده ست استاد ارجمند هم درست فرمودن اکثر فیلم های ما شده کپی از خارجی و محتوای مستهجن میسازن

  • ناشناس

    آقای ارجمند قبول کن که دوره بازیگریت تمام شده!

  • رضا

    حامد بهداد و اکثر سلبریتی هامون متاسفانه گرفتار عقده خود بزرگ بینی شدن آره بابا شماها خوبین بقیه اخن

  • علی

    برای این که فیلم پیر پسر فروشش بره بالا این حواشی رو بهداد و کارگردانش درست کردن . والله ارجمند فقط گفته به من پیشنهاد شده حالا از طرف کی باید خودش بگه .

    پاسخ ها

    • ناشناس

      دقیقا،، اینها خوب بلدن چه جوری یک فیلم را قالب کنند

  • ناشناس

    آقای ارجمند یه اثر مالک اشترش کلی ارزش داره همون براش کافیه بی نهایت نقشش به دل نشست ناشکری نکنید تو رو خدا

  • ناشناس

    چقدر این بازیگران گستاخ و بی حیا شدن احترام پیشکسوت خودشون رو نگه نمیدارن

  • فرزند ایران

    آقای براهنی واقعیتِ مطلب رو گفته و اینکه ارجمند و امثال ایشون،نه هنرمند که هنربند هستند.
    کسی که جایگاه مردمی و محبوبیت لازم رو نداره،نباید واسه دیده شدن به هر ابزاری متوسل بشه،به ویژه درغگویی.
    هنرمندانِ محبوب و مردمی امثال زندیاد فردین و استاد بهروز خان وثوقی هستند که علیرغم عدم فعالیت در ایران،از محبوبیت بالایی برخوردارند.
    در مقابل،کسی مثل ارجمند سالهاست به دلیل اظهار نظرهای نامربوط،پاچه خواری و ... از چشم افتاده.

  • بانوی ایرانی

    چرا دوستان قیاس مع الفارق میکنند
    اون کجا و این کجا
    داریوش ارجمند کجا حامد بهداد کجا
    چرا قیاس بیخود میشه
    مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید
    حامد بهداد بازیش شبیه مالخولیاییهاست

  • مینا

    فیلمای جدید مثل تابلوهای نقاشی مدرن شدن
    پیچیده و پر از اغراق ولی هرچی بخوای بارمنفی رو جامعه میزارن
    اینا میگن ما هرآشغالی بسازیم همه باید بگن خوبه
    فراستی! ارجمند... اینا بدن چون از کارما انتقادمیکنن!

  • ناشناس

    خیلی نقد منصفانه ای بود
    کاملا بی طرف ودر عین حال صادقانه نقد کردند

  • ناشناس

    خیلی نقد منصفانه ای بود
    کاملا بی طرف ودر عین حال صادقانه نقد کردند

  • ناشناس

    داریوشی که زمانی ارجمند بود

  • کارن

    نقد بسیار اموزنده و تاثیر گذاری بود

  • یاشار

    داریوش ارجمند عشق است.

  • مریم

    داریوش ارجمند در فیلم ادم برفی بی نهایت بازی حرفه ای داشتن .
    حامد بهداد و اکتای هم عالی عمل کردن .
    درودبه همه هنرمندان ......

  • علی ایرانی

    درود بر بازیگر خوش استیل با وقار وبا اصالت داریوش ارجمند ،این دونفر بهداد واکتای کی هستند ؟ نمیشناسم پس بزرگشون نکنید

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج