اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۷۷۵۸
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

روحانی دیگر نمی‌خواهد تنها بماند!

حالا دیگر به اسکله رسیده‌اند. سه وزیر قرار است از کشتی کابینه پیاده شوند تا دولت یازدهم در سال پایانی خود عملکرد بهتری داشته باشد. سه وزیری که شاید بیشترین مخالف را داشتند استعفا داده‌اند تا کشتی دولت از تلاطم‌ها به سلامت عبور کند.

خبرگزاری ایسنا: حالا دیگر به اسکله رسیده‌اند. سه وزیر قرار است از کشتی کابینه پیاده شوند تا دولت یازدهم در سال پایانی خود عملکرد بهتری داشته باشد. سه وزیری که شاید بیشترین مخالف را داشتند استعفا داده‌اند تا کشتی دولت از تلاطم‌ها به سلامت عبور کند.

دیروز (سه‌شنبه) یک منبع آگاه در دولت خبر استعفای وزرای فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان را در راستای ترمیم کابینه یازدهم تایید کرد. همین خبر کافی بود تا تحلیل‌ها آغاز شوند. عده‌ای از تصمیم قاطع رییس‌جمهور برای ترمیم کابینه‌اش گفتند تا وزرایی که به نظر می‌رسد ضعیف عمل کرده‌اند کنار گذاشته شوند، برخی این تغییرات را حاصل فشار مخالفان دانستند و بعضی آن را با توجه به اینکه کمتر از هفت ماه به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری باقی مانده استارت انتخاباتی روحانی قلمداد کردند.

تمامی این گزاره‌ها می‌توانند در جای خود قابل بحث، درست یا غلط باشند اما یک نکته از همه چیز مهم‌تر است. رییس‌جمهور دیگر نمی‌خواهد یک‌تنه بار ضعف برخی وزرای دولتش را به دوش بکشد. روحانی برای ساختن کشور و مدیریت کلان به ژنرال‌های سیاسی و اجرایی نیاز دارد. دقت به سخنان و واکنش‌های رییس‌جمهور از ابتدا تاکنون نشان می‌دهد که برخی اعضای کابینه یازدهم به جای آنکه یار شاطر باشند بار خاطر بوده‌اند. هر بار اظهار نظر و عملکرد اشتباهی در حوزه برخی وزارتخانه‌ها سر زده این رییس‌جمهور بوده که با زبان گویای خود تلاش کرده به وزرایش راه را نشان بدهد. نمونه‌اش عقب‌نشینی وزیر ارشاد در ماجرای کنسرت‌ها و سخنرانی چند روز بعد روحانی که وزرا نباید به این راحتی از مواضع خود عقب‌نشینی کنند.

نگاهی به عملکرد وزرایی که استعفا داده‌اند یا استعفاداده شده‌اند نشان می‌دهد روحانی وزیری مثل ظریف می‌خواهد که علاوه بر جنگیدن و موفقیت در جبهه خارجی با قاطعیت مخالفان داخلی خود را یا مجاب و یا مات کند. روحانی وزیری می‌خواهد که وقتی قول می‌دهد تورم را در پایان سال چهارم دولت به زیر ۱۰ درصد برساند این کار را در عمل انجام دهد. رییس‌جمهور وزیری نمی‌خواهد که شمشیر را برای محبوبتربن ورزش کشور از رو ببندد و برای خود و در امتداد آن برای دولت مخالف بتراشد. روحانی به دنبال وزیری نیست که وقتی مخالفانش یک قدم به پیش می‌آیند او دو قدم به عقب برود. رییس دولت تدبیر و امید به قول خودش برای تدبیر آمده تا به جامعه امید ببخشد پس دیگر از وزیری که از مجلس چهار کارت زرد گرفته و دوبار طرح استیضاحش به تصویب رسیده حمایت نخواهد کرد.

البته اینها به معنی این نیست که رییس‌جمهور پشت وزرایش را خالی می‌کند؛ چرا که روحانی در این سه سال نشان داده هر جا وزرایش کوتاه آمده‌اند او در حمایتشان تمام‌قد ایستاده است اما آیا بار کابینه باید تنها به دوش رییس‌جمهور باشد؟ در این مدت بسیاری از کارشناسان تصریح کرده‌اند که روحانی تنهاست. آن هم در دولتی که میراث خوار مشکلات به‌جامانده‌ای است که برداشتن آوار آن، خود یک کار بزرگ به حساب می‌آید پس شاید رییس‌جمهور حق دارد وقتی توانسته با داشتن وزرای کارآمد، قول خود را برای رسیدن به توافق برد-برد هسته‌ای عملی کند، اقتصاد آشفته پیش از ۹۲ را به ثبات رسانده و تورم را به زیر ۱۰ درصد برساند، از وزرایی که شاید اصلی‌ترین متولیان فرهنگی کشور هستند توقع داشته باشد به قول‌های انتخاباتی او در حوزه فرهنگ و اجتماع جامه عمل بپوشانند.

واکنش‌ها در همین یک روز که از خبر استعفای وزرا می‌گذرد نشان می‌دهد که بسیاری از کسانی که به دولت تدبیر، امید داشتند از آن استقبال کرده‌اند. از مردم عادی گرفته تا نمایندگان مجلس. از فرهنگی‌ها تا ورزشی‌ها.

علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت‌ها بود که از سوی هر دو جناح و بسیاری از اهالی فرهنگ مورد انتقاد قرار می‌گرفت. اهالی فرهنگ از عقب‌نشینی‌های گاه‌وبیگاهش نالان بودند و علما اعتقاد داشتند در برنامه‌هایش اسلام را وانهاده. گویا او که تفکراتش را به ارث رسیده از پدر نمی‌دانست، قاطعیت را هم از پدر به ارث نبرده بود. محمود گودرزی هم در میان اهالی ورزش کم مخالف نداشت. مدت‌ها می‌شد که بسیاری از عملکرد و اظهار نظرهای او انتقاد می‌کردند و در انتظار استیضاح یا برکناری‌اش بودند. علی‌اصغر فانی در قامت وزیر آموزش و پرورش تاکنون چهار کارت زرد از مجلس گرفته بود و در آستانه دومین استیضاحش قرار داشت. هرچند خبرها درباره استعفای او ضد و نقیض است اما وقتی گفته می‌شود رییس‌جمهور با ادامه فعالیتش موافق نیست و مجلس هم به دنبال استیضاح اوست پس احتمالا باید کارش را تمام‌شده دانست.

نگاهی به گزینه‌های احتمالی در این سه وزارتخانه هم نشان می‌دهد روحانی فعلا به کسانی فکر می‌کند که به سرعت به رتق و فتق امور وزراتخانه‌ها بپردازند. از حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، محمدحسین ایمانی رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و معاون پیشین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و احمد مسجدجامعی وزیر پیشین ارشاد برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمناف هاشمی، رضا صالحی‌امیری، علی‌اصغر مونسان، مرتضی بانک، مسعود سلطانی‌فر، محمد دادگان و نصرالله سجادی برای وزارت ورزش و جوانان و محمدعلی نجفی و سید محمد بطحایی معاون توسعه و مدیریت فانی برای وزارت آموزش و پرورش نام برده می‌شود. البته این گمانه‌زنی‌ها احتمالا در تصمیم روحانی برای انتخاب تغییری ایجاد نمی‌کند و به نظر می‌رسد روحانی پیش از آن‌که وزرایش کنار بروند جانشینان احتمالی آن‌ها را انتخاب کرده است.

نباید این نکته را فراموش کرد که چیدن میوه برجام تنها در اقتصاد و باز شدن راه‌های تجارت نیست. روحانی اگر در پسابرجام به فکر فرهنگ، آموزش و جوانان نباشد جنس میوه‌های دکانش جور نخواهد بود. رابطه رییس‌جمهور و وزرایش باید دوطرفه باشد. این اتفاق هم به رییس‌جمهور کمک می‌کند تا با فراغ بال به حل مشکلات کلان کشور بیاندیشد و هم قدرت وزرا در کابینه را نشان خواهد داد. اگر وزیری فقط ساز خود را کوک کند و به سیاست‌های رییس‌جمهور کاری نداشته باشد تمرکز رییس دولت به هم خواهد ریخت و کمر دولت و به دنبال آن کشور زیر بار فشار مخالفان خم خواهد شد. روحانی در سال پایانی دولت اولش نمی‌خواهد اسیر حاشیه‌ها شود. شاید در ابتدا به نظر برسد که استعفا و تغییر ممکن است باعث ایجاد تلاطم در کشتی دولت شود اما گاهی برای به گل ننشستن و غرق نشدن در زمانه‌ای که باد موافق نمی‌وزد، لازم است تغییراتی در روند حرکتی کشتی ایجاد کرد. حالا رییس‌جمهور برای ترمیم کابینه‌اش باز هم ژنرال می‌خواهد. ژنرال‌هایی مثل ظریف، زنگنه و قاضی‌زاده هاشمی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش اینقدر که به کنسرت اهمیت میدن به فکر مشولات اقتصادی مردم اهمیت میدادن واقعا اجرای کنسرت چه دردی از مردم رنجدیده راکم میکند طرفداران کنسرت شاید یک پنجم مردم باشن احمدی نژاد که امروز اینقدر محبوب هرگز یکبار در دوره هشت ساله خود یک بار حرف از کنسرت نزد واقعا چرا اینقدر مسله کنسرت مهم شده استدولت باید بداندکه پایین اوردن تورم دردی از مردم دعوا نمیکند با توجه به گرانیهای اخیر مسله پایین اوردن تورم باعث بی اعتمادی مردم به دولت میشود

    • علی

      کسانی که دوبازه به این حسن روحانی رأی بدهند و خدای ناکرده سرکار بیاید بزرگترین نامردی را در خق هم وطنان خود انجام داده اند ...........

    • بدون نام

      باهات موافقم علی اقا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج