اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۱۰۷۳۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

لاریجانی؛ اصولگرایان مجلس را زیر یک سقف برد

بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره تکلیف فراکسیون بندی های مجلس دهم هم مشخص شد.

خبرآنلاین: بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره تکلیف فراکسیون بندی های مجلس دهم هم مشخص شد.

مجلس‌نشینان دهم قرار را بر این گذاشتند که کار را با سه فراکسیون پیش ببرند. یک سو اصلاح طلبانی که نام امید بر آنها گذاشته شده است و سوی دیگر دو فراکسیون اصولگرا با دو برچسب متفاوت؛ یکی «مستقلین» که در راس آن کاظم جلالی یکی از اصولگرایان مجلس نشسته است، دومی فراکسیون ولایت که با تصمیمی که روز گذشته گرفته شد حاجی بابایی به شکل موقت در راس آن قرار گرفت، یک چهره نزدیک به پایداری‌های مجلس.

ماجرا اما آنجا جالبتر می شود که دو فراکسیون اصولگرا گرچه هر یک قرار است مسیر پارلمانی خودشان را پیش ببرند اما در یک نقطه بهم خواهند رسید. شورای عالی فراکسیون ها به ریاست علی لاریجانی.

نقطه وصلی که باید آن را هوشمندی و ابتکار رییس مجلس دهم دانست. ابتکاری برای جلوگیری از تشتت و تفرقه بین اصولگرایان.

ماجرای اختلافات فراکسیونی از کجا آغاز شد؟

ابتدای مجلس دهم، همان روزهایی که بحث بر سر کرسی ریاست مجلس دهم بود، همه اصولگرایان مجلس دهم از معتدلین تا تندروها به دعوت علی لاریجانی زیر یک سقف رفتند تا نگذارند در روزهای اوج گیری اصلاح طلبان کرسی ریاست قوه مقننه به دست چپ گرایان بیفتد. ابتکاری که موافق افتاد و اکثریت کرسی های هیات رییسه به راست گرایان رسید.

این موفقیت در انتخابات ریاست کمیسیون ها هم ادامه یافت و ۱۱ کمیسیون از ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس به نمایندگان اصولگرا رسید.

اما بعد از روشن شدن تکلیف کرسی های هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون های تخصصی کار تشکیلاتی در مجلس دهم از رونق افتاد و نمایندگان مستقل از اصولگرایان اعلام جدایی کردند با این استدلال که «پس از انتخاب رییس مجلس ما نمی توانیم با پایداری ها دور یک میز بنشینیم». این جمله‌ای است که جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت آن را دلیل اصلی پیگیری برای ایجاد فراکسیون سومی به نام «مستقل» در مجلس خواند و در نهایت کار به تشکیل فراکسیون سوم به ریاست کاظم جلالی کشیده شد.

داستان اختلافات در فراکسیون ولایت و ریزش به نقع فراکسیون مستقلین تا به آنجا ادامه یافت که کار به ثبت‌نام مجدد در این فراکسیون هم رسید. این ثبت‌نام پس از آن صورت می‌گیرد که برخی اعضای فراکسیون ولایت از انفعال این فراکسیون گلایه‌مند شدند و مستقلان را فعالتر از خود دیدند. آنجا که محمدعلي پورمختار، نماينده بهار و كبودرآهنگ با انتقاد از حركت انفعالي فراكسيون ولايت در مجلس گفته بود: متاسفانه برخي اهداف ديگري در تشكيل فراكسيون ولايت در مجلس داشتند كه اين امر مي‌تواند آسيب‌رسان باشد. او تاكيد كرده «معتقدم انفعال در حركت فراكسيون ولايت، در حال حاضر باعث ريزش نيروهاي اين فراكسيون در مجلس شده است». شاید برای جلوگیری از همین بی‌تحرکی و ریزش زودهنگام است که پورمختار از عضوگيري فراكسيون ولايت هم خبر داده و گفت«با وجود بي‌تحركي فراكسيون ولايت در مجلس، به كمك جمعي از نمايندگان، مجددا فرايند ثبت‌نام از نمايندگان براي حضور در اين فراكسيون آغاز شده است و آقای لاريجاني هم مطلع از اين موضوع هستند.»

اصولگرایان ولایت حتی تلاش کردند تا اساسنامه فراکسیون را سریعتر به سرانجام برسانند تا ریزش بیشتری را شاهد نباشند اساسنامه ای که گفته می شد به توصیه علی لاریجانی دست به تهیه و تدوین آن زده بودند.

گویی آنکه لاریجانی تلاش داشت در شرایطی که طیف معتدلین اصولگرای مجلس تحت مدیریت کاظم لاریجانی مرد نزدیک به خودش طی طریق می کنند، طیف دیگر اصولگرایان مجلس را نیز بی آنکه کار به اختلافات بیشتر کشیده شود مدیریت کنند. آنگونه که وقتی به او پیشنهاد داده شد از جایگاه رییس مجلسی ریاست شورای عالی فراکسیون ها را بپذیرد به این درخواست پاسخ مثبت داد.

شورای عالی فراکسیون ها همان ابتکاری بود که ابتدا از سوی مستقلین مطرح شد و قرار بود هر سه فراکسیون نمایندگانی در آن داشته باشند اما امیدی ها تن به این خواسته ندادند تا از همان ابتدا خود را جبهه مقابل اصولگرایان معرفی کنند.

طیف ولایت اصولگرایان مجلس هم گرچه ابتدا با شرط و شروط به این ایده نگاه می کردند اما در نهایت به این خواسته تن دادند. تصمیمی که در نهایت علی لاریجانی را به ریاست این شورا رساند تا مرد اول اصولگرایان مجلس باز هم با ابتکار خود مانع تفرقه بین راست گرایان مجلس شود.

به گفته مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی تشکیل شورای عالی فراکسیون ها پروسه کارشناسی ۱۰ جلسه ای را با حضور لاریجانی طی کرد و در آخرین جلسه قرار شد ۱۷ نفر از هر یک از دو فراکسیون به عنوان اعضای شورای عالی در جلسات به ریاست علی لاریجانی حضور پیدا کنند.

بنا به گفته وی گرچه دو فراکسیون "مستقلین ولایی" و "ولایت" نگاه مشترکی ندارند و مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند اما می توانند در مسائل کلان و ملی فهم مشترکی با یکدیگر داشته باشند. به عبارت بهتر شورای عالی فراکسیون ها به مثابه ائتلاف دو سلیقه سیاسی اقلیت مجلس است که با همگرایی قاعدتا می توانند جهت دهی قوه مقننه را در بسیاری از بزنگاه های سیاسی ۳.۵ سال باقی مانده از عمر مجلس دهم رقم بزنند و جایگاه فراکسیون اکثریت را در مجلس ایفا کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      و آنگاه بود که سقف فرو ریخت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج