۴۱۲۵۸۹
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

ازدیاد طلاق به خاطر حضور در شبکه‌های مجازی

در سالهای اخیر، با افزایش قابل توجه پدیده طلاق مواجه بوده ایم که این موضوع می تواند نشات گرفته از دلایل متفاوتی باشد. دلایل اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی که در مقوله های مختلفی برای افراد تعریف می شوند.

خبرگزاری ایرنا: دلایل متعددی در سالهای اخیر در ارتباط با موضوع طلاق مطرح شده اند. به عنوان مثال موضوع شبکه های مجازی به عنوان پدیده ای جدید و موثر بر طلاق زوجین مطرح شده است د و کارشناسان و محققان بسیاری بر روی این پدیده تمرکز و مطالعه داشته اند که نتایج جالب توجهی را از آن استخراج کرده اند.

در این زمینه نکته مهمی وجود دارد و آن این است که مردم نباید فکر کنند چون در فضای مجازی همه چیز انتزاعی است تاثیرات این فضا هم انتزاعی است، واین در حالیست که تاثیرات آن را به صورت واقعی در جهان حقیقی می بینیم.

میزان طلاق در کشور بر اساس منابع خبری موثق منتشر شده تا ۱۳ دی سال ۹۴ روزانه ۴۳۲ طلاق در کشور بوده است. اما گذشته از این، نکته مهم دیگر، جدا افتادن زن و شوهر و فرزندان از یکدیگر هستند. اتفاقی که با ورود گوشی های هوشمند به خانواد ها به وقوع پیوست پیش از آنکه فرهنگ و روش صحیح استفاده از این تکنولوژی به مردم جامعه آموخته شود. فرهنگی که بر رفتار اجتماعی مردم در رابطه با فضای مجازی مربوط می شود و ضرورت یادگیری در نحوه استفاده از این امکان را برای همگان روشن می سازد.

علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، به تصویب قانونی در فرانسه اشاره می کند که سن استفاده از شبکه های مجازی 16 سالگی تعیین می شود. اینترنت خانواده از اینترنت آزاد جدا است اما در ایران پدر خانواده از همان اینترنتی استفاده می کند که فرزند شما استفاده می کند.

در دنیای مجازی با بانکداری مجازی، آموزش مجازی و امثال آن روبرو هستیم که شبیه سازی شده اند، اما بالاترین حالت وقتی است که زندگی شبیه سازی می شود و کل زندگی از زندگی حقیقی به زندگی مجازی کوچ می کند که باعث می شود از زندگی واقعی دور شوید
در ابتدای توسعه اینترنت و گسترش آن در سراسر جهان، ما در جامعه اطلاعاتی و دانشی سیر می کردیم و نهایتاً اینترنت به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات و به اشتراک گذاری آن مورد استفاده قرار می گرفت.

در یک دهه گذشته وارد جامعه مجازی شده ایم و اساساً تحول و انقلابی در استفاده از این فضا به وجود آمد و آن اینکه مجازی شدن، وارد اینترنت شد. این مجازی شدن، در حقیقت شبیه سازی آنچه که در زندگی واقعی با آن مواجه هستیم را میسر کرد و این روند ما را به سمت جامعه مجازی سوق داد.

هویت مجازی چیست؟

انسان، دنیا و هویت انسانی اصل موضوعات در کائنات هستند اما هویت مجازی، انسان مجازی یا آواتار و دنیای مجازی به وجود آمد که امکان زندگی مجازی را فراهم کردند. یعنی امروز طیفی از زندگی واقعی تا زندگی مجازی که به آن زندگی دوم می گوییم را شاهد هستیم. این زندگی مجازی در یک دنیای غیر واقعی و مجازی در بستر اینترنت و سرور شرکت های اینترنتی ایجاد شده است.

در دنیای مجازی با بانکداری مجازی، آموزش مجازی و امثال آن روبرو هستیم که شبیه سازی شده اند، اما بالاترین حالت وقتی است که زندگی شبیه سازی می شود و کل زندگی از زندگی حقیقی به زندگی مجازی کوچ می کند که باعث می شود از زندگی واقعی دور شوید.
دنیای مجازی برای افراد زیادی اینگونه است، همانطور که در این دنیا تنفس می کند و با انسان های دیگر ارتباط برقرار می کند، به طور موازی می تواند زندگی کند، یعنی هر ساعت از شبانه روز می تواند تا جایی که ممکن است در یک دنیای دیگر باشد، دنیایی که تمام آن در ذهن فرد تعریف شده است.

در ابتدای توسعه اینترنت و گسترش آن در سراسر جهان، ما در جامعه اطلاعاتی و دانشی سیر می کردیم و نهایتاً اینترنت به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات و به اشتراک گذاری آن مورد استفاده قرار می گرفت

به این ترتیب می توان اینطور گفت که تا چند سال پیش مهمترین علت طلاق در خانواده ایرانی اعتیاد بود اما در حال حاضر این موضوع به رتبه های پایین تر آمده است. این موضوع از زمانی که شبکه های اجتماعی به خانواده های ایرانی آمدند، رخ داده است.

این در حالیست که در شروع دهه قبل با ورود شبکه های ماهواره ای این موضوع کم کم بروز و ظهور یافت و بیشترین طلاق را زمانی داشتیم که شبکه های ماهواره ای وارد خانواده ها شد و افراد به سمت این شبکه ها رفته بودند که این موضوع تاثیراتی را بر فرهنگ خانواده ها گذاشته بود.

اما در حال حاضر فضای مجازی و سایبری به عنوان علت جدید جدایی ذکر شده و در حال حاضر عامل ماهواره کمرنگ تر شده است. استفاده خلاف اصولی که زن و شوهر از تلفن همراه دارند باعث شده است روز به روز با آمار طلاق بیشتر شود. وقتی زن و شوهر نمی توانند زمان زیادی را با هم بگذرانند و با توجه به اینکه عموماً زن و مرد با هم کارمی کنند، در ساعت هایی که باید در کنار هم باشند، هر کدام با تلفن همراه درگیر هستند و به نوعی موبایل ها به عضو اصلی خانواده تبدیل شده است.

علت درگیری امروز زوجین

زمانی علت درگیری زوج ها، نداشتن پول و امکانات بود اما امروز علل مختلف دیگری وجود دارد. آمار طلاق در شمال شهر تهران، یک طلاق به ازای هر ۲.۲ ازدواج و در روستاها، یک طلاق به ازای هر ۶ ازدواج است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که زمانی آسیب های اجتماعی ناشی از فقر بود اما امروز علل دیگری نیز مانند فضای مجازی دارد، اضافه کرد: یکی از آثار فضای مجازی، کم شدن فضای گفت و گو در خانواده ها است و موجب بروز برخی موارد افسردگی، تغییرات رفتاری و تغییر سبک زندگی می شود. به این ترتیب فضای مجازی می تواند به عاملی برای فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر باشد که در مواردی منجر به طلاق می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      الان دیگه همه چی باعث طلاق شده از دنیای مجازی مواد مخدر و خصوصا فقروبیکاری کاش برای دنیای مجازی اول فرهنگ سازی میکردن بعدورود میکرد تو جمع نسل جوانهای ما

    • بدون نام

      قبول دارم زندگی همه رو تحت تاثیر قرار داده

    • رضا

      زندگی خانوادگی ارزش بیشتری داره یا وجود شبکه های اجتماعی ، خب همه رو فیلتر کنید ، این شبکه ها جز رد و بدل یکسری جملات بیخود و بدرد نخور هیچ نفعی نداره ، اگر بگوییم فعالیت علمی سایت های علمی وجود داره ، اگر بگوییم فعالیت دینی سایتهای دینی هم وجود داره ، نیازی به شبکه اجتماعی نیست ، در بستر فضای مجازی راه خوب و بد و جود داره ، راه بدش این شبکه های اجتماعی ، البته این شبکه ها تاثیر ی بر انسانهای فهمیده و عاقل و روشنفکر و مومن نداره ، تاثیر بدش بر روی کسی است که سواد و فهم اون در سطح پایینی قرار داره و زمینه انحراف رو داشته باشه .

    • بدون نام

      یعنی مشکلات اقتصادی اصلا تاثير ندارد
      فقط شبکه اجتماعی و ماهواره

    • رها

      به خاطر مسال اقتصادی که نیست

    • بدون نام

      ازدیاد طلاق بخاطر فقر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است نه بخاطر شبکه های اجتماعی

    • فاطیما جوکار

      به نظر من ربطی به سواد نداره که مردم در دنیای مجازی بیشتر وقتاشون میگذرونن به شعور و فرهنگ ادب آدمی مربوط میشه خیلیا هستن درس خونده هستن کامل وقتشون حتی در محل کارشون داخل دنیای مجازی سیر میکنن پس ربطی به تحصیلات نداره ببینم آدمی چی باشه

    • بدون نام

      این مطالبی که جدیدا در خصوص دلایل طلاق ارایه میشود پاک کردن ذهن مردم و گمراه کردن آنان از دلیل اصلی که همان فقر و بدبختی است که چند سالی است که گریبان این مردم رو گرفته و ول نمی کنه وقتی از صبح تا شب دنبال چندر غاز میدویی و بعدش هنوز هشتت گرو نه است معلومه که طلاق بهترین راه حل برای رهایی از مشکلاتی است که اقایون راه حلی براش ندارند جز بازی سیاسی ،حتما چند روز دیگه هم میخواهید بگید دلایل خودکشی بالا در ایران بدلیل شبکه های اجتماعی هستش اگه اینطور هست چرا در کشوری که خودش این شبکه ها رو خلق کرده آمار فساد و فحشا و طلاق و خودکشی و رشوه گرفتن و اختلاس و...... از کشور ما کمتره

    • بدون نام

      وااای چ وضعیت بدی شده خدایا.

    • آوین

      منم کاملا موافقم که این شبکه های مجازی خیلی زندگیها رو نابود کرده

    • بدون نام

      مونده فقط بگن وجود اختلاص به خاطر شبکه های مجازیست

    • بدون نام

      اگه یک درصدشبکه های مجازی تاثیرداشته باشه.

    • بدون نام

      افزایش طلاق به خاطر مشکلات مالی,فقر,اعتیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج