adexo3
۴۱۳۰۴۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اجماع اوپکی‌ ها و غیر اوپکی‌ها برای «فریز نفتی»

تغییر سیاست‌ها و تک‌روی عربستان و برخی از اعضای اوپک طی دو سال اخیر ضربات سنگینی به این سازمان و همچنین اقتصاد اعضای آن وارد کرد. ضربه‌ای که البته عربستان نیز از آن مصون نمانده است و اکنون نهادهای بین‌المللی از آینده اقتصاد این کشور و کسری بودجه شدید آن نگرانند.

روزنامه ایران: تغییر سیاست‌ها و تک‌روی عربستان و برخی از اعضای اوپک طی دو سال اخیر ضربات سنگینی به این سازمان و همچنین اقتصاد اعضای آن وارد کرد. ضربه‌ای که البته عربستان نیز از آن مصون نمانده است و اکنون نهادهای بین‌المللی از آینده اقتصاد این کشور و کسری بودجه شدید آن نگرانند.
درهمین زمینه صندوق بین‌المللی پول در گزارشی تأکید کرد که اقدامات ریاضت اقتصادی عربستان سعودی باید همچنان ادامه یابد تا این کشور بتواند از بحران کسری بودجه نجات پیدا کند. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این است که عربستان تا پایان سال‌ جاری با کسری ۱۳درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه خواهد شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد. کسری تولید ناخالص داخلی عربستان در سال گذشته میلادی ۹/۱۵ درصد بود.
هرچند در سال‌های اخیر صدای اعضای منطقی و میانه روی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در خصوص ضرورت پایبندی به سهمیه‌ها و تعادل بازار به گوش سایر اعضا نرسید و میلیاردها دلار زیان بر این کشورها تحمیل کرد، ولی به نظر می‌رسد که درشرایط فعلی حتی کشورهایی مانند عربستان نیز با اجماعی برای کاهش تولید و جلوگیری از افزایش سقف تولید موافق هستند. به طوری که منابع خبری از پیشنهاد سعودی‌ها در اجلاس اخیر کشورهای صادرکننده نفت پیرامون فریز نفتی برای کاهش ۴ درصدی تولید نفت این کشور خبرداده‌اند.
دعوت اوپک از ۱۲ کشور غیر اوپکی برای اجلاس فریز نفتی
اوپک دعوتنامه‌ای برای شرکت‌ها و کشورهای مختلف برای شرکت در نشست این سازمان در ۲۹ اکتبر فرستاده که نشان می‌دهد از ۱۲ کشور غیر عضو این سازمان نیز برای شرکت در این نشست دعوت‌ شده است.
به گزارش اسپوتنیک، «الوجیو دل پینو»، وزیر نفت و امور معدن ونزوئلا با اعلام این خبر افزود: «نشست نمایندگان کشورهای صادرکننده نفت امروز ۲۹ اکتبر (شنبه ۸ آبان ماه) در وین برگزار می‌شود و غیر از کشورهای عضو اوپک، کشورهای غیر عضو نیز برای همکاری در جهت اجرای طرح فریز نفتی به این اجلاس دعوت‌ شده‌اند.» ونزوئلا انتظار دارد که طرح محدود کردن تولیدات اوپک حداقل برای ۶ماه اجرایی شود.
«پینو» در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عمان، مصر، بحرین، کلمبیا، مکزیک، ترینیداد و توباگو، بولیوی، نروژ و کانادا را نیز به این نشست دعوت کرده‌ایم.» وزیر انرژی برزیل اعلام کرد که این کشور در نشست اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی در وین شرکت خواهد کرد.روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز قبلاً حضور خود را در این نشست تأیید کرده‌اند. در این نشست، کشورهای عضو اوپک به دنبال حمایت کشورهای غیر اوپکی از کاهش تولید برای حمایت از قیمت نفت هستند.
میهمانان غیراوپکی امروز به جمع اوپکی‌ها می‌پیوندند
کشورهای عضو اوپک دیروز نشست فنی خود را آغاز کردند تا در مورد کاهش تولید بحث کنند و امروز کشورهای غیراوپکی به آنها خواهند پیوست. بجز ۱۴ عضو اوپک، انتظار می‌رود که ۱۳ کشور دیگر نیز امروز شنبه به این جمع بپیوندند. به گفته وزیر نفت ونزوئلا، اوپک برای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عمان، مصر، بحرین، کلمبیا، مکزیک، ترینیداد و توباگو، بولیوی، نروژ و کانادا دعوتنامه فرستاده است.اعضای ​اوپک در ۲۸ سپتامبر توافق کردند که سطح تولید خود را به ۵/۳۲ یا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما هنوز هیچ محدودیت دقیقی برای هر کشور تعیین نشده است. این توافق در ۳۰ نوامبر در نشست رسمی اوپک در وین قطعی خواهد شد.
پیشنهاد کاهش ۴ درصدی تولید نفت عربستان و هم‌پیمانانش
یک منبع آگاه اعلام کرد: قرار است امروز در اجلاس اوپک در وین پیشنهاد کاهش ۴ درصدی تولید نفت عربستان و هم‌پیمانانش بررسی شود.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از گفت‌وگوهای پشت پرده وزیران نفت عربستان و روسیه پرده برداشت.یکشنبه گذشته وزیران نفت این دو کشور پشت درهای بسته در ریاض گفت‌وگو کردند اما جزئیاتی از این گفت‌وگو تا به امروز منتشر نشده است.
رویترز نوشته است اما وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک گفته است این کشور تولید خود را در سطح کنونی فریز خواهد کرد. گزارش رویترز حاکی است که پیشنهاد کاهش ۴ درصدی تولید نفت عربستان احتمالاً در اجلاس کارشناسان اوپک که امروز و فردا در وین اتریش برگزار می‌شود بحث و بررسی خواهد شد. قرار است بیست هشتم و بیست نهم اکتبر جزئیات مذاکرات ماه گذشته اوپکی‌ها در الجزایر چکش‌کاری شود و برای اجرا آماده شود. ماه گذشته در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انرژی اوپکی‌ها جلسه غیر رسمی داشتند و براساس آن تصمیم‌گیری شد که میزان تولید کشورهای تولیدکننده این سازمان ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد اما در آن روز تصمیم‌گیری شد که کمیته‌ کارشناسی جزئیات و سهم هر یک از کشورها از این کاهش را تعیین و به کشورها اعلام کند تا در جلسه رسمی اوپک در ماه نوامبر به تصویب و اجرا برسد.
در اجلاس ماه گذشته اوپک سه کشور ایران، نیجریه و لیبی از این کاهش معاف شدند. پیش از این برخی از کشورهای عضو اوپک نظیر عربستان با معاف شدن ایران از فریز نفتی مخالفت می‌کردند اما با ایستادگی ایران بر مواضع خود سرانجام فریز نفتی بدون ایران اجرایی می‌شود.
روسیه احتمالاً تولید نفت خود را کاهش می‌دهد
نماینده روسیه در اوپک گفت: با پیشرفت مذاکرات درباره بازار نفت احتمالاً روسیه میزان تولید خود را کاهش خواهد داد. به گزارش اسپوتنیک‌ نیوز، ولادیمیر ورونکوف نماینده دائمی روسیه در اوپک اعلام کرد در این مرحله مذاکرات روی پایداری بازار نفت، منصفانه آن است که روسیه تولید خود را در سطح فعلی نگه دارد اما در طول مذاکرات احتمالاً مسکو موضع خود را تغییر و تولید خود را کاهش دهد.
باکو تولید نفت خود را فریز می‌کند
وزیر انرژی جمهوری‌آذربایجان با تأیید حضور کشورش در نشست امروز اوپک گفت: این کشور تولید و صادرات نفت خود را افزایش نخواهد داد.به گزارش وستنیک، ناتیگ علی اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با تأیید حضور در نشست اوپک اعلام کرد این کشور تولید و صادرات نفت خود را افزایش نخواهد داد.
افزایش قیمت نفت تحت تأثیر تعهد لفظی عربستان به کاهش تولید
قیمت تثبیت شده نفت روز پنجشنبه به دلیل فروکش کردن شک و تردیدهای طولانی در بازار در مورد همکاری دیگر تولید‌کنندگان نفت با اعضای عرب اوپک در حوزه خلیج فارس در مورد تعهد آنها به کاهش سقف تولید بالا رفت.به گزارش رویترز از نیویورک، قیمت نفت خام برنت نفت شاخص بین‌المللی با ۴۹ سنت یا یک درصد افزایش به بشکه‌ای ۵۰ دلار و ۴۷ سنت رسید.

قیمت نفت شاخص امریکا (وست تگزاس اینترمدئیت) نیز ۵۴ سنت یا ۱/۱درصد بالا رفت و در حد بشکه‌ای ۴۹دلار و ۷۲ سنت در پایان بازار تثبیت شد. مدیر بخش تحقیقات مربوط کالا در شرکت «کلیپردیتا»یک شرکت داده پرداز انرژی می‌گوید: یک روز دیگر، بازار دیگری به دلیل لفاظی اوپک به جلو حرکت کرده و در نوسان بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج