اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۱۴۴۷۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

از دفن در سيمان تا نامه تقدير مجلسی ها!

برنامه هسته‌ای ايران از سال ۸۱ روند تبديل شدن به يك مناقشه جهاني را آغاز كرد؛ وقتي که جهان در شوك حملات تروريستي القاعده به سازمان تجارت جهاني در قلب نيويورك بود و دولت محافظه‌­كار جرج بوش پسر به دنبال بهانه‌اي براي اقداماتي به دور از عقلانيت و صرفا براي برگشت غرور آمريكايي بود.

روزنامه آرمان امروز- امين ناييني: برنامه هسته‌ای ايران از سال ۸۱ روند تبديل شدن به يك مناقشه جهاني را آغاز كرد؛ وقتي که جهان در شوك حملات تروريستي القاعده به سازمان تجارت جهاني در قلب نيويورك بود و دولت محافظه‌­كار جرج بوش پسر به دنبال بهانه‌اي براي اقداماتي به دور از عقلانيت و صرفا براي برگشت غرور آمريكايي بود.
همين اقدامات جرج بوش حمله آمريكا به عراق را در سال ۸۲ سبب شد كه حالا بعد از گذشت بيش از يك دهه سناتورهاي آمريكايي يكي يكي درحال فرار از مسئوليت راي به اين حمله هستند. تحت چنين شرايطي از اوضاع جهاني دولت اصلاحات در مسير تعقل گام برداشت و با يك ديپلماسي فعال با كشورهاي اروپايي مسير برنامه هسته‌اي را از سقوط به يك دره­ خطرناك نجات داد، در حالي كه برنامه هسته‌اي بدون ايجاد تنش‌هاي بين‌المللي همچنان در دستور كار بود و سياستي مبني بر حذف اين برنامه وجود نداشت.
تعليق موقت برنامه هسته‌اي براي رسيدن به يك توافق بين‌المللي بود اما وقتي آمريكايي‌ها مذاكرات را بهم زدند ايران تعليق را شكست. اما تمايل همكاري ايران براي حل موضوع و تعامل خوب با اروپا نگذاشت فضاي منفي جهاني عليه ايران شكل گيرد. تمام تدبير و عقلانيت دولت اصلاحات به فاصله اندكي در دولت نهم به باد رفت و در دولت دهم شديدترين تحريم‌هاي زنجيره‌اي بين‌المللي عليه ايران وضع شد. كاغذپاره‌هايي كه در آن دولت بي‌اهمیت بود براي تجزيه شدنشان ساعت‌ها و روزها مذاكره و اعتبار هزينه شد.
دولت يازدهم وقتي بر سركار آمد كه در واقع انتخابات ۹۲ به رفراندومي براي انتخاب سياست هسته‌ای اصولگرايان با سعيد جليلی و سياست هسته‌اي اصلاح‌طلبان با دكتر روحاني تبديل شد. حرف مردم در خرداد ۹۲ زده شد، هرچند به مذاق گروه اندكي از سياسيون كشور خوش نيامد. دولت روحاني با شعار حل مشكل هسته‌اي آمد و بعد از دو سال ديپلماسي فعال نه تنها مساله هسته‌اي را حل كرد، بلكه ايران را به مسير روابط بين‌الملل برگرداند.
تصويب پرحاشيه برجام در مجلس نهم
مجلس اصولگراي نهم آخرين يادگار اصولگرايان در نظام سياسي كشور بود. وقتي دو سال از عمر دولت مورد علاقه آنها گذشته بود، تلاش كردند مسير روحاني را در داخل سخت كنند؛ همان كاري كه جمهوریخواهان ضد ايران در كنگره آمريكا به دنبال آن بودند. مجلس نهم كمسيون برجام تشكيل داد؛ كميسيوني كه رئيس آن چند ماه بعد در انتخابات مجلس دهم از سوي مردم تهران رتبه‌اي بهتر از ۳۹ كسب نكرد و نتوانست حضور در بهارستان را يك بار ديگر تجربه كند.
كميسيون برجام درحالي در جلسات خود نقش ويژه‌اي به تيم مذاكره‌كننده دولت‌های نهم و دهم داد كه ثمره اين تيم قطعنامه‌هاي تحريمي پي در پي براي ايران بود. درنهايت پس از يك ماه در ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ كميسيون برجام گزارشي را تهيه كرد كه در صحن مجلس قرائت شد؛ گزارشي كه اكثر نمايندگان معتقد بودند به صورت يكجانبه نگاشته شده است، به شكلي كه حتي پنج نفر از اعضای كميسيون برجام از جمله عباسعلي منصوري آراني، غلامرضا تاجگردون، علاءالدين بروجردي، منصور حقيقت‌پور و مسعود پزشكيان با مفاد اين گزارش مخالفت كرده و آن را مردود دانستند و در اين رابطه بيانيه‌اي جداگانه صادر كردند.
مجلس نهم هم در پايان در مقابل خواست دولتي كه با وعده همين موضوع راي مردم را گرفته بود و البته حمايت‌هاي مقامات بالاي كشور راهي جز تصويب در ۲۰ دقيقه نديد. اما در اين مجلس هجمه‌هاي زيادي عليه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور وارد شد. در اين جلسه محمد جواد ظريف و علي‌اكبر صالحي از سوي مخالفان برجام تهديد به مرگ شدند و صالحي بسيار منقلب و با حالت لرزشي كه در صدايش به وجود آمده بود، در صحن مجلس گفت:«الان يك برادر عزيزي آمده اينجا و با قسم جلاله مي‌گويد كه شما را مي‌‌كشيم و در رآكتور اراك رويتان سيمان مي‌ريزيم.»
نمايندگان منتقد برجام در مجلس بلند شده و صالحي را دروغگو خطاب كردند، اما مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس‌جمهوري نيز تهديد شدن ظريف و صالحي به مرگ توسط برخي نمايندگان مجلس را تاييد كرد. كمال‌الدين پيرموذن نماينده مجلس، روح‌ا... حسينيان يكي از منتقدان اصلي برجام را گوينده اين موضوع معرفي كرد و حسينيان نيز فرداي آن روز اين اقدام خود را پذيرفت.
پايان پايداري‌ها
سرانجام با راي مردم در انتخابات اسفند ۹۴ مخالفان دولت در مجلس، خانه ملت را به سمت منزل شخصي ترك كردند و مجلسي مركب از طيف‌هاي گوناگون و نه وابسته به يك جريان تشكيل شد. آنچه از مجلس دهم به جامعه مخابره شد، نگاهي اعتدال محور همراه با عقلانيت و توجه به منافع ملي فارغ از جهت­گيري‌هاي سياسي بود. عليرضا رحيمي نماينده مردم تهران در مجلس گفت: بيانيه قدرداني نمايندگان مجلس از تيم هسته‌اي و وزارت خارجه همزمان با قرائت نخستين گزارش ۶ ماهه برجام تهيه شده است.
نماينده مردم تهران در مجلس دهم اضافه كرد: تاكنون بيش از ۲۰۰ نماينده اين بيانيه را امضا كردند و امضاهاي آن همچنان در حال افزايش است. اين تغيير ديدگاه در مجلس را بايد در خواست مردم ديد؛ مردمي كه در سال ۹۲ از اقدامات به دور از عقلانيت خسته شدند و حالا گام به گام مسير بازسازي را برمي­‌دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج