adexo3
۴۱۴۹۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت مسکن

عليرغم وعده‌هاي داده شده در ارتباط با ثبات قيمت مسکن و تنظيم اين بازار اما همچنان واقعيت‌هاي موجود در اين بازار از چيز ديگري حکايت مي‌کند.

خبرگزاری ایسنا / فارس: عليرغم وعده‌هاي داده شده در ارتباط با ثبات قيمت مسکن و تنظيم اين بازار اما همچنان واقعيت‌هاي موجود در اين بازار از چيز ديگري حکايت مي‌کند، رئيس اتحاديه مشاوران املاک کشور ثبات بازار مسکن را مشروط به ثبات نرخ ارز در کشوردانست و اين درحالي است که به گفته سخنگوي مرکز مبادلات ارزي کشور هرگونه افزايش قيمت براي کالا و خدمات به استناد تغييرات نرخ ارز من‌ بعد توجيه اقتصادي ندارد.

سخنگوي مرکز مبادلات ارزي کشور پيش از اين بارها و بارها وعده تثبيت نرخ ارز تا پايان سال را داده بود، ولي موضوع مهم اين است که به راستي نرخ ارز تا چه ميزان بر بازار مسکن و تثبيت قيمت آن موثر است؟

سخنگوي مرکز مبادلات ارزي کشور با بيان اينکه بررسي‌هاي انجام يافته روي صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس حاکي از آن است که نسبت هزينه‌هاي مالي شامل سود (بهره) و کارمزد به ميزان فروش براي بنگاه‌هاي ايراني به‌طور متوسط پنج درصد است، گفت: به عبارت ديگر علي‌رغم اين‌که از نيمه‌ي دوم سال ۸۹ تاکنون نرخ ارز افزايش يافته و ريال به اندازه کافي کاهش ارزش يافته از يکسو و هم‌چنين نظر به اين‌که قيمت کالا و خدمات و قيمت دارايي شامل دارايي فيزيکي و مالي به سرعت تعديل مي‌شود و اين تعديل اتفاق افتاده است، هرگونه افزايش قيمت براي کالا و خدمات به استناد تغييرات نرخ ارز من‌ بعد توجيه اقتصادي ندارد.

صمد کريمي افزود: ضمن اين‌که با توجه به سهم هزينه‌هاي ارزي بنگاه‌هاي ايراني اين افزايش مي‌توانست براساس اصول اقتصادي کمتر نيز در بخش‌هاي مختلف اقتصادي صورت بگيرد.

اما سوال اين‌جاست با توجه به اينکه حدود ۸۰ درصد مصالح ساختماني توليد داخل بوده و از خارج وارد نمي‌شود، بنابراين مرتبط دانستن قيمت مسکن به نرخ ارز نيز کمي واقعي به نظر نمي‌رسد! که اين نيز جاي بررسي بيشتري دارد.

کارشناسان مسکن معتقد به بهتر شدن روند رکود طي دو ماه پاياني سال بوده و بر اين باورند هنگامي که بازار دلار و طلا تثبيت شود، مردم با آرامش خيال بهتري خريد و فروش‌ را ادامه مي‌دهند و اين تثبيت بازار رونق را هم به دنبال دارد.

آن‌ها مي‌گويند که با ملاک قرار دادن تثبيت قيمت ارز و طلا در کشور و اينکه مرکز مبادلات ارزي،‌ تثبيت قيمت ارز را وعده داده است، اميد مي‌رود که بازار مسکن به رونق ماه‌ها و سال‌هاي گذشته خود برگردد.

نگراني از افزايش قيمت مسکن در ماههاي پاياني سال، بيش از ديگر ماه‌هاي گذشته مشهود است که اعلام رسمي افزايش يا کاهش قيمت تنها از سوي سازمان‌هاي ذيربط امکانپذير است اما پيش‌بيني‌هاي بازار مسکن نشان مي‌دهد به دليل ‌ترس از گران شدن قيمت مسکن در سال آينده، علاوه بر رونق خريد و فروش در سه ماهه پاياني،‌ افزايش قيمت مسکن را به همراه خواهد داشت.

صعود قيمت مسکن در تهران طي ما‌ه‌هاي اخير نشان داد بيشتر از آنکه ساخت‌وسازهاي وسيع دو سال گذشته، در تعادل‌بخشي به بازار کنوني مسکن نقش داشته باشد، عواملي از درون بازار هستند که خواسته يا ناخواسته در تحريک قيمت آپارتمان موثر واقع شده‌اند.

اما به‌رغم رفع چالش کمبود مسکن در بازار، قيمت مسکن در نيمه‌اول سال۹۱ آنچنان رشدي از خود به جا گذاشت که از نرخ تورم ۲۷درصدي هم فراتر رفت و به مرز ۳۳درصد رسيد که البته در برخي مناطق شهر تهران، ميزان افزايش قيمت مسکن در اين مدت تا ۴۲ درصد هم بوده است.

فاز دوم مسکن ويژه کليد خورد

از مسکن ويژه نيز خبر مي‌رسد وزير راه و شهرسازي آغاز ساخت ۲ هزار مسکن ويژه تهران در منطقه «آتي شهر» را ابلاغ کرده است.

پس از اتمام فاز اول مطالعه،شناخت زمين، طراحي و تاييد نقشه‌هاي مسکن ويژه تهران در منطقه «آتي شهر»وزير راه و شهرسازي و اداره کل راه و شهرسازي با انتخاب دو پيمانکار،کار ساخت اين واحدهاي مسکوني را به تعداد ۲ هزار واحد مسکوني ابلاغ کردند.بر اساس اين گزارش،اين مرحله از ساخت مسکن ويژه تهران در ادامه سايت مسکن تهرانسر است که مطمئنا در شرايط فعلي نقش بسيار زيادي در کنترل و ثبات قيمتها در تهران خواهد داشت.

واريز قسط دوم مسکن تهرانسر به ميزان ۲۰ ميليون تومان از هفته آينده آغاز مي‌شود. موضوع اصلي در مسکن ويژه تهران شرائط پرداخت بها و اقساط مورد نظر است که بايد مبلغ کل هر واحد شامل بهاي تمام شده ساخت اعيان با احتساب کليه هزينه‌هاي مربوط و بهاي کارشناسي روز قدر السهم عرصه باشد که بصورت نقد و اقساط پرداخت شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      درسته که هشتاد درصد مصالح ساختمانی همچون سیمان درداخل تولید میشه اما آیا دستگاههایی که در کارخانجات تولید مصالح کارمی کنند ایرانی هستند؟ آیا قطعات اونها درداخل تولید میشه ؟ تابه کی میخوان نقش ارز رو درکشورکمرنگ نشون بدهند؟ چرا قبول نمی کنیم که ما کشوری مصرف کننده هستیم

    • bahram

      ای ول بابک جان گل گفتی +++++

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج