adexo3
۴۲۱۴۳۴
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

آیا ترامپ توافق هسته ای را لغو می کند؟

رسانه های غربی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در حالی از عملی شدن تهدید وی به لغو یا تغییر مفاد برجام خبر می دهند که این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تائید شده و این اقدام به معنای رویارویی امریکا با جامعه جهانی است.

عصر ایران: یا ترامپ توافق هسته ای را لغو می کند؟هنوز یک روز از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نگذشته است که یکی از شعارهای تبلیغاتی وی مبنی بر پاره کردن برجام که بعدها ترامپ سخنش را با تاکید بر تغییر مفاد آن اصلاح کرد در دستور کار رسانه های غربی قرار گرفته و تلاش بر این است که در چنین فضای تبلیغاتی تهران از ورود ترامپ به کاخ سفید نگران باشد.

شبکه تلویزیونی ای پی تی ان در این باره با اشاره به اینکه ایده های ترامپ درباره برجام خیلی افراطی بود مدعی شده است شهروندان ایرانی از پیروزی وی در انتخابات نگران شده اند.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی از احتمال لغو توافق هسته ای ایران در پی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا خبر داده است . مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها نیز گفته است.

«می توانم ببینم که دولت ترامپ شروع به تهدید به استفاده از قدرت آمریکا خواهد کرد و ایرانی ها را وادار به انتخاب بین تحریم های شدید و اقدام نظامی احتمالی یا بازگشت به میز مذاکره و گفتگو بر سر برخی عناصر کلیدی توافق خواهد کرد.» پایگاه اینترنتی دیلی سیگنال نیز مدعی است: به نظر می رسد دولت ترامپ خط مشی بسیار سختگیرانه تری در قبال موضوع هسته ای ایران در پیش خواهد گرفت. در همین حال «وال استریت ژورنال» هم نوشت: به گفته کارشناسان، امکان لغو بخش هایی از توافق هسته ای ایران توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا وجود دارد.

سوال اینجاست که آیا ترامپ قادر به پاره کردن برجام است یا اینکه این فضای سنگین تبلیغاتی برای وادار کردن ایران به موافقت با دست کشیدن بخش دیگری از حقوق هسته ای خود است؟ در پاسخ باید به چند مورد اشاره کرد:

نخست اینکه شعارهای ترامپ جنبه تبلیغاتی داشته و بیشتر در جهت ضعیف نشان دادن رقیب خود از حزب دموکرات مطرح شده است.

دوم اینکه توافق هسته ای با دولت امریکا منعقد نشده است بلکه توافقی در چارچوب پنج بعلاوه یک بوده که ماحصل آن طی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تائید شده است و هرگونه اقدام احتمالی دولت ترامپ بر خلاف برجام به معنای رویارویی با جامعه جهانی است.

سوم اینکه در حال حاضر هم دولت امریکا به بسیاری از تعهدات خود بر طبق برجام عمل نکرده است که این مسئله بارها از سوی مقام های ایران تذکر داده شده است و کمیسیونی هم برای نظارت بر اجرای برجام در این زمینه تشکیل شده است.

چهارم اینکه در خود امریکا حزب کنگره مفام برجام را تائید کرده است و اعتبار این سند بین المللی با رویکردهای حزبی قابل لغو یا تغییر نیست.

پنجم اینکه ترامپ به فرض اینکه زیر تعهدات امریکا بزند هرگز قادر نخواهد بود اجماع جهانی یا همراهی اروپا را به دست آورد در این باره می توان به به مواضع فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد که در گفتگو با سی ان ان آب پاکی را روی دست رئیس جمهور منتخب آمریکا ریخت و در پاسخ به تهدیدهای بی اساس وی مبنی بر پاره کردن توافق هسته ای ایران تاکید کرد: « توافق ایران ، توافقی بین المللی است که من ناظر بر اجرای آن هستم و باید پایبندی همه طرف ها را به آن تضمین کنم.» وی در ادامه بر موضع مستقل اروپا از رویدادهایی که در واشنگتن اتفاق می افتد، تاکید کرد.

ششم و مهمترین این موارد هم واکنش تهران است. در حال حاضر در ایران دولت آقای روحانی به دلیل توافق هسته ای با انتقادهای شدیدی روبروست ودر صورت هرگونه کارشکنی از سوی دولت ترامپ در اجرای برجام، قطعا تهران دست بسته نخواهد بود و به دلیل سنگ اندازی وبه شکست کشیدن برجام از سوی امریکا، به سرعت برنامه هسته ای خود را دنبال خواهد کرد و با پشتیبانی مردمی تا سرقله هسته ای شدن به راه خود ادامه خواهد داد. بنابر این از هم اکنون باید مقام های امریکا بدانند که در مورد برجام تهران را وادار به نشستن پشت میز مذاکره نمودن خواب وخیالی بیش نیست و با دور کردن این توهم واقعیت های جهانی را بپذیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شهروندان ایرانی هیچ انتظاری از برجام ندارن .برجامی که هیچ تاثیری در حال مردم نداره همون بهتر که پاره بشه .اگه راست میگید به فکر اشتغال جوانان باشید تا اینکه ترامپ چه غلطی کرده و میکنه

    • علی

      بالاخره باید با این حرفا دلمون رو خوش کنیم

    • مجتبی

      نمیدونم چرا ، حس میکنم این هر کاری که بکنه ، به نفع ماس

    • رها

      من باکامنتها موافقم بابا ترامپ هزار سر دار هزار سودا شما ... سر مردم را با این حرفا گرم کردید تا از خودتون غافل بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج