۴۲۱۹۷۰
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا مردم آمریکا ترامپ را انتخاب کردند؟

مرتضى ایمانى راد اقتصاددان طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:به قدرت رسیدن ترامپ واکنشى از سوى مردم به عدم رفع مسایل کشور و افزایش ناامنى بود.

مرتضى ایمانى راد اقتصاددان طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:به قدرت رسیدن ترامپ واکنشى از سوى مردم به عدم رفع مسایل کشور و افزایش ناامنى بود.

اگر ده سال پيش ترامپ وارد كارزار انتخاباتى مي شد همه آن را تنها به عنوان يك شوخى تلقى مي كردند ، ولى روز سه شنبه حتى در يك لحظه هم كلينتون نتوانست جلو بيفتد و ترامپ با اقتدار به عنوان چهل و پنجمين رييس جمهور امريكا انتخاب شد. اين چندمين شگفتى سال ٢٠١٦ است و نكته مهمتر اينكه همه شگفتي ها از يك جنس هستند و آنهم واكنش به مسايل جارى جهان است . در امريكا مسايل زير دغدغه اصلى مردم شده بود :

- نرخ بيكارى در حال كاهش بود ولى ميزان افزايش اشتغال از هفتصد هزار نفر در سال ٢٠٠٧ به دويست هزار نفر در سال ٢٠١٦ رسيده و كاهش درآمدها بسيار عريان است .

- حجم بدهى هاى دولت در سال جارى از خط قرمز اقتصاددانان گذشت و از توليد ناخالص داخلى امريكا فراتر رفت .

- ناامنى ، هم در درون امريكا از طريق خودشان و هم از بيرون از طريق نيروهاى تروريستى و حملات انتحارى رو به افزايش است .

- آنچه مردم امريكا ميبينند اشغال پست هاى كارى توسط مهاجران و ايجاد حملات تروريستى توسط خارجيان است. اولين واكنش آنها تقابل با اين شرايط است و هر كس كه بتواند اين فرايند را متوقف كند مورد توجه و حمايت مردم قرار مى گيرد.

- عليرغم ده سال اعمال سياست هاى پولى و تزريق هزاران ميليارد دلار به اقتصاد امريكا ، هنوز اقتصاد اين كشور به طور كامل از بحران ٢٠٠٨ خارج نشده است .

- بدهى مردم ، شركتها و دولت امريكا به سطح بى سابقه تاريخى رسيده است و همين خود عاملى براى گسترش تقاضا و تحرك در اقتصاد امريكا شده است .

- و مهمتر از همه الان ده سال است كه دولت و فدرال رزرو امريكا از يك رويه ثابت و تكرارى استفاده مي كنند و هيچ نوآورى و تحولى در سياست ها ديده نمى شود. به نظر ميرسد تفنگ سياستگذارى مالى و پولى امريكا ، همانند ژاپن و اروپا ، ديگر فشنگى براى شليك ندارد. در اين شرايط اقتصاد امريكا تشنه يك نگاه و يك سياست جديد است .

- هر روز اخبار جديدى از فسادهاى بوروكراتيك در امريكا منتشر مى شود و يك موج نا اطمينانى در كشور ايجاد كرده است . مردم از اين بابت سرخورده شده اند. ترامپ دقيقا با نشانه گرفتن اين مسايل و عمده كردن آنها و با سادگى صحبت كردن در مورد مسايل اساسى كشور و آوردن سطح بحث ها به سطح توده ها و حمله به رقبا از ناحيه هاى كه مردم حساس بودند آراء زيادى را جمع كرد كه كمتر كارشناس سياسى مي توانست وقوع اين پديده را بيش بينى كند ، همان طور كه شگفتى انگلستان را هم كسى نمي توانست پيش بينى كند.

بنابراين به قدرت رسيدن ترامپ واكنشى از سوى مردم به عدم رفع مسايل كشور و افزايش ناامنى بود كه تنها يك قدرت پوپوليستى و راست ميتوانست ادعاى اين كار را بكند. بى دليل نبود كه اولين كسانى كه به ترامپ تبريك گفتند رهبران احزاب راست در اروپا بود. جدايى انگلستان از اتحاديه اروپا ، انتخاب ترامپ و چالش جدى احزاب راست در فرانسه ، اسپانيا و ساير كشورهاى اروپايى تنها شروع يك جريان بزرگتر در جهان است كه با تحولات خاورميانه پيوند ناگسستنى دارد. در نوبتى ديگر آثار اقتصادى اين تحولات را بر اقتصاد جهانى و اقتصاد ايران پى خواهيم گرفت .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به قدرت رسیدن ترامپ واکنشى از سوى مردم به عدم رفع مسایل کشور و افزایش ناامنى بود.....................افرین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج