adexo3
۴۲۳۳۱۵
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

مردان محروم از خانه

در جوامع صنعتی و شهرهای بزرگ میزان تلاش و فعالیت مردان و زنان برای گذران زندگی افزایش یافته‌ است. در این میان مردان به‌دلیل شرایط اقتصادی جامعه ناگزیرند ساعات طولانی‌تری را به فعالیت اقتصادی بپردازند.

دکتر کاظم قجاوند جامعه‌شناس در شهروند: در جوامع صنعتی و شهرهای بزرگ میزان تلاش و فعالیت مردان و زنان برای گذران زندگی افزایش یافته‌ است. در این میان مردان به‌دلیل شرایط اقتصادی جامعه ناگزیرند ساعات طولانی‌تری را به فعالیت اقتصادی بپردازند. افزایش و طولانی شدن ساعات کاری، ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بالارفتن توقعات و انتظارات از سوی اعضای خانواده سبب خستگی مداوم در مردان می‌شود و نوعی تضعیف و تقلیل و وارفتگی جسمانی و ذهنی را برای آنها به همراه دارد. در این شرایط حضور مردان در خانه از کیفیت پایین برخوردار است و پاسخگوی نیازها و تقاضاهای روزافزون خانواده‌شان نیست.
با توجه به خستگی مردان، مدیریت خانواده آرام آرام از دست می‌رود و از اقتدار و منزلت مدیریتی آنها در خانه کاسته می‌شود. از سوی دیگر با بالا رفتن جایگاه و منزلت زنان و سهم آنها در اشتغال و مدیریت خانه به مرور تسلط و احاطه بیشتری در امور خانواده به وجود می‌آید. متأسفانه به دلیل به‌هم خوردن نظم و تعادل منطقی در مدیریت خانواده گاهی سبک اداره خانه توسط زنان به خشونت و پرخاشگری کلامی و حتی فیزیکی مبدل می‌شود. این دسته از زنان به جای تحمل و پذیرش مردان خود آنها را در محیط خانواده تحقیر کرده و سرزنش می‌کنند. از سوی دیگر آنها مردان را فاقد عرضه و لیاقت تلقی کرده و به خود اجازه می‌دهند او را از خانه بیرون کنند. مردان در این موقعیت معمولاً به دلیل حفظ آبرو و جلوگیری از تنش و پرخاشگری بیشتر در خانه یا اجتناب از کتک‌کاری و درگیری بیشتر ترجیح می‌دهند در محیطی خارج از خانواده و حتی درون ماشین خود شب را صبح کنند. متأسفانه به‌خاطر به‌هم خوردن کارکرد طبیعی خانواده و تغییر جایگاه افراد، حرمت پدر در خانواده تضعیف شده و فرزندان نیز گاهی از تصمیم اشتباه مادر استقبال می‌کنند. این رفتار می‌تواند آسیب‌های جدی به پیکره خانواده وارد کند. احساس عدم امنیت، تنفر از ازدواج و تشکیل خانواده به تنش‌های کاذب و افراطی دامن می‌زند.
در ادامه روابط بین اعضا متشنج شده و احساس آرامش در خانواده از بین می‌رود. متأسفانه این موج در حال تسری پیدا کردن است ولی با حرکت آرام. در حال حاضر چنین رفتارهایی در بین خانواده‌ها قبیح است ولی در آینده نه چندان دور اتفاق می‌افتد و عادی خواهد شد. به نظر می‌رسد باید هر یک از اعضا، ساختار خانواده را بداند و به نقش و جایگاه دیگران احترام بگذارد. مرد خانواده در جامعه ایرانی و حتی جوامع دیگر نقش رئیس خانواده را دارد و زنانه شدن مدیریت خانواده همراه با تنش باعث به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود که در پس چنین پدیده‌ای نهفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      ..............................
      خیلی حرف دارم خیلی
      همش تو همین نقطه ها گم شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج