adexo3
۴۲۳۹۷۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

دنیا نگران، ترک‌ها شادمان

همان‌ مقدار که اکثر مردم و دولت‌های جهان از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا نگران هستند اما دولت آنکارا از این انتخاب شادمان به‌نظر می‌رسد.

زکریا طرزمی رایزن اسبق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در شهروند نوشت: همان‌ مقدار که اکثر مردم و دولت‌های جهان از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا نگران هستند اما دولت آنکارا از این انتخاب شادمان به‌نظر می‌رسد.
دلایل این خوشحالی را باید از عملکرد دولت اوباما و سیاست‌های حزب دموکرات حتی در دو دوره ریاست‌جمهوری بیل‌کلینتون دانست که در ایجاد و حمایت از تشکیلات فتح‌الله گولن و کودتای ١٥جولای و حمایت از احزاب کرد مخالف دولت ترکیه نقش اساسی ایفا کرده است.
١- در روزهای اخیر رسانه‌های طرفدار دولت ترکیه فیلمی از مصاحبه بیل‌کلینتون در دوره ریاست‌جمهوری وی پخش می‌کنند که در آن کلینتون از ایجاد و اقدامات تشکیلات گولن حمایت و از شخصیت او شدیدا تعریف و تمجید می‌کند. دولت ترکیه آن را سند مهمی از حمایت دولت آمریکا به‌ویژه حزب دموکرات از دشمن اصلی دولت و ملت ترکیه قلمداد می‌کند.
٢- آقای مَلِک گوکچَک (GOKCEK) که از پرسابقه‌ترین و بلندمرتبه‌ترین مقامات حزب اعتدال و توسعه به شمار می‌رود و در ٢٢سال گذشته به صورت مستمر پست ریاست‌ شهرداری آنکارا را عهده‌دار بوده، یکشنبه ‌شب در یک برنامه تلویزیونی ضمن ارایه گزارشی از حمایت‌های مالي و تسلیحاتی دولت اوباما از چریک‌های پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ و اسنادی نیز از رابطه مستقیم آمریکا با حزب دموکراتیک خلق‌ها به رهبری صلاح‌الدین دمیرتاش ارایه داد.
صلاح‌الدین دمیرتاش و چند نفر از رهبران این حزب در چند روز اخیر به اتهام حمایت و همکاری با چریک‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) دستگیر شده و در حال محاکمه قرار دارند. حزب دموکراتیک خلق‌ها در مجلس فعلی ترکیه صاحب ٨٠ کرسی نمایندگی است و سومین حزب مخالف دولت در ترکیه محسوب می‌شود.
آقای مَلِک گوکچَک همچنین اسنادی ارایه کرد که بر اساس آن تشکیلات آقای فتح‌الله گولن در جریان تبلیغات انتخاباتی خانم هیلاری کلینتون میلیون‌ها دلار به ستاد انتخاباتی وی کمک مالی کرده است. «تشکیلات گولن به داشتن بیش از‌ هزار موسسه آموزشی در ١٧٠ کشور دنیا مشهور است که تعداد ٤٦ موسسه آن در کشور آمریکا قرار دارد».
خانم هیلاری کلینتون قبل از نامزدشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ایجاد تشکیلات داعش توسط آمریکا اعتراف کرده بود که وی عهده‌دار پست وزارت خارجه آن دولت بود.
همچنین خانم کلینتون از ایجاد یک دولت کرد و حمایت از جنگجویان کردِ مخالف دولت آنکارا در جریان مبارزات انتخاباتی سخن گفته بود.
٣- مقامات بلندپایه آنکارا حتی خود آقای اردوغان خشنودی خود را از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پنهان نمی‌کنند. به نوشته رسانه‌های ترکیه آقای اردوغان نخستين رئیس‌ دولتی بوده که پیروزی ترامپ را به وی تبریک گفته است.
٤- مسئولان دولت ترکیه امیدوارند بعد از ورود آقای ترامپ به کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا بتوانند عامل کودتای اخیر ترکیه فتح‌الله گولن را که در آمریکا زندگی می‌کند و از حمایت آن دولت برخوردار است جهت محاکمه به ترکیه برگردانند و به اتهام خیانت به ملت و دولت محاکمه كنند. این امیدواری بیشتر به آن سبب است که ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده که آماده است برای حل بحران سوریه با پوتین وارد مذاکره شود و به صورت مشروط با حکومت اسد در سوریه موافقت كند. همچنین گفته است که وجود گولن در آمریکا موجب دردسر در روابط آمریکا و ترکیه است.
با وجود این تحلیلگران سیاسی در ترکیه عقیده دارند بعید به نظر می‌رسد که دولت آمریکا آقای گولن را دست‌بسته تحویل آنکارا بدهد؛ زیرا این اقدام موجب دلسردی مزدوران آمریکا در کشورهای دیگر جهان خواهد شد. به نظر آنها احتمال دارد آقای گولن به دلیل احساس عدم امنیت در شرایط بعد از انتخابات آمریکا به کشور دیگری منتقل شود. به احتمال زیاد کشور کانادا، آفریقای جنوبی یا یکی از کشورهای آسیای میانه مقصد او خواهد بود که گولن تشکیلات آموزشی گسترده‌ای در آنها دارد. اگر کانادا گولن را نپذیرد گولن می‌تواند به قزاقستان یا جمهوری آذربایجان و حتی کشور آلبانی در بالکان نقل مکان کند. راه دیگر خلاصی از شر گولن در روابط آمریکا و ترکیه فوت ناگهانی او پیش‌بینی می‌شود که آمریکا تجربه کافی در این مورد دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج