۴۲۵۰۹۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

هشدار گلستان برای ارسال ۳۰ اثر هنری به اروپا

لیلی گلستان درباره ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به کشورهای دیگر گفت: این یک رسم خوب است که در همه دنیا وجود دارد و آثار یک کشور در کشور دیگری به‌نمایش درمی‌آید، اما درباره ایران نمی‌دانیم پنهان‌کاری‌ها برای ارسال ۳۰ اثر جدید از موزه هنرهای معاصر برای چه چیزی است؟

خبرگزاری ایسنا: لیلی گلستان درباره ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به کشورهای دیگر گفت: این یک رسم خوب است که در همه دنیا وجود دارد و آثار یک کشور در کشور دیگری به‌نمایش درمی‌آید، اما درباره ایران نمی‌دانیم پنهان‌کاری‌ها برای ارسال ۳۰ اثر جدید از موزه هنرهای معاصر برای چه چیزی است؟
هشدار گلستان برای ارسال 30 اثر هنری به اروپا

این گالری‌دار در گفت‌وگو با ماادامه داد: ما زمانی متوجه شدیم که این آثار قرار است به کشوری دیگر برای نمایش برود که در عمل انجام‌شده قرار گرفته بودیم و متاسفانه هنوز هم نمی‌دانیم چه کارهایی برای نمایش در اروپا انتخاب شده‌اند!

او با اشاره به این‌که ۳۰ اثر از بهترین کارهای گنجینه موزه قرار است به اروپا فرستاده شوند، اما نمی‌دانیم چه آثاری هستند، اظهار کرد: اگر پیش از این، آقای سمیع‌آذر - مدیر سابق موزه هنرهای معاصر - قصد نمایش آثاری از گنجینه موزه را داشت، با مشورت یکسری از نقاش‌ها و گالری‌دارها دو یا سه اثر را انتخاب می‌کرد و می‌فرستاد، او در واقع هیچ کاری را بدون مشورت انجام نمی‌داد. او در چنین مواردی به همه اطلاع می‌داد و با مشورت و مشارکت چنین کارهایی را انجام می‌داد.

این مترجم گفت: متأسفانه اکنون پنهان‌کاری می‌شود. ما تا امروز نمی‌دانیم چه آثاری می‌روند، چندبار پرسیده‌ایم که چه آثاری را می‌فرستید، اما جواب نداده‌اند. نمی‌دانم این پنهان‌کاری برای چیست. در این شرایط حق داریم به این قضیه مشکوک شویم، چون می‌تواند باعث اتفاقات بدی شود.

گلستان در پاسخ به این پرسش که در این زمینه تضمین بازگشت آثار چگونه است، چون مدیریت وقت موزه هنرهای معاصر این اعتقاد را داشت که براساس مناسبت جهانی امکان بروز این حرکت (برنگرداندن آثار) وجود ندارد و فایده و دستاوردی هم ندارد، توضیح داد: یک دغدغه بزرگ در زمینه‌ی ارسال حدود ۳۰ اثر از موزه هنرهای معاصر به رُم این است که برخی از آثار موزه مصادره‌ای هستند، یعنی متعلق به خاندان پهلوی یا خانواده‌هایی بوده که پس از انقلاب از ایران رفته‌اند و خانه‌های‌شان مصادره شده و آثار ارزشمند خانه‌های آن‌ها به موزه وارد شده است، با انتقال این آثار به خارج از کشور، صاحب اصلی اثر می‌تواند حکم قضایی بگیرد و چیزی را که متعلق به خاندانش بوده، نزد خود نگه‌ دارد و از نظر قانونی نیز حق آن است. بنابراین ایران نباید اجازه‌ی پیش آمدن چنین اتفاقی را بدهد.

وی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد مسئولان موزه به این موارد فکر نمی‌کنند و فقط می‌گویند چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. ما باید قانونی نگاه کنیم و ببینیم این کار را می‌توانند انجام دهند یا خیر، چراکه یک اتفاق مهم است.

این گالری‌دار معتقد است: هیچ‌گاه برای هیچ نمایشگاهی ۳۰ اثر از یک موزه به خارج از کشور فرستاده نمی‌شود. ما در کشورهای دیگر، نمایشگاه‌های زیادی دیده‌ایم. به‌عنوان مثال کنار یک اثر نوشته شده است «این اثر برای مدت یک‌ماه از فلان موزه به امانت گرفته شده است». آن موزه یک اثر را امانت داده است، در حالی که ما ۳۰ اثر یعنی تمام ثروت هنری خود را می‌فرستیم، این اصلا کار درستی نیست.

او بیمه‌ی این آثار و نگهداری آن‌ها در زمان سفر و برگزاری نمایشگاه در خارج از ایران را از موارد مهم دیگری دانست که باید در این نقل و انتقال‌ها مورد توجه باشند.

گلستان درباره اتفاقی که در دولت گذشته برای یکسری از آثار نفیس موزه ملی ایران افتاد که در قالب نمایشگاه «هفت‌هزار سال هنر ایران» با مصوبه مجلس به کشورهای مختلف فرستاده شد، گفت: مسئولان موزه هنرهای معاصر معتقدند نیازی به مصوبه مجلس نیست، اما مجلس معتقد است باید آن‌ها این مصوبه را بگیرند، حال مشخص نیست که در این زمینه، قانون چه می‌گوید چون دو نظر متفاوت وجود دارد.

برای خارج از کشور کار نمی‌کنم

او همچنین تاکید کرد: من به‌عنوان یک گالری‌دار هرگز برای خارج از کشور کار نمی‌کنم و همه انرژی‌ام را برای ایران می‌گذارم.

گلستان اضافه کرد: خوشبختانه اکنون نمایشگاه‌های داخل کشور بسیار پررونق هستند و شاید علت آن، ایجاد آرامش بین مردم با روی کار آمدن دولت آقای روحانی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج