adexo3
۴۲۷۹۴۷
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

سيمان كاري دقيقه نودي برجام به دست اوباما

مقام‌هاي بلندپايه امريكايي مي‌گويند، دولت اوباما در آخرين هفته‌هاي حضورش در كاخ سفيد در حال مرور اقداماتي است كه توافق هسته‌اي با ايران را سفت كاري ‌كند.

جوان: مقام‌هاي بلندپايه امريكايي مي‌گويند، دولت اوباما در آخرين هفته‌هاي حضورش در كاخ سفيد در حال مرور اقداماتي است كه توافق هسته‌اي با ايران را سفت كاري ‌كند. اوباما روز جمعه در گفت‌وگوي مشتركي با «اشپيگل» و «آ‌ار‌دي» آلمان گفته بود كه ترامپ ارزش‌هاي توافق هسته‌اي شش قدرت جهاني با ايران را خواهد فهميد، ولي دولت اوباما همزمان در حال اقداماتي است كه پايه‌هاي اين توافق را محكم كند تا رئيس‌جمهور بعدي امريكا نتواند آن را لغو كند، توافقي كه اوباما گفته كه باور دارد « دست آخر رئيس‌جمهوري منتخب، ارزش‌هاي حفظ اين توافق براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را خواهد فهميد.» ترامپ فروردين ماه ۱۳۹۵ در نشست كميته روابط عمومي امريكا و اسرائيل (آيپك)گفته بود كه اولويت نخست او پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري امريكا، لغو توافق هسته‌اي ايران خواهد بود ولي او طي دو هفته‌اي كه از پيروزي‌اش در انتخابات رياست جمهوري امريكا گذشته، هيچ موضع‌گيري مستقيمي در تأييد يا رد برجام ابراز نكرده است.

گفته مي‌شود باراك اوباما در ملاقات يك‌و نيم ساعته‌اي كه بلافاصله بعد از انتخابات با ترامپ در كاخ سفيد داشت، ارزش‌هاي اين توافق را براي او بازگو كرده است. حالا هم مقام‌هاي بلند پايه امريكايي به روزنامه وال استريت ژورنال مي‌گويند كه دولت اوباما با اعطاي مجوز‌هاي بيشتر به تعداد بيشتري از امريكايي‌ها براي تجارت و ورود به بازار ايران و همچنين برداشتن تحريم‌هاي اضافي در حال محكم كاري كردن برجام است. ظاهرا اين به دليل هشدارهاي پي در پي است كه مقام‌هاي دولت امريكا از دولت يازدهم دريافت كرده‌اند. در تازه‌ترين موضع‌گيري، بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه ايران ديروز گفت: « جمهوري اسلامي ايران آمادگي همه چيز را دارد و گزينه‌هاي خود را از پيش براي هر وضعيتي مهيا كرده و آمادگي لازم را دارد و در وقت خود و زمان لازم اگر احساس كند نهايتا طرف امريكايي مي‌تواند و مي‌‌خواهد در اين زمينه اقدامي بكند، اقدامات لازم را به عمل مي‌آورد.»

ترامپ به دنبال تجارت برجام
روزنامه وال استريت ژورنال به موضع‌گيري ترامپ در مورد توافق هسته‌اي اشاره كرده و نوشته كه به‌رغم مخالفت ترامپ با اين توافق، او گفته كه دليل مخالفتش با اين توافق، منتفع نشدن تجار امريكايي از اين توافق است. اين روزنامه مي‌نويسد: « آقاي ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي از تقويت تحريم‌هاي ايران صحبت كرده بود ولي اين را هم گفته بود كه شركت‌هاي امريكايي نبايد از ورود به بازار ايران محروم شوند.» وال استريت ژورنال به طور ضمني رويكرد ترامپ در برخورد با برجام را تجاري مي‌داند و از قول ترامپ نوشته است: «همه كشورها قصد دارند با ايران تجارت كنند. آنها مي‌خواهند از ايران مقدار زيادي پول و چيزهاي ديگر به دست بياورند ولي ما دنبال اين نيستيم كه چيزي به دست بياوريم.»
وال استريت ژورنال مي‌گويد كه مقام‌هاي دولت اوباما مي‌پذيرند كه اگر مقام‌هاي دولت بعدي امريكا تصميم بگيرند توافق را كنار بگذارند، كاري نمي‌توانند بكنند ولي آنها قصد دارند اقداماتي سفت و سخت انجام دهند كه معتقدند اين اقدامات موجب خواهد شد تيم رئيس‌جمهور بعد در صورت كنار گذاشتن توافق، با انتقادات به خاطر نقض آن روبه‌رو شوند. يك مقام بلند پايه دولت اوباما مي‌گويد: «كار ما اين است كه وقتي آنها (تيم ترامپ) به اين توافق نگاه كنند و پيامد‌هاي كنار گذاشتن آن را تحليل كنند، دست به اين كار (كنار گذاشتن توافق) نزنند.» يكي ديگر از مقامات ارشد امريكا مي‌گويد: «پاره كردن برجام بسيار دشوار است» زيرا همپيمان امريكا و شركاي اين كشور از جمله چين و روسيه به اين توافق پايبند هستند اما اين مقام امريكايي در عين حال ادامه داد: «مهم‌ترين كاري كه ما مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه نشان دهيم برجام كارساز است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعادت قمی

      آمریکا شیطان بزرگ است . امام خمینی .

    • بدون نام

      بخدا خیلی با معرفته بهر حاال دلشبه حال مرردم ایران سوخته هرچند اگر انسانیت بخرج میداد ودهسال دیگر ما را تحریم نمیکرد ولی باز جای شکر دارد به والا از مسولین خود ما بیشتر برای این جام طفره میزند مال ما گویا خوابند تازه افتادند به جان هم در مشهد را میبنند

    • امیرخانی

      اگه ذره ای سیاست سازش در پیش بگیرن خیلی راحت می تونن با اقای ترامپ به سود ایران تجارت کنن البته اگه این پولدارای تندرو بزارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج