اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۲۸۲۳۴
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

دلواپسان از به قدرت رسیدن ترامپ خوشحالند؟

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: سوالی که این روزها در فضای سیاسی ایران مطرح می‌شود این معناست که آیا واقعا دلواپسان ایران از انتخاب ترامپ خوشحال هستند؟

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: سوالی که این روزها در فضای سیاسی ایران مطرح می‌شود این معناست که آیا واقعا دلواپسان ایران از انتخاب ترامپ خوشحال هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به چرایی شکل گیری دلواپسی در ایران اشاره کنیم. با به قدرت رسیدن حسن روحانی، استراتژی ایران در برخورد با پرونده هسته‌ای تغییر کرد و مذاکره با محور توافق در دستور کار قرار گرفت.

آغاز مذاکرات هسته‌ای و نزدیک شدن دولت روحانی به توافق بزرگ با کشورهای ۱+۵ باعث شد تا گفتمان تازه‌ای وارد ادبیات سیاسی ایران شود. مخالفان روحانی روند مذاکرات هسته‌ای را به ضرر ایران می‌دانستند به همین واسطه نام خود را «دلواپس» گذاشتند.

آنها در تمام دوران مذاکره تا امضای توافق هسته‌ای مخالفت خود را با مذاکره و نهایتا با برجام اعلام کردند. آنها در این سال‌ها بارها و بارها برجام را نقد کردند. مجلس نهم، دانشگاه و مساجد و هیات‌های مذهبی مهم‌ترین مکان‌هایی بود که این دلواپسان از آنجا برجام را مورد هدف قرار می‌دادند.

مهم‌ترین نقد این جریان به دولت و برجام این بود که این توافق هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است و باعث شده که تمام دستاوردهای که در دولت گذشته در زمینه هسته‌ای به دست آورده بودیم از بین برود. حامیان برجام این نظرات را رد می کنند و این توافق را راهی برای خروج ایران از انزوا و حفظ منافع سیاسی - اقتصادی تهران می دانند.

مخالفت آنها به حدی جدی بود که حتی یکی از نمایندگان روحانی مجلس نهم، علی اکبر صالحی را تهدید کرد که او را در نیروگاه هسته‌ای دفن و به رویش سیمان خواهد ریخت.

مهم‌ترین خواسته این دلواپسان الغای برجام است. آنها می‌خواهند برجام نباشد چون برجام را برای کشور مضر می‌دانند.

با این توضیحات حالا در آمریکا فردی به قدرت رسیده است که مخالف برجام است. او تمام تلاش خود را خواهد کرد که حداقل برجام به شکلی که در حال اجراست، اجرا نشود. رییس جمهور منتخب آمریکا فعلا از کسانی در کابینه خود استفاده کرده که ضد ایران و مخالف برجام هستند.

رییس جمهور جدید آمریکا برجام را بدترین توافق تاریخ برای آمریکا دانسته است. حالا هم در آمریکا و هم در ایران برجام مخالفان جدی دارد. مخالفان برجام در آمریکا در راس قدرت هستند و مخالفان برجام در ایران در خارج از قدرت. بر همین اساس می‌توان گفت که دلواپسان داخلی برجام این روزها از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا خوشحال هستند.

کاری که آنها در داخل نتوانستند انجام دهند شاید توسط ترامپ و آمریکا انجام شود. به زبان ساده می‌توان گفت آنها در انتظار حضور مرد « مو بور» آمریکا در کاخ سفید هستند تا ببیند او در مورد برجام و ایران چه تصمیمی خواهند گرفت.

جریان دلواپس در ایران حضور ترامپ را فرصتی برای حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و پیروزی بر روحانی می‌دانند. آنها بر این باور هستند که برجام تنها دارایی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده است. لغو یا تغییر برجام می‌تواند روحانی را به لبه پرتگاه ببرد و همین معنا می‌تواند فرصت بزرگی برای آنها باشد تا خود را کاخ ریاست جمهوری برسانند.

این روزها در آمریکا، ایران و حتی اروپا همه منتظر ورود ترامپ به اتاق بیضی کاخ سفید هستند تا ببینند او در مورد برجام و جهان چه می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر ترامپ برجام رو پاره کن چون مارو بیچاره کردن با این برجامشون

    • عبدالله

      دلواپسان ازاین به بعدبایددلوا پس خودشان باشندکه بااین اوضاعی که سرمردم اورده اند مردم باانها چه بکنند چون دوران فریبکاری ونیرنگبازی روبه پایان است وازموده راازمودن خطاست

    • محمد

      ترامپ بیسواد همفکر دلواپسان منفعت طلب

    • بدون نام

      با کامنت عبدالله موافقم کاملا

    • بدون نام

      بله که خوشحالن..اینجا مملکت پوله.دیگه هیچ

    • بی نام

      فکر نکنم ترامپ هم برا ی این جماعت کاری بتونه بکنه ، بس نیست هر چه ملت چاپیدن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج