adexo3
۴۲۸۵۹۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

همراهی مسکو با فریز نفتی اوپک

در نشست چندي پيش الجزاير توافق شد كه اوپك توليد خود را از ۳۳/۲ ميليون بشكه به ۳۲/۵ ميليون بشكه كاهش داده و ساير كشورها نيز با آن همراهي كنند. هرچند اين يك تصميم بود و بايد تا نشست وين صبر مي‌شد ولي تصميم آن شد كه انتظارش سخت بود. به هر حال نشست چند روز آينده اوپك در وين برگزار مي‌شود تا در نهايت مشخص شود كه آيا قرار است ميزان توليد كاهش يابد يا خير؟

جوان نوشت: در نشست چندي پيش الجزاير توافق شد كه اوپك توليد خود را از ۳۳/۲ ميليون بشكه به ۳۲/۵ ميليون بشكه كاهش داده و ساير كشورها نيز با آن همراهي كنند. هرچند اين يك تصميم بود و بايد تا نشست وين صبر مي‌شد ولي تصميم آن شد كه انتظارش سخت بود. به هر حال نشست چند روز آينده اوپك در وين برگزار مي‌شود تا در نهايت مشخص شود كه آيا قرار است ميزان توليد كاهش يابد يا خير؟

در اين ميان روسيه نقش فعالي ايفا مي‌كند؛ مسكو كه عضو اوپك نيست طي يك سال گذشته تلاش بسياري كرده است تا اوپكي‌ها را راضي به كاهش توليد كرده و اختلافات آنها را كاهش دهد كه موفق هم بوده است. سفرهاي مكرر نواك وزير انرژي اين كشور به رياض، تهران و دوحه براي كاهش كشمكش‌ها موفقيت‌آميز بود و حالا خودش نيز رسماً اعلام كرده در صورت توافق اوپك براي فريز نفت، توليدش را ثابت نگه مي‌دارد. روس‌ها روزانه بيش از ۱۰ ميليون بشكه نفت توليد مي‌كنند و بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان هستند.

رئيس‌جمهور روسيه در همين زمينه با بيان اينكه مانعي بر سر راه توافق اوپك در ماه جاري ميلادي نمي‌بيند، گفت: روسيه مايل به فريز توليد خود در سطح فعلي است. پوتين به خبرنگاران گفت: «صد در صد نمي‌توانم بگويم توافقي به دست خواهد آمد يا نه. اما احتمال اينكه توافقي به دست بيايد زياد است... اختلافات اصلي در درون اوپك اگر تاكنون برطرف نشده باشد، مي‌تواند برطرف شود.»
پوتين ضمن تكرار موضع روسيه گفت: در سطح فعلي «ما مشكلي براي فريز توليد نداريم.» بزرگ‌ترين صادركننده نفت جهان پس از كاهش شديد قيمت نفت و تحريم‌هاي غرب بر سر ماجراي اوكراين، با بدترين ركود اقتصادي دو دهه گذشته خود مواجه است. علاوه بر مذاكرات اوپك براي كاهش توليد، روابط نزديك‌تر مسكو با دولت جديد دونالد ترامپ در امريكا مي‌تواند به اين كشور در كاهش فشارها بر اقتصادش كمك كند.

عربستان و متحدانش
از سوي ديگر در حالي كه هيئت‌هاي نمايندگي كشورها نزد اوپك گفته‌اند كه مذاكرات در خصوص تعيين سهميه توليد كشورها پيشرفت خوبي داشته است، تحليلگران و تجار نفتي نسبت به اجرايي شدن توافق اوپك براي كاهش توليد و تقويت قيمت‌ها اميدوارتر شده‌اند.
محمد عون، نماينده ليبي در اوپك در حالي كه مقر اين سازمان در وين را ترك مي‌كرد، گفت: مذاكرات خوب پيش رفت. اين نشست دو روزه به منظور آمادگي براي نشست رسمي هفته آينده وزراي كشورهاي عضو برگزار شده است.

تحليلگران از جمله دامين كوروالين، گفتند: «با افزايش احتمال به نتيجه رسيدن توافق اوپك بازار جهاني نفت در نهايت مي‌تواند در اواخر سال آينده كمبود عرضه را تجربه كند. ما اكنون معتقديم كه عقلانيت قوي‌اي در بين توليد‌كنندگان كم‌هزينه براي كاهش توليد جهت عادي كردن ميزان ذخاير نفت خام شكل گرفته است.» اين خبرها موجب رشد قيمت نفت در روزهاي اخير شده است.
با اين حال، موانع موجود بر سر راه اين توافق همچنان پابرجاست. ايران كه بعد از لغو تحريم‌هاي غرب به دنبال باز پس‌گيري سهم خود از بازار نفت است، به دنبال مستثني شدن از توافق اوپك است. عراق نيز برآوردهاي اوپك از ميزان توليد فعلي كشورها را به چالش كشيده است.

هنوز ابهام است
نايب رئيس كميسيون نفت و انرژي هم در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اختلافات دروني كشورهاي عضو اوپك گفت: عربستان به دليل فشارهاي اقتصادي و كنار رفتن علي النعيمي وزير نفت سابق خود كمي منعطف‌تر شده است و با فريز همراهي مي‌كند ولي مشكل اصلي عراق است كه هم آمار موجود را به چالش مي‌كشد و هم كاهش توليد را قبول ندارد.
هدايت‌الله خادمي افزود: موضوع مهم در اين توافق همراهي روس‌هاست؛ آنها پيشتر با اوپك همراه نبودند و از اقدامات اوپك براي خود ميوه مي‌چيدند ولي اين مرتبه به دليل فشارهاي اقتصادي كه متحمل شده‌اند خود پيگير فريز نفتي هستند كه مي‌تواند همكاري خوبي را ميان كرملين و اوپك به نتيجه برساند.

وي در ادامه به اشاره به موضع عراق گفت: عراقي‌ها به دليل مشكلات اقتصادي و به مشكل خوردن با شركت‌هاي خارجي در اين كشور، رسماً اعلام كرده‌اند آنها نيز بايد از سهميه‌بندي معاف شوند كه با مخالفت عربستان مواجه شده است. بيشتر كشورهاي عضو اوپك توليد خود را افزايش داده‌اند كه همين موضوع ميزان توليد اين سازمان را به ۳۳ ميليون و ۷۰۰ هزار بشكه رسانده است. اين يعني آنكه براي عملي كردن توافق الجزاير يعني فريز توليد نفت روي ۳۲۵ ميليون بشكه بايد حداقل یک ميليون بشكه كاهش توليد صورت گيرد.

در همين رابطه گلدمن ساكس هم اعلام كرد از زمان نشست الجزاير در ماه سپتامبر ضرورت دستيابي به توافق درباره كاهش توليدحتي بيشتر نيز شده است. اين بانك امريكايي گفته، بار كاهش توليد اوپك عمدتاً بر عهده كشورهايي نظير عربستان، كويت، امارات و قطر خواهد بود و ديگر اعضا توليد خود را تا نيمه نخست ۲۰۱۷ در سطح فعلي ثابت نگه خواهند داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج