اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۳۱۶۶۰
۲۰ نظر
۵۰۰۶
۲۰ نظر
۵۰۰۶
پ

صادق زیباکلام: چرا مسئولان استعفا نمی‌دهند؟

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: با وقوع حادثه دردناکی مانند حادثه تصادف دو قطار در سمنان این پرسش درافکار عمومی مطرح می‌شود که چرا هیچ مقام مسئولی در زمان وقوع حوادث در ایران استعفا نمی‌دهد؟ ظاهرا عدم وقوع این استعفا در میان ایرانیان را باید درمقایسه با رفتار مسئولان درکشورهای توسعه یافته توضیح داد.

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: با وقوع حادثه دردناکی مانند حادثه تصادف دو قطار در سمنان این پرسش درافکار عمومی مطرح می‌شود که چرا هیچ مقام مسئولی در زمان وقوع حوادث در ایران استعفا نمی‌دهد؟ ظاهرا عدم وقوع این استعفا در میان ایرانیان را باید درمقایسه با رفتار مسئولان درکشورهای توسعه یافته توضیح داد.
درخبرها بارها آمده که دریک کشور پیشرفته یک مقام و یا مجموعه‌ای که مدیریت اموری را برعهده دارد وقتی درمسیر اداره آن مجموعه حادثه‌ای به وجود می‌آید آن مقام مسئول از آن نهاد استعفا می‌دهد. به همین علت بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که چرا در ایران وقتی حادثه دردناکی اتفاق می‌افتد، کمتر مدیران مربوطه استعفا می‌دهند؟

پاسخ این پرسش برمی‌گردد به این تفاوت ساده که مسئولان در نظام های پیشرفته موظف به پاسخگویی هستند و در ایران این وظیفه برای مسئولان در حد انتظار وجود ندارد. یکی از ارکان مردم‌سالاری پاسخگویی است به همین علت است که یک مسئول درکشورهای پیشرفته وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، استعفا می‌دهد. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اصل پاسخگویی در این جوامع به‌شدت‌ رایج است.

اما در جامعه خودمان پاسخگویی درحقیقت یک طنز سیاسی بیش نیست. برای درک بهتر عدم پاسخگویی مسئولان بهتر است نمونه‌هایی ارائه شود تا سطح پاسخگویی مسئولان ما مشخص شود. همه ما با طرح نقشه توسعه علمی کشور که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه می‌شود، آشنا هستیم. حداقل ۴ الی ۵ سال است که سخن ازنقشه جامع عملی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود.

اما نکته جالب این است که یکی از مسئولان‌ارشد وزرات علوم درمهر ماه سال جاری به مناسبت آغازتحصیلی اعلام کرد که قریب به ۸۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد. این آمار البته مربوط به دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌های سراسری است. سوالی که دراینجا مطرح می‌شود این است که کمترین انتظاری که از نقشه جامع علمی کشور انتظار می‌رود آن است که بهتر نبود ‌برنامه‌ریزی برای توسعه دانشگاه‌ها درکشور به گونه‌ای بود که یک مرتبه یک مسئول اعلام نکند که۸۰۰ هزار جای خالی در دانشگاه‌های کشور درمقطع کارشناسی به وجود آمده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه کسی از مقام و پول میگذره

    • بدون نام

      مثل اینکه آقای زیبا کلام محل استقرار مسئولین حادثه رو در تپه های عباس اباد جمعی پارک آب وآتش ندیده اند ! دراین ساختمانهای عظیم تنها بویی که استشمام میشود بوی خورش ها وکباب ناهار ظهر است نه سوخته انسانهای داخل قطاروماشین ها !

    • رها

      صادق جان شما حرف نزن

    • اکبرپزشکی

      آقای زیبا کلام
      حرفت بسیار زیباست ولی متاسفانه مسئولین........... بسیار مغرور هستن ک حتی خطایی ازشون سربزنه هیچ مسئولیتی ب عهده نمیگیرن.حیف ب مردمان مظلوم ایران ک دربرابر ظلم جز سکوت نشان دادن چیزه دیگه ای بلد نیستن واز خوب بودن مردم عزیزمون سواستفاده میکنن.

    • بدون نام

      زیادسخت نگیر

    • بدون نام

      آقای محترم اینجا ایرانه ، ایران .

    • بدون نام

      خلایق هر چه لایق .

    • بدون نام

      چون نمیتونن از حقوقهای نجومی شون بگذرن جناب

    • محمد حسین

      چرا باید استعفا بدهند نان اینجا آش اینجا حلوا اینجا منصب اینجا مقام اینجا ریاست و تفاخر و جلال اینجا ثروت و مکنت و حقوق های نجومی و هنگفت اینجا کجا برند بهتر و بالاتر از اینجا خدا هفت پدرت خیر بدهد شما اینجا را میخواهی با کجاها مقایسه بکنی اینجا کنام شیران است اینجا مهد فرهنگ و تمدن است میخواهی مملکتی با قدمت و پیشینه و تمدنی چند هزار ساله را با کشوری چندین دهه ای قیاس و بسنجی زیبا جان تو که خودرا استاد و لیلا ج در امور میشمار ی دیگر چرا

    • بدون نام

      چرا نظرات ما را درج نمیکنید فقط باید شعار الکی وتعریف بیهوده کنیم تا درج کنید مگر این یک اظهار نظر نیست از چه میترسی گفتن حرفهای که شایع نما هستند که جرم نیست

    • مریم

      هروقت شما دست از نظر دادن و پیشبینی اشتباه استعفا دادی اوناهم میدن .

    • نیما

      صادق جان طرف به دنبال پرکردن جیب خودشه بعد میگی استعفا نصفه اینا اصن تو باغ نیستن

    • بدون نام

      باهم دارن میخورند اکثر مسولین .مزاحمشون نشین مملکت برای این اقایون هست چرا باید استعفا بدن .باهم فامیل هم هستن .مشغول باشید بخورید عزیزان از دست ما هم کاری بر نمیاد ببخشید مزاحم شدیم

    • سیاووش

      بخاطر روی زیادشون،،و عرق نکردن پیشانیشون،،

    • بدون نام

      خودت بهتر میدونی چرا استعفا نمیدن ........

    • بدون نام

      علاوه بر استعفا باید در دادگاه قضایی پاسخگو هم باشد .

    • بدون نام

      اقای زیباکلام حالا این مسوولین استعفا بدن ی عده دیگه میاند او ب مردم ظلم میکنند

    • بدون نام

      از بالاتر شروع باید ! مخالف بویینگ وایرباس هم هستند وتوپولف فرشته مرگ را میطلبند از همینجا شروع میشود قضایا.مگر حادثه یکی دو دفعه است ولابد خاین ونفوذی هستند طرفداران طیاره جات امن ساخت غرب.

    • بدون نام

      چندروز دیگه فراموش مکنن بیچاره آشنایی که عزیزان خودشونوازدست دادن حیف اونای که بااشتاه دیگران جان خودرا دست دادن نه بیمه نه کفن ودفن رایگان دردآنهاروتسکین نمیده وجان باختگان برمیگردن.روحشان شادخدابرای نزدیکانشان صبربده.

    • بدون نام

      خداکنه دیگه ازاین اتفاقات نیفته تنهاوسیله امن مسافرتی که داشتیم ناامن شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج