adexo3
۴۳۲۵۸۶
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

برخورد روزانه دو قطار به یکدیگر در جاده‌های کشور!

سانحه برخورد دو قطار مسافرتی به یکدیگر در منطقه هفت خوان سمنان و کشته شدن ۴۸ مسافر آن در طول روزهای گذشته فضای صنعت حمل و نقل ایران را به طور قابل توجهی تحت‌الشعاع خود قرار داده است. موضوعی که هرچند اهمیت بسیار زیادی دارد اما نباید به دنبال آن اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در حمل و نقل ایران فراموش شود.

خبرگزاری ایسنا: سانحه برخورد دو قطار مسافرتی به یکدیگر در منطقه هفت خوان سمنان و کشته شدن ۴۸ مسافر آن در طول روزهای گذشته فضای صنعت حمل و نقل ایران را به طور قابل توجهی تحت‌الشعاع خود قرار داده است. موضوعی که هرچند اهمیت بسیار زیادی دارد اما نباید به دنبال آن اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در حمل و نقل ایران فراموش شود.

با وجود تمام برنامه‌ریزی‌هایی که در طول سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای به کار بسته‌اند، همچنان راه‌های ایران یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان به شمار می‌رود. این در حالی است که از سال ۸۴ تاکنون آمار تلفات جاده‌ای ایران روند کاهشی پیدا کرده اما همچنان با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

ادامه‌دار بودن ماجرای تصادف‌های شدید در جاده‌های کشور باعث شده افکار عمومی ایران نسبت به این ماجرا حساسیت کمتری در قیاس با دیگر وسایل حمل و نقل نشان دهد. هرچند وقتی یک هواپیمای مسافرتی سقوط می‌کند، برای چند ماه در آن رابطه صحبت و گمانه‌زنی مطرح می‌شود و هرچند وقتی برخورد دو قطار مسافرتی با یکدیگر به استعفای معاون وزیر و فشار سنگین بر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ختم می‌شود، اما کمتر در رابطه با وضعیت خطرناک جاده‌های ایران سخنی به زبان می‌آید.

طبق آمارهای رسمی در طول یک سال نزدیک به ۱۸ هزار ایرانی در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند. عواملی مانند خطای انسانی راننده‌ها، وضعیت خطرناک جاده‌ها و نبود اهرم‌های نظارتی لازم در برخی مسیرها اصلی‌ترین شاخص‌هایی هستند که میزان تلفات جاده‌ای ایران را به شکل قابل توجهی بالاتر از نرخ جهانی قرار داده‌اند.

تفکیک این میزان تلفات به تعداد روزهای سال نشان می‌دهد در جاده‌های ایران در طول ۲۴ ساعت ۴۹ ایرانی کشته می‌شوند. عددی که نسبت به آنچه در حادثه برخورد دو قطار به یکدیگر اتفاق افتاد همچنان یک کشته بیش از این حادثه دارد.

در شرایطی که حادثه برخورد قطارها باعث شده بخش قابل توجهی از توجه جامعه به سمت حمل و نقل ریلی جلب شود، اما همچنان به نظر می‌رسد جاده‌های ایران اصلی‌ترین عامل خطرناک در مسافرت‌های داخلی به شمار می‌آید.

راه آهن با اضافه کردن فناوری‌های روز به ناوگان خود و البته نوسازی واگن‌های فعلی توانسته بخش زیادی از ریسک تصادفات در حرکت قطارها را کاهش دهد. این موضوع در آینده با نوسازی خطوط ریلی قدیمی و البته رسیدن ریل‌های جدید می‌تواند به حداقل خود برسد و با سیستم کنترل هوشمند قطار می‌توان انتظار داشت نقش خطای انسانی در حوادث اینچنینی به حداقل خود کاهش یابد. اما همچنان جاده‌های ایران با سوال‌های بزرگی روبه‌رو هستند که پاسخ دادن به آن‌ها شاید به سال‌ها زمان احتیاج داشته باشد.

هرچند داغ سنگین مرگ ۴۸ ایرانی در تصادف اخیر قطارها هرگز فراموش نخواهد شد اما تصادف هزاران خودرو در طول سال با یکدیگر و مرگ نزدیک به ۱۸ هزار نفر در طول یک سال داغی بزرگتر است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی عبور کرد. داغی که تنها با برنامه‌ریزی‌های کلان و پیگیری‌های جدی همه جانبه تسکین خواهد یافت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رزمنده ایرانی

      با درود اگر وزیر راه وقت خود را صرف وظایفش کند مشکلی پیش نمی آید اما آقای آخوندی بیشترین وقت خود را به کارهای جناحی و سیاسی اختصاص داده .
      شرکت در همایش ها و سخنرانی های جناح مربوطه و تلاش برای متهم کردن دولت قبل و . . . وقتی برای رسیدگی به آسایش مردم باقی نمی گذارد .

    • حق گو

      آیا آخوندی می تواند با وجدان آسوده بخوابد ؟؟
      او کوتاهی کرده غفلت کرده ، قطعا و یقینا او مسبب حوادث جاده ای و ریلی و هوایی است .
      اگر نمی تواند استعفا دهد ، مگر قدرت چقدر جاذبه و شیفتگی دارد که او نمی تواند رها کند

    • redtiger

      از اون مقایسه هاست که آدم خندش میگیره، تعداد سرنشینهای این وسائل نقلیه با هم قابل مقایسه نیست و برای امنیت راه آهن و خطوط هوایی کلی دستگاه و متخصص در حال انجام وظیفه هستند و در علت تصادفات جاده ای فقط اشتباه یک نفر ، با این تفاسیر موضوع توجیه و کمرنگ نمیشه،لطفا کلاه شرعی براش ندوزید.

    • بدون نام

      كدام برنامه ریزی یادم نمیرود چند سال یش وزیر راه خواستار رسیدگی به وضع راه های كشور شد!قطعا هنوز كسی پیدا نشده به این مسأله رسیدگی كند

    • بدون نام

      من یادمه وزیر راه دولت قبل تو یه مصاحبه اعلام کرد بودجه لازم جهت بازسازی و تعمیر جاده ها اختصاص داده شده و از ابتدای سال بعد یه دونه چاله و دست اندازی تو جاده های کشور پیدا کنید و جایزه بگیرین.
      و پایان اون سال که هیچی الان چند ساله که گذشته خودتون قضاوت بکنین ‌ . چرا این همه دروغ

    • بدون نام

      لعنت بر پراید قاتل

    • بدون نام

      بله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج