۴۳۴۵۵۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تکرار انتخابات ۲۰۰۲ فرانسه در ۲۰۱۷

پيروزي فرانسوا فيون، نخست‌وزير پيشين فرانسه، در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان، آن هم در برابر رقبايي چون نيکولا سارکوزي، رئيس‌جمهوري پيشين و آلن ژوپه، نخست‌وزير اسبق اين کشور، موجي از حيرت را در فرانسه به‌راه انداخت.

روزنامه وقایع اتفاقیه: پيروزي فرانسوا فيون، نخست‌وزير پيشين فرانسه، در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان، آن هم در برابر رقبايي چون نيکولا سارکوزي، رئيس‌جمهوري پيشين و آلن ژوپه، نخست‌وزير اسبق اين کشور، موجي از حيرت را در فرانسه به‌راه انداخت.
فيون اکنون پرچمدار جديد جناح راست ميانه و نامزد اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده است و احتمالا بايد با نامزد حزب سوسياليست فرانسه (که هنوز نامشخص است) و نيز مارين لوپن، رهبر حزب راست‌گراي جبهه ملي فرانسه رقابت کند.
پيروزي فيون در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان فرانسه براي بسياري موجب تعجب و شگفتي بود. در مقايسه با شخصيت‌هايي همچون سارکوزي و ژوپه که در مرکز توجهات رسانه‌اي قرار داشتند، فيونِ ۶۲ ساله، چهره‌اي ناشناخته قلمداد مي‌شد، آن قدر ناشناخته که حتي روزنامه فرانسوي لوموند در مطلبي او را «آقاي هيچ‌کس» ناميد.
فرانسوا فيون نسبت به سياست بيگانه و ناآشنا نيست و بيش از ۳۰ سال از عمر خود را در عرصه سياسي فرانسه صرف کرده است. او در سال‌هاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به‌عنوان وزير کار و امور اجتماعي فرانسه فعاليت داشته و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ نيز در سمت وزير آموزش اين کشور خدمت کرده است. مهم‌تر از همه اينکه فيون، نخست‌وزير پيشين فرانسه نيز بوده است که از سوی نيکولا سارکوزي، رئيس‌جمهوري سابق اين کشور، در سال ۲۰۰۷ به اين سمت گمارده شد و به مدت پنج سال يعني در مدتي که سارکوزي رئيس‌جمهوري بود، سمت نخست‌وزيري فرانسه را حفظ کرد. دکتر ديويد ليز، محقق و پژوهشگر مسائل فرانسه در دانشگاه وارويک بريتانيا، بر اين باور است که شايد نقش و حضور فيون در پشت‌صحنه سياست فرانسه، او را به سوي اين پيروزي سوق داده زيرا بسياري از نظرسنجي‌هاي اوليه در فرانسه از شکست او در اين انتخابات خبر داده بودند.
اين کارشناس و پژوهشگر مسائل سياسي فرانسه در ادامه مي‌گويد: «بسياري از مردم فرانسه در يک سال گذشته، همواره حمايت و پشتيباني خود را از آلن ژوپه نشان داده‌اند و او را ناجي جناح راست فرانسه مي‌دانستند. طيف بسيار وسيعي از مردم شمال فرانسه نيز چنين ديدگاهي درباره سارکوزي داشتند و او را رهبر بعدي اين جناج تصور مي‌کردند. سارکوزي و ژوپه در يک سال گذشته هم در کانون توجهات و هم زير ذره‌بين مردم و رسانه‌ها قرار گرفته بودند. شايد تنها تفاوتي که در‌اين‌زمينه ميان فيون و دو رقيب ديگرش وجود داشت، اين بود که او از سال ۲۰۱۴ به بعد چندان در معرض توجهات عمومي و رسانه‌اي قرار نگرفته بود.» اگرچه فرانسوا فيون، توانست در انتخابات درون‌حزبي جناح راست ميانه فرانسه، پيروزي را از آن خود کند اما عقايد و سياست‌هاي به‌شدت محافظه‌کارانه‌اي دارد.
از نظر اقتصادي، بسياري از فيون به‌عنوان «مارگارت تاچر فرانسه» ياد مي‌کنند زيرا او در بسياري از مسائل و موضوعات اقتصادي از بانوي آهنين بريتانيا الهام گرفته است. به‌عنوان مثال، فيون در نظر دارد پس از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده فرانسه به قانون ۳۵ ساعت کار در هفته پايان دهد، از حجم و اندازه بخش دولتي بکاهد، در حدود نيم ميليون شغل مدني فرانسه را حذف کند و هزينه‌هاي عمومي را نيز در حدود ۱۱۰ ميليارد يورو (معادل ۱۱۶ ميليارد دلار) کاهش دهد.
از نقطه‌نظر روابط بين‌الملل و سياست خارجي، فيون خواهان برقراري دوباره روابط دوستانه با روسيه است و باور دارد که قدرت‌هاي غربي در روابط خود با این کشور و پس از سقوط اتحاد جماهير شوروي، مرتکب خطاهاي بزرگي شده‌اند. همچنين او درباره مسئله سوريه، امکان همکاري با بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه را رد نکرده و معتقد است فرانسه در مسير مبارزه با گروه تروريستي داعش بايد تمامي شرکا را مدنظر قرار دهد. چنين مواضع و رويکردهايي نه‌تنها موجب محبوبيت هر چه بيشتر فيون در نظر مقامات مسکو و دمشق خواهد شد بلکه باعث افزايش محبوبيت او نزد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا نيز مي‌شود زيرا فيون و ترامپ در موضوع مقابله با گروه تروريستي داعش، هر دو رويکرد و ديدگاه مشترکي دارند.
از نقطه‌نظر مسائل و موضوعات اجتماعي، فرانسوا فيون، يکي از طرفداران پايگاه محافظه‌کاران کاتوليک فرانسه است. او يکي از مخالفان سرسخت قانون ازدواج همجنس‌گرايان و قوانين مربوط به فرزندخواندگي اطفال از سوی زوج‌هاي همجنس‌گراست اما بااين‌حال، اعلام کرده که در قانون ازدواج همجنس‌گرايان تغييري اعمال نخواهد کرد. فيون که در کتاب جديدش بر ضرورت مبارزه با افراط‌گرايي تأکيد بسياري کرده است، در مصاحبه اخيرش با نشريه فيگارو، عنوان کرده که از قانون منع استفاده از علائم مذهبي در اماکن عمومي فرانسه حمايت مي‌کند و باور ندارد که در اين کشور، مشکل مذهبي خاصي به‌ويژه درباره اسلام وجود داشته باشد. همچنين او در ماه آگوست از برنامه‌هاي درسي تبعيض‌آميز در مدارس فرانسه به‌شدت انتقاد کرد و گفت اينکه مسئولان و معلمان مدارس تلاش مي‌کنند تا به دانش‌آموزان ياد دهند که از کشور و مليت خود شرم کنند، امري ناپسند و نکوهيده است.
پيروزي فيون در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان فرانسه نه‌تنها از رويکرد جديد اين جناح خبر مي‌دهد بلکه به‌صورت کلي نشان‌دهنده رويکرد و نگرش به وجود آمده در ميان رأي‌دهندگان فرانسوي است. پيروزي يک چهره محافظه‌کار در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان فرانسه، نشان مي‌دهد که مردم و شهروندان اين کشور قادر هستند بدون درنظرگرفتن گرايش‌هاي سياسي موجود، فرد مورد نظر خود را برگزينند.
دکتر ليز دراين‌باره مي‌گويد: «حمايت ۴۴ درصدي مردم از فرانسوا فيون به‌خوبي گوياي نظر و عقيده مردم نسبت به اوست. کسب اين درصد از آرا نشان مي‌دهد که مردم فرانسه لزوما به‌دنبال جهت‌گيري به‌سوي جناح راست نیستند بلکه فيون را بهترين گزينه موجود براي حفظ سياست‌هاي این کشور مي‌دانند؛ سياست‌هايي که مورد توافق تمامي احزاب و جناح‌هاي فرانسه باشند.

برخي از نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که بعضی از رأي‌دهندگان ليبرال فرانسوي براي جلوگيري از پيروزي نيکولا سارکوزي در اين انتخابات، به چهره محافظه‌کاري همچون فرانسوا فيون رأي داده‌اند زيرا آنها معتقد هستند سارکوزي از توانايي لازم براي شکست مارين لوپن، رهبر حزب راست‌گراي جبهه ملي فرانسه برخوردار نيست. در حقيقت، آنچه امروز در فرانسه در حال اتفاق است، در سال ۲۰۰۲ نيز شاهد بوديم؛ زماني که بسياري از شهروندان فرانسوي براي جلوگيري از پيروزي ژان ماري لوپن، پدر مارين لوپن در انتخابات رياست‌جمهوري به ژاک شيراک رأي دادند؛ بنابراين به نظر مي‌رسد که سرنوشت انتخابات آتي رياست‌جمهوري فرانسه نه سال آينده بلکه اکنون در حال رقم‌خوردن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج