adexo3
۴۳۴۶۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

آخرین خبرهای رسمی درباره سکه و دلار

رئيس کل بانک مرکزي ضمن تشريح نحوه پيش‌فروش سکه، جزئيات طرح جديد توقف و ممنوعيت خريدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات را تشريح کرد و گفت: بزودي معامله ارز خارج از مرکزمبادلات”قاچاق” محسوب خواهد شد.

روزنامه ابتکار: رئيس کل بانک مرکزي ضمن تشريح نحوه پيش‌فروش سکه، جزئيات طرح جديد توقف و ممنوعيت خريدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات را تشريح کرد و گفت: بزودي معامله ارز خارج از مرکزمبادلات"قاچاق" محسوب خواهد شد.

محمود بهمني در خصوص بررسي ۲ سناريو فروش"آني و آتي" براي آغاز دور جديد پيش فروش سکه توسط بانک مرکزي اظهار داشت: براساس جمع‌بندي‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيده‌ايم که فروش آتي سکه را در دستور کار قرار دهيم و سناريوي فروش آني از دستور کار خارج شده است.

وي ضمن اشاره به اينکه زمان در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزي براي تحويل سکه‌هاي پيش فروشي ۶ ماه آينده است، درباره قيمت سکه در اين طرح، افزود: همکاران بنده در بانک علي‌الحساب يک ميليون تومان از متقاضيان دريافت خواهند کرد و در موعد تحويل سکه باتوجه به قيمت روز مابه‌التفاوت دريافت خواهد شد.خبرنگار تسنيم گفت: براين اساس مردم بعد از ۶ ماه و همزمان با تحويل سکه بايد مابه‌التفاوت با توجه به قيمت روز پرداخت کنند؟ آيا بانک مرکزي ابزاري براي جلب رضايت مشتري (سودآوري) در اين طرح در نظر نگرفته است؟

سود ۱۸ درصدي به خريداران سکه‌هاي پيش‌فروشي

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ با تأکيد براينکه طرحي در اينباره اجرايي خواهد شد، گفت: در زمان تحويل سکه، تخفيف کامل و لازمي به مردم داده خواهد شد.وي در پاسخ به اين سوال که تخفيف بانک مرکزي براي خريداران سکه‌هاي پيش فروشي چند درصد در نظر گرفته شده است؟ تصريح کرد: در يک الي دو روز آينده (امروز و فردا) ميزان دقيق اين تخفيف را اعلام خواهيم کرد.

خبرنگار ما در همين ارتباط به برخي نقل قول‌ها مبني بر پرداخت سود ۱۸ درصدي به مشتريان بعد از اتمام دوره ۶ ماهه و همزمان با تحويل سکه اشاره کرد و از بهمني خواست در اين باره کمي اطلاعات بيشتر به متقاضيان طرح جديد پيش فروش سکه بدهد.اين مقام مسئول در بانک مرکزي گفت: خب اگر ۱۸ درصد باشد خودش مي‌رود حدود ۳۶ الي ۴۰ درصد ديگر! بله در همين حدودها سود بانک مرکزي به طرح پيش فروش سکه براي دوره ۶ ماهه قطعي خواهد شد.

مردم هر زمان پشيمان شدند، پولشان را مي‌دهيم

خبرنگار گفت: آقاي دکتر اگر مردم زماني که قيمت سکه پايين تر از يک ميليون تومان رسيد بخواهند پول‌شان را از بانک دريافت کنند همان يک ميليون تومان را تحويل خواهند گرفت؟بهمني در پاسخ تأکيد کرد هر زماني اگر مردم پشيمان شوند بانک مرکزي پول‌شان را بر مي‌گرداند. وي درباره محدوديت‌هاي اين طرح براي افراد حقيقي و حقوقي، توضيح داد: فعلاً بانک مرکزي قصد ندارد به شرکت‌ها و غيره سکه بفروشد، فعلا فقط مي‌خواهيم به افراد عادي سکه بدهيم.وي در ارتباط با اينکه محدوديت بانک مرکزي براي افراد عادي فعلاً حدود ۱۰ قطعه سکه در نظر گرفته ‌شده است درباره اينکه اين سهميه‌ها روزانه اعمال شده يا در کل دوره گفت: بايد ديد استقبال از طرح چگونه خواهد بود اما آنچه مسلم است فعلاً‌ بانک مرکزي ۱۰ قطعه سکه را براي هر فرد در نظر گرفته است.

جذب نقدينگي براي تأمين عيدانه مردم

از رئيس کل بانک مرکزي پرسيده شد که ديگر تا پايان سال اوراق مشارکت منتشر نمي‌شود؟ که وي پاسخ داد قطعاً قبل از اتمام سال جاري مرحله جديدي از اوراق مشارکت را منتشر خواهيم کرد.بهمني در ادامه در پاسخ به اين نکته که بنابراين پيش فروش سکه و انتشار اوراق مشارکت دو ابزار بانک مرکزي براي مديريت و جذب نقدينگي ماه‌هاي پاياني سال به حساب مي‌آيد، تصريح کرد: نمي‌توان گفت فقط با هدف جذب نقدينگي اين برنامه‌ها اجرايي مي‌شوند؛ جذب نقدينگي هم يکي از عوامل است اما بالاخره بايد در شب عيد به تأمين نيازهاي مردم نيز کمک کرد.

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اين پرسش که آيا تا ابتداي اسفند ماه اين بانک مي‌تواند مبلغ عيدانه را تأمين کند؟ افزود: بانک مرکزي نبايد اين مبلغ را تأمين کند،‌ خودشان تأمين مي‌کنند؛ اصلا اين موضوع به بانک مرکزي ارتباطي ندارد بخاطراينکه مباحث مربوط به يارانه‌ها از محل مورد نظر خودشان تأمين خواهد شد.بهمني در ادامه درباره زمان دقيق انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزي تأکيد کرد: سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هاي مختلف به صورت مرتب درحال انتشار اوراق هستند؛ بانک مرکزي هم حتماً قبل از آغاز سال جديد اوراق مشارکت خود را منتشر خواهد کرد.

طرح جديد بانک مرکزي براي مديريت دلار

وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود درباره عملکرد مرکز مبادلات ارزي کشور و برنامه‌هاي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز به ويژه دلار، اظهار کرد: مرکز مبادلات خيلي خوب کار کرده است و بانک مرکزي در نظر دارد اين مرکز را نسبت به قبل تقويت کند.بهمني افزود: بانک مرکزي در حال برنامه‌ريزي است تا بصورت کلي"ارز" غير از مرکز مبادلات امکان خريد و فروش نداشته باشد؛ برهمين اساس مشغول تدوين طرحي هستيم تا خريد"ارز" براي نيازهاي غير ضروري و بمنظور سرمايه‌گذاري قاچاق محسوب شود.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: بعد از نهايي شدن اين طرح، فقط افرادي مي‌توانند سراغ ارز بروند که بخواهند کالا وارد کشور کنند يا نياز مبرم به ارز براي انجام فعاليتي (سفر، درمان، تحصيل و...) داشته باشند.اين عضو کابينه دولت دهم خطاب به سوداگران بازار ارز تأکيد کرد: نگهداري و خريد ارز از اين پس به شدت محدود خواهد شد؛ طرحي در بانک مرکزي در دستور کار است که با اجرايي شدن آن قيمت ارز شديداً کاهش پيدا خواهد کرد.

وي در پاسخ به اين نکته که يک بار ديگر بانک مرکزي در سال ۹۰ اين طرح را اجرا و اعلام کرده بود حمل و نگهداري دلار قاچاق به حساب مي‌آيد، گفت: اين طرح براي اولين بار است که مي‌خواهد اجرا شود؛ اصلاً معنا ندارد کسي که نياز نداشته باشد ارز خريداري و نگه‌داري کند.بهمني با اشاره به اينکه با تدوين طرح مذکور مسافران خارج از کشور نيز بايد با مراجعه به مرکز مبادلات ارزي کشور نيازشان را تأمين کنند، تصريح کرد: هم‌اکنون در حال افزايش تزريق مرکز مبادلات هستيم تا تمام نيازهاي ارزي به اين مرکز هدايت شود.

خريد و فروش"ارز" قاچاق مي‌شود

رئيس کل بانک مرکزي تأکيد کرد: ديگر افرادي که مي‌خواهند ارز خريداري و نگهداري کنند نمي‌توانند با مراجعه به سر چهارراه‌ها و حتي صرافي‌ها به هدف‌شان برسند؛ در مقطعي تمام اين افراد متوجه خواهند شد که آنچه ارز دارند بايد سريعاً احراز کنند و تحويل دهند.

خبرنگار ما گفت:‌ سال گذشته آقاي درويشي معاون نظارتي بانک مرکزي اين خبر را اعلام کرده بود و حتي در مقطعي هم اجرايي شد که مويد آن دستگيري دلالان سر چهارراه استانبول و حواشي خيابان و ميدان فردوسي بود؛ بنابراين بانک مرکزي با چه رويکردي مي‌خواهد طرحي را که يک بار اجرا کرد و نتيجه نگرفت را دوباره اجرا کند؟وي با تأکيد براينکه طرحي که سال گذشته اجرا شد با طرح فعلي در دستور کار بانک مرکزي متفاوت است، توضيح داد: در آن مقطع بانک مرکزي خريد و فروش خارج از سيستم ارز را (سرچهارراه ها) ممنوع کرده بود اما با طرح جديد به صورت کلي خريد و فروش ارز غير نياز در هر جايي غير از مرکز مبادلات ارزي کشور ممنوع و قاچاق محسوب خواهد شد.

بهمني ادامه داد: هر کسي ارز را براي نگهداري بخرد قاچاق محسوب ميشود و ديگر نمي‌تواند در بازار آزاد هم ارز خود را بفروشد؛ بانک مرکزي مشغول بررسي روي اين طرح است و اميدواريم به زودي اجرايي شود.رئيس کل بانک مرکزي درباره زمان اجرايي شدن اين طرح نيز گفت: گروهي به صورت مفصل روي اين طرح مشغول بحث و بررسي هستند؛ بنظرم نمي‌آيد که اين طرح به تصويب شوراي پول و اعتبار نياز داشته باشد.اين عضو کابينه دولت دهم رويه فعلي نرخ ارز در بازار را موجب بخطر افتادن معيشت مردم عنوان کرد و افزود: شما مطمئن باشيد براي اينکه معيشت مردم به خطر نيافتد حتما اين تصميم از سوي بانک مرکزي اجرايي خواهد شد.

رئيس شوراي پول و اعتبار همچنين تأکيد کرد: اينکه عده اي ارز را در بازار ببرند بالا و به خاطر ارز قيمت ساير کالا‌ها و خدمات را هم در بازار افزايش دهند به هيچ عنوان به صلاح کشور و مردم نيست؛ کسي که ارز نياز ندارد براي چي بايد دلار بخرد و نگه دارد؟وي اضافه کرد: در کجاي دنيا ارز کشورهاي ديگر را مي‌خرند و نگه مي‌دارند؟ اين رفتارها بسيار نادرست هستند که عده اي در بازار داخلي به آن روي آورده اند، بزودي تکليف اين مسائل را هم روشن خواهيم کرد.رئيس کل بانک مرکزي ابراز اميدواري کرد که با اجرايي شدن طرح جديد اين بانک بازار ارز کشور شاهد آرامش در نرخ ‌ها باشد و ديگر دلالي موجب افزايش قيمت دلار نشود.

سکه حباب ندارد

بهمني در اين گفت وگو در ارتباط با اينکه آيا سکه هم اکنون در بازار حبابي شده است يا خير نيز عنوان کرد: شايد گاهي اوقات به اتکاي دلار قيمت سکه هم افزايش يا کاهش داشته باشد اما بايد توجه کرد که سکه هم اکنون حباب چنداني ندارد.وي با تأکيد براينکه بانک مرکزي با هدف تأمين نيازهاي مردم اقدام به پيش فروش سکه خواهد کرد، گفت: در حال حاضر هدف بانک مرکزي مديريت بازار ارز است و به طبع آن مديريت سکه را هم خواهد داشت.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: فعلاً تمام هدف بانک مرکزي اين است که ديگر کسي جرأت حرکت به سمت بازار ارز به خصوص دلار را نداشته باشد مگر اينکه رسماً براي واردات از بانک ارز خريداري کرده باشند.وي با بيان اينکه حتي ارز آنهايي هم که صادرات انجام مي‌دهند از سوي بانک مرکزي کنترل خواهد شد، درباره قيمت دلار با اجراي اين طرح اظهار کرد: قيمت دلار با اجراي اين طرح به شدت کاهش خواهد يافت اما الان نمي‌توانم بگويم دقيقا به چه نرخي خواهد رسيد ولي اميدواريم به رقم واقعي خود برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج