adexo3
۴۳۵۳۹۲
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

برگزاری جُنگ شادی در روز دانشجو!

قصه نام‌گذاری روز دانشجو، قصه‌ای تکرار‌شده است؛ روزی که سه آذر اهورایی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور ایران و سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به تهران، سینه خود را آماج گلوله قرار دادند تا سندی دیگر از روح آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی را برای همیشه در تاریخ ثبت کنند اما این روز تکراری از سال ۱۳۳۲ به بعد، در بسیاری از مواقع، قصه‌ای پر از حادثه با خود داشته است.

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: قصه نام‌گذاری روز دانشجو، قصه‌ای تکرار‌شده است؛ روزی که سه آذر اهورایی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور ایران و سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به تهران، سینه خود را آماج گلوله قرار دادند تا سندی دیگر از روح آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی را برای همیشه در تاریخ ثبت کنند اما این روز تکراری از سال ۱۳۳۲ به بعد، در بسیاری از مواقع، قصه‌ای پر از حادثه با خود داشته است.

در سالي، دانشجو آماج حمله بوده و در سالي دیگر، او لبخندزنان دست‌نوشته خود را بالا برده و شعارهايش را فرياد زده ولی اين بار، ۱۶ آذر ۱۳۹۵ رنگ و بويي ديگر دارد؛ رنگ و بويي از جنس جنگ شادي، ازدواج دانشجويي، استندآپ‌کمدي و اعتراض گسترده به آنچه هويت‌زدايي از روز دانشجو نام گرفته است.

خنده حلال در دانشگاه اروميه
«استندآپ‌کمدي در دانشگاه الزهرا»، «جشن دهه هفتادي‌ها با استندآپ‌کمدي از سوی بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد مشهد»، «مراسم روز دانشجو با طعم بادام‌زميني، بسيج دانشجويي دانشگاه خوزستان»، «جشن روز دانشجو همراه با ازدواج دانشجويي و برنامه‌هاي شاد ديگر، بسيج دانشجويي دانشگاه بجنورد» و «دعوت از عوامل فيلم سينمايي سلام بمبئي، کانون فيلم و عکس دانشگاه علامه»، تنها بخشي از برنامه‌هاي شاد و مفرحي است که براي ۱۶ آذر، روز دانشجو، به‌وسیله تشکل‌هاي مختلف و معاونت فرهنگي دانشگاه‌هاي گوناگون در نظر گرفته شده است؛ برنامه‌هايي که اعتراض دانشجويان را به‌همراه داشت و در برخي از دانشگاه‌ها، برنامه جايگزين نيز در نظر گرفته شد. زماني که بسياري از دانشگاه‌ها براي برگزاري برنامه روز دانشجو با محدوديت‌هاي بسياري روبه‌رو هستند، مسئولان دانشگاه‌هاي مختلف در فکر تدارک‌دیدن برنامه‌هاي شادي‌بخش براي روز دانشجو هستند.
دانشگاه اروميه، از جمله دانشگاه‌هايي است که انجمن اسلامي مستقل با همکاري معاونت فرهنگي اين دانشگاه، برنامه جنگ شادي را براي روز دانشجو برنامه‌ريزي کرده است.
دانشگاه اروميه اعلام کرده بود به‌دليل اختلاف گرايش‌هاي ميان تشکل‌ها، امسال خود متولي برنامه روز دانشجو شده و برنامه جنگ شادي را براي دانشجويان تدارک ديده است. حامد سليمانپور، دبير سياسي انجمن دانشجويان ايران اسلامي دانشگاه اروميه، درباره برگزارکنندگان اين برنامه مي‌گويد: «انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اروميه، همان انجمن «مستقل» اين دانشگاه است که در دولت قبل پسوند «مستقل» از انتهاي نام انجمن، يکشبه حذف شد. اين تشکل و معاونت فرهنگي دانشگاه اروميه، در برنامه‌اي مشترک، جنگ شادي را براي روز دانشجو در نظر گرفتند و حتي پس از اعتراض‌هاي بسياري که از کانال‌هاي تلگرامي شروع شد، اين برنامه هنوز پابرجاست.»
سليمانپور در توضيح چرايي برگزاري برنامه‌هايي از اين دست در بسياري از دانشگاه‌ها بيان مي‌کند: «نمي‌توان با قطعيت درباره هدف برگزاري اين برنامه‌ها صحبت کرد اما برگزارکننده‌هاي اين برنامه‌ها، نهاد و تشکل‌هايي هستند که پيش‌ازاين با برگزاري کنسرت‌ها و هرگونه برنامه شاد در دانشگاه‌ها مخالف بودند و اين تغيير رويه، جاي تعامل دارد.» درهمين‌راستا، انجمن دانشجويان ايران اسلامي دانشگاه اروميه در اعتراض به اين برنامه، بيانيه‌اي نوشته است: «چند روز مانده تا ۱۶ آذر، روز دانشجو، پوسترهاي انجمن‌هاي مختلف در فضاي مجازي دست به دست مي‌چرخد اما پوستر «جنگ شادي» که با همکاري انجمن اسلامي دانشجويان مستقل در دانشگاه اروميه برگزار مي‌شود، به سبب آنکه تماما ماهيت روز دانشجو را هدف قرار داده و در‌صدد انحراف آن است، بيشتر از همه مورد توجه قرار گرفت.» ولی خود برگزارکنندگان اين برنامه نظري ديگر دارند. فرهاد عبدزاده، دبير انجمن اسلامي مستقل دانشگاه اروميه، به فارس گفته است: «برنامه‌اي با عنوان «جنگ شادي» در اروميه هفته آينده برگزار مي‌شود که اين محفل با هدف نهادينه‌سازي فرهنگ خنده حلال و حفظ جوانان در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي تدارک يافته است.»

بيانيه‌هاي اعتراضي دانشجويان
بسياري از دانشجويان معتقد هستند هدف از برگزاري برنامه‌هاي جنگ شادي در 16 آذر، هويت‌زدايي از دانشجو و دانشگاه است. اميرحسين سعادت، دبير سابق شوراي صنفي دانشگاه علامه طباطبايي، درباره هدف از برگزاري برنامه‌هاي شاد و مفرح، اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «برگزاري چنين برنامه‌هايي بي‌احترامي به شأن و حقوق دانشجويان است. برگزاري برنامه‌هايي از اين دست، به‌طور مشخص، هويت‌زدايي از جنبش دانشجويي را رأس اهداف خود قرار داده است.» سعادت ادامه مي‌دهد: «روز دانشجو، هميشه روزي بوده که صداي دانشجو در آن بلندتر و رساتر شنيده مي‌شده است، نه اينکه با تعدادي برنامه فرمايشي، طنزگونه، جنگ شادي و سرگرمي، شأن و هويت دانشجو به سخره گرفته شود. بر همه فعالان دانشجويي و جنبشي ضروري است در اين نقطه که هويت آنها در خطر است، مقاومت و اعتراض خود را در برابر اين برنامه‌ها نشان دهند.» همچنين، کيا آقا‌طاهري، از فعالان دانشجويي دانشگاه علامه، نيز معتقد است از چند منظر مي‌توان به پديده هويت‌زدايي از 16 آذر نگاه کرد.
او مي‌گويد: «منظر اول، تلاش آگاهانه و عمدي برخي تشکل‌ها و بعضی مسئولان دانشگاهي و حتي برخي مسئولان سياست‌گذار در سطوح دستگاه‌هاي آموزش عالي کشور است که به شکل عامدانه قصد سلب هويت 16 آذر را دارند و براي اين هويت‌زدايي، سياست‌گذاري و تصميم‌سازي مي‌کنند.» آقاطاهري ادامه مي‌دهد: «منظر ديگر، آگاهي اجتماعي براي پذيرش برنامه‌هايي از اين دست است. 15 سال پيش، مسئولان دانشگاهي در صورت مخالفت با هويت 16 آذر به خود اجازه نمي‌دادند چنين برنامه‌هايي را جايگزين برنامه‌هاي هويت‌دار دانشجويي کنند. درواقع، اکنون زيرساخت چنين تغيير هويتي را ابتدا فراهم مي‌بينند و بعد اقدام به برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري درباره چنين برنامه‌هايي مي‌کنند.»

موج اعتراض به برنامه‌هاي فرح‌بخش دانشجويي فقط به اروميه ختم نشد بلکه انجمن اسلامي دانشجويان معتدل دانشگاه بوعلي نيز در فراخوان دعوت به تحريم چنين برنامه‌هايي در روز دانشجو اعلام کرده است: «همکلاسي عزيز! پرچمي را که نسل به نسل به ما رسيده است، بردار و از شرکت در جشن و جنگ شادي به احترام چند دهه فعاليت و خون شهداي عرصه آزادي‌خواهي دوري کن و با فهم خود بفهمان روز دانشجو قابل قلب، بدل و جعل‌شدني نيست.»

دانشگاه زنده است

اما در اين ميان، بسياري از تشکل‌ها و فعالان دانشجویي سعي دارند ۱۶ آذري آن‌گونه که بايد و در شأن دانشجو است، برگزار کنند. حدود ۱۳۰ تشکل اصلاح‌طلب، در بيش از صد دانشگاه ايران فعاليت مي‌کنند که برنامه اکثر آنها براي روز دانشجو از مناظره تا برگزاري تريبون‌هاي آزاد، مشخص شده است. مطهري، صادقي، سلحشوري، انارکي، اولادقباد، پارسايي، کواکبيان و محمد‌صادق خرازي از جمله نمايندگاني هستند که براي سخنراني به دانشگاه‌هاي مختلف کشور مي‌روند اما اصول‌گرايان، به سراغ نمايندگان دوره قبل رفته‌اند. احمد توکلي، حميد رسايي، کوچک‌زاده، نبويان، فريدون عباسي، سيد‌محمد حسيني و زهره الهيان، از جمله افرادي هستند که براي سخنراني روز دانشجو به دعوت تشکل‌هاي اصول‌گرا به شهرهاي مختلف مي‌روند. بيگي، نماينده اصول‌گراي تبريز، نيز در دانشگاه تبريز سخنراني خواهد کرد.

روز دانشجو، دستمايه‌اي براي خنده کاربران توئيتر

منتشرشدن برنامه‌هاي فرح‌بخش روز دانشجو، در ميان کاربران فضاي مجازي به‌ويژه توئيتر، بازخوردهاي بسياري داشت. کاربري به نام شايان در توئيتر نوشته: «مراسم پرشور ۱۶ آذر، روز دانشجو، با حضور قلقلي و آقاي قناد در دانشگاه تهران.» محسن طاهري نام کاربري ديگر است که گفته: «ميگن بين دانشگاه شريف و اميرکبير دعواست سر حميد ماهي‌صفت.» سياوش نيز در توئيتر خود نوشته: «کار از ريختن ماستا تو قيمه‌ها گذشته... الان ديگه دارن جنگ شاديا رو مي‌ريزن تو دانشگاه‌ها.» يک کاربر ديگر نوشته است: «جُنگ شادي و استندآپ‌کمدي در روز دانشجو، اوج بد‌رفتاري نسبت به خون سه شهيد راه آزادگي و استقلال کشور است.» سارا کريم‌زاده نيز جنگ شادي را فراتر از برنامه‌اي ساده در دانشگاه مي‌داند: «پروژه سياسي‌زدايي دولت تدبير و اميد، با شدت هر چه تما‌م‌تر در حال اجراست. مضحکه روز دانشجو رو هم از همين منظر بايد ديد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسخره ها

    • بدون نام

      البته روز دانشجو میتونه روزی برای اغتشاش و تشنج در سطح دانشگاهها توسط سخنرانهای اصلاح طلب باشه!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج