۴۳۶۸۲۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

خروج ۱۱ تن آب سنگین از ایران تایید شد

یک منبع دیپلماتیک با استناد به گزارشی محرمانه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران یازده متریک تُن از ذخائر آب سنگین خود را به خارج از این کشور منتقل کرده است.

خبرگزاری فارس: یک منبع دیپلماتیک با استناد به گزارشی محرمانه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای (برجام)، یازده متریک تُن از ذخائر آب سنگین خود را به خارج از کشور انتقال داده است.

خبرگزاری رویترز از قول این منبع دیپلماتیک که اشاره‌ای به نامش نکرده نوشته این گزارش در حکم تأیید بیانیه‌ای از ایران در ماه گذشته مبنی بر قصد این کشور برای انتقال آب سنگین خود به عمان است. با وجود این، گزارش آژانس به مقصد آب سنگین انتقالی ایران اشاره‌ای نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر پایبندی طرف‌های «برجام» به این توافق هسته‌ای را به عهده دارد در آخرین گزارش فصلی خود در ماه گذشته تصریح کرده بود میزان ذخائر آب سنگین ایران اندکی از محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

توافق هسته‌ای میزان مجاز ذخائر آب سنگین ایران را ۱۳۰ متریک تُن (معادل ۱۴۳.۳ تُن) تعیین کرده است؛ گزارش آژانس می‌گوید میزان ذخائر آب سنگین ایران ۰.۱ متریک تُن از حد مجاز بیشتر بوده است.

ایران در آن زمان به اطلاع آژانس رساند قصد دارد ۵ متریک تُن ذخیره آب سنگین خود را به کشوری که مشخص نکرده صادر کند.

در گزارش آژانس آمده است: «در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ آژانس تأیید کرد که میزان ذخائر آب سنگین ایران به ۱۳۰ متریک تن رسیده است. در ۲ نوامبر ۲۰۱۶، دبیر کل سازمان ملل متحد نگرانی خود را از میزان ذخائر آب سنگین ایران به علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور اعلام کرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در ۸ نوامبر ۲۰۱۶، راستی‌آزمایی آژانس نشان داد که میزان ذخائر آب سنگین ایران به ۱۳۰.۱ متریک تن رسیده است. ایران در نامه‌ای به آژانس در ۹ نوامبر برنامه‌هایش 'مبنی بر آمادگی برای انتقال ۵ متریک تُن از آب سنگین سطح تسلیحاتی خود' به خارج از ایران را به اطلاع آژانس رساند.»

دیپلمات مورد استناد رویترز می‌گوید آژانس در گزارش محرمانه جدید خود خطاب به کشورهای عضو نوشته است: «روز ۶ دسامبر آژانس خروج ۱۱ متریک تُن آب سنگین درجه تسلیحاتی به مقصدی خارج از ایران را تأیید کرد.»

در این گزارش همچنین با بیان اینکه «انتقال این میزان آب سنگین ذخائر آب سنگین ایران را به زیر ۱۳۰ تُن می‌رساند» تأکید شده که ایران به آژانس اطلاع داده که این محموله روز ۱۹ نوامبر از کشور خارج شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج