adexo3
۴۴۲۱۸۶
۱۲ نظر
۵۰۱۳
۱۲ نظر
۵۰۱۳
پ

هشدار درباره کمرنگ شدن اعتماد مردم

دکتر بیتا مدنی، جامعه‌شناس، می‌گوید: وقتی شهروند می‌بیند در سطوح بالاتر، اختلاس و بی‌قانونی وجود دارد، تمایلی در خودش احساس نمی‌کند نسبت به ناهنجاری‌های کوچک واکنش نشان دهد.

خبرآنلاین: دکتر بیتا مدنی، جامعه‌شناس، می‌گوید: وقتی شهروند می‌بیند در سطوح بالاتر، اختلاس و بی‌قانونی وجود دارد، تمایلی در خودش احساس نمی‌کند نسبت به ناهنجاری‌های کوچک واکنش نشان دهد.

دكتر بیتا مدنی، دكترای جامعه‌شناسی فرهنگی، با حضور در کافه خبر، با بیان این كه باید مراقب گسست اجتماعی بین مردم و مسئولان بود، هشدار داد: اعتماد، یک سرمایه اجتماعی است که در جامعه ما در حال از دست رفتن است و حتی در بین اعضای خانواده و بین زن و مرد هم کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

او با اشاره به آنچه درباره زن دستفروش شمالی و مداخله نكردن مردم در درگیری او با شهرداری پیش آمد،‌ اظهار كرد: در شرایطی که ماموران شهرداری در حال برخورد با زن دستفروش بودند، افراد می‌توانستند انتخاب کنند که یک گوشه بایستند و کاری نکنند یا می‌توانستند انتخاب کنند وارد صحنه شده و حتی به خاطر همشهری‌شان با آنها برخورد شود. در چنین شرایطی افراد طبیعتا احتساب عملگرایانه می‌کنند، هزینه - فایده را محاسبه می‌کنند که بهتر است وارد مشاجره شوند یا نه. آنها در عین حال که ممکن است دلشان بخواهد وارد ماجرا شوند، از خودشان می‌پرسند کجا حقوق شهروندی من رعایت شده که حالا بخواهم از حقوق دیگران دفاع کنم؟ بنابراین تصمیم می‌گیرند کنار بایستند.

مدنی تاكید كرد: یکی از مواردی که می‌توانیم بگوییم شاید مردم را از مداخلات اجتماعی بازمی‌دارد این است که در پناه نهادهای قانونی قرار نمی‌گیرند و حتی شاید مورد مواخذه و تنبیه یا تعقیب واقع شوند. در فرآیند آموزش‌پذیری و اجتماعی شدن، سیستم می‌تواند افراد را کنشگر تربیت کند یا آنها را از مداخله در وضعیت دیگران منع کند. شکاف طبقاتی، شکاف جنسیتی، اختلاس و ... را می‌بینیم اما از کنار آن رد می‌شویم و شاید تنها به نوعی نقد از جنس طنز و لطیفه بسنده می‌کنیم. وقتی شهروند می‌بیند در سطوح بالاتر، اختلاس و بی‌قانونی وجود دارد، تمایلی در خودش احساس نمی‌کند نسبت به ناهنجاری‌های کوچک واکنش نشان دهد.

او با بیان این كه وضعیت را، هم در سطوح کوچکتر مانند خانواده و هم در سطوح بزرگتر مانند رابطه میان مردم، شبکه‌های خویشاوندی و رابطه با حاکمیت می‌توان دید، گفت: در خانواده ممکن است اعضا اینطور احساس کنند که وقتی برای من ارزشی قائل نیستند، من چرا باید برای اهداف خانواده کاری انجام دهم؟ در سطوح بالاتر هم مردم ممکن است دچار فاصله‌ای از همدیگر و از حکومت شوند که بگویند وقتی ما برای جامعه و دولت مهم نیستیم، چرا باید برای آنها کاری کنیم. این موضوع در عین حال که طبیعی است، خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی ریس جمهور یک کشور به مردمش قول کلید و امید بده و بعد از 4سال نتونه یک گره را باز کنه و هر روز یک کارخانه ورشکست بشه خود کشی و فساد و ... تو دولتش به فاجعه برسه طبیعیه که مردم دور حزبش و خودش تا ابد خط بکشن واعتماد نکنند!

    • بدون نام

      کل سیستم اداری کشور همین شکلیه. اگه فساد تو مملکت نبود الآن چرا باید طرح های عمرانی و صنعتی در حد کلنگ زنی بمونه و هیچ پیشرفتی نکرده باشه. کشور ما از لحاظ منابع خاک حاصلخیزه، معدن های مختلف داره ، نفت و گاز فراوان داریم ولی با توجه به فساد گسترده اداری و مدیریتی مردم در عمل خیر و سودی از اون ها نمی بینن. چرا کشورهای حاشیه خلیج فارس که نه خاک مناسبی دارن و نه کشاورزی و در بیشتر بخش ها صرفا وارد کننده اند تنها با فروش نفت چندین سال از ما جلوتر اند؟؟؟

    • بدون نام

      درسته مردم تقصیری ندارند

    • بدون نام

      کاملا درست گفته . ما دیگه به این دولت کوچک ترین اعتمادی نداریم . دولت فقط فکر ....

    • بدون نام

      مگه اعتمادی مونده که بخوادد کم رنگ بشه

    • بدون نام

      متاسفانه مسولین در خواب بر می برند نمی دانند چه سونامی در جامعه نهفته که با وجود این هیچ کار سازنده ای در کشور به سر انجام نمی رسد خدا عاقبت میهن اسلامیمان را بخیر کند.

    • حسن

      آقا تو کشور الان فقط پول حرف اولو میزنه و من دیگه خودم به غیر پول چیز دیگه ی فکر نمیکنم بقیه چیزها بدرک

    • عنقا

      وقتی آدم یه چیزی را میشنوه بعدادررابطه بابعضی کارها خوب مردم بی اعتماد میشن مثلا همین مسافرتی که مردم میرن وقتی میگن اتوبوس یا هواپیما خرابه بعد از چند دقیه میگه درست شده چه طوری میخواد اعتماد کنه

    • بدون نام

      کدوم اعتمااااد!!!اینا ب خودشون هم اعتماد ندارن چطور مردم بشون اعتماد کنن!!!ی عده اختلاس گر ریخته و دارن میخورن و چپاول میکنن و درمقابل مردمن ک از همه چیز محرومن و روز ب روز دارن بیشتر بشون ظلم میکنن چ این دولت چ دولتهای پیش همشون یکی هستن فقط شکلشون فرق میکنه اینجا هیچی درست بشو نیست

    • بدون نام

      هر آدم بیسوادی میدوننه استارت اینهمه فساد از دولت قبل زده شد .حالا اونایی که می چسبوننش به این دولت ....

    • بدون نام

      اولا كمرنک نه بیرنگ دوما فقط اعتماد نه هم اعتماد وهم اعتقادات مردم هم بیرنگ شده اند

    • بدون نام

      باید کاری کرد که اعتماد مردم بالا رود حیف این مردم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج