۴۴۶۱۸۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

هوای سالم در ۸۰ درصد روزهای سال ۹۵

سه فصل از سال ٩٥ گذشت و در يك‌پنجم روزهای سپری‌شده امسال هوا ناسالم بود؛ این بخشی از آماری است که روز گذشته شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام کرد.

روزنامه شرق: سه فصل از سال ٩٥ گذشت و در يك‌پنجم روزهای سپری‌شده امسال هوا ناسالم بود؛ این بخشی از آماری است که روز گذشته شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام کرد.
اگر همین خبر را از آن سوی دیگر بخوانیم، این‌طور می‌شود: «هوای تهران در ٢٧٦ روزی که از سال ٩٥ گذشته است، ٨٠ درصد از روزها پاك یا سالم و ٢٠ درصد ناسالم و آلوده بود».
به گفته ليلا نظري، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، نتايج بررسي شاخص‌ كيفيت هواي تهران در ٢٧٦ روز اخير نشان مي‌دهد كيفيت هواي تهران در سه فصل گذشته سال، ١٥ روز پاك، ٢٠٨ روز سالم و ٤٨ روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و پنج روز ناسالم براي همه بوده است؛ به‌اين‌ترتيب هوا ٥٣ روز ناسالم بوده و شاخص ميانگين هوا از حد استاندارد خارج شده بود که بر‌اساس‌این در پنج‌ درصد روزهاي گذشته از امسال هوا پاك، ٧٥ درصد هوا سالم و ٢٠ درصد هوا ناسالم و آلوده بوده است.
همچنين نتايج گزارش‌هاي سنجش كيفيت هوا نشان مي‌دهد ٢٣ آبان با شاخص ١٥٦ آلوده‌ترين روز سال تاكنون بوده و اول فروردين با شاخص ٣٥، پاك‌ترين روز سال بوده است. نكته حائز اهميت اين است كه در شش ماه نخست سال جاری هوا ناسالم نشد؛ اما در پاييز امسال به اندازه كل سال گذشته، هوا آلوده بود.
به گفته سخنگوی شركت كنترل كيفيت هوای تهران در ٢٧٦ روزی که از سال ٩٥ گذشته، ٨٠ درصد از روزها هوا پاك یا سالم و ٢٠ درصد هوا ناسالم و آلوده بوده است.
براساس دیگر آمارهای موجود درباره کیفیت هوای تهران در مدت مشابه سال‌های گذشته، از سال ٩٠ تاکنون وضعیت به این شکل بوده است:
سال ٩٤: ٢٠٢ روز سالم و پاک و ٧٥ روز ناسالم بود.
سال ٩٣: ٢٠١ روز سالم و پاک و ٧٦ روز ناسالم.
سال ٩٢: ١٧٥ روز سالم و پاک و ١٠٢ روز ناسالم.
سال ٩١: ١٧٧ روز سالم و پاک و ٩٩ روز ناسالم.
سال ٩٠: ١٠٧ روز سالم و پاک و ١٧٠ روز ناسالم.
این آمارها نشان می‌دهد روند بهبود کیفیت هوای تهران در این سال‌ها به نسبت هر سال در حال بهتر‌شدن است؛ به شکلی که تعداد روزهای سالم در بازه زمانی اول فروردین تا اول دی‌ماه سال ٩٠ تا سال ٩٥ حدودا دو برابر افزایش را نشان می‌دهد و تعداد روزهای ناسالم تقریبا به میزان ٢,٥ برابر کاهش یافته است.
براساس اطلاعات موجود در تارنمای شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت که نهادی وابسته به شهرداری تهران است، شاخص کیفیت هوا (AQI) شاخصی براي پیش‌بینی روزانه کیفیت هواست. این شاخص مردم را از کیفیت هوا (پاک‌بودن یا آلوده‌بودن آن) آگاه و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت را ارائه می‌کند، به ‌عبارت ‌دیگر میزان تأثیر هوای آلوده بر سلامت انسان را نشان می‌دهد و درک آن را از سوي عموم مردم، آسان مي‌كند. شاخص کیفیت هوا برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی ذرات معلق، دی‌اکسید نیتروژن، ازن سطح زمین، منوکسید کربن و دی‌اکسید گوگرد محاسبه می‌شود.
شاخص کیفیت هوا AQI، کیفیت هوا را در شش دسته قرار می‌دهد که هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می‌كند. این شش دسته به شرح زیر است:
پاک: میزان AQI در این حالت بین صفر تا ٥٠ است.
سالم: میزان AQI در این حالت بین ٥١ تا ١٠٠ است.
ناسالم برای گروه‌های حساس: میزان AQI در این حالت بین ١٠١ تا ١٥٠ است.
ناسالم: هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین ١٥١ تا ٢٠٠ است، تجربه کند.
بسیار ناسالم: در این حالت AQI بین ٢٠١ تا ٣٠٠ قرار دارد و هشداری برای سلامتی به ‌حساب می‌آید.

خطرناک: AQI در این وضعیت از ٣٠٠ بالاتر است و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج