۴۴۹۶۷۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چرا اوکراین پاتوق آهنگسازان ایرانی شده است؟

با مروری کوتاه بر اخبار و روند تولید آثار موسیقایی در ایران بخصوص سمفونی ها و موسیقی فیلم، متوجه می شویم که روند ضبط این آثار در خارج از کشور بخصوص کشور اوکراین رشدی قابل توجه و تامل داشته است.

جام جم آنلاین: با مروری کوتاه بر اخبار و روند تولید آثار موسیقایی در ایران بخصوص سمفونی ها و موسیقی فیلم، متوجه می شویم که روند ضبط این آثار در خارج از کشور بخصوص کشور اوکراین رشدی قابل توجه و تامل داشته است.

بگذارید برای آغاز این گزارش چند خبر را که طی چند ماه و چند سال اخیر منتشر شده است را با هم مرور کنیم تا شما هم مثل ما به نقطه مشترکی بین این خبرها برسید:
چرا اوکراین پاتوق آهنگسازان ایرانی شده است؟

۱ـ منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ناردون» در خصوص اتمام مراحل ساخت این اثر گفت: فیلم سینمایی «ناردون» در مرحله صداگذاری و ساخت موسیقی است که قسمتی از موسیقی در اوکراین ساخته می‌شود.

۲ـ ساخت موسیقی فیلم سینمایی «گیرنده» توسط «بهزاد عبدی» و گروه ارکستر ملی اوکراین در شهر کیف اوکراین به پایان رسید.

۳ـ موسیقی فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» توسط ارکستر سمفونیک اوکراین ساخته می‌شود.

۴ـ موسیقی انیمیشن «فهرست مقدس» در استودیو موسیقی انیمیشن اوکریان، ضبط شده است.

۵ـ شاهین فرهت گفت: کار نوشتن سمفونی فردوسی به پایان رسیده و در حال حاضر مشغول بازنگری بر روی این اثر هستم تا پارتیتور این سمفونی را برای اجرا توسط ارکستر سمفونیک اوکراین آماده کنم.

۶ـ مسعود کیمیایی هفته گذشته به همراه پولاد کیمیایی عازم کشور اوکراین شد تا در جریان ساخت موسیقی متروپل توسط بهزاد عبدی قرار بگیرد.

احتمالا شما هم برایتان سوال پیش آمده که در اوکراین چه خبر است؟ این حجم تولید موسیقی ایرانی در اوکراین به چه دلیل اتفاق می افتد؟ پرسشی که آن را با دکتر شاهین فرهت، آهنگساز و رهبر ارکستر در میان گذاشتیم.

اتفاقا استاد فرهت همین روزها قصد داشت برای ضبط سمفونی شماره ۱۸ خود عازم اوکراین شود که در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: قصد داشتم همین روزها برای ضبط به اوکراین بروم اما به دلیل هم تعطیلات آغاز سال نو و هم سرمای بیش از حد هوا تصمیم گرفتم تا ضبط آن را به تعویق بیاندازم و احتمالا بعد از نوروز که هوا هم بهتر شده باشد به اوکراین می روم.

از فرهت پرسیدم که واقعا چه انگیزه ای باعث می شود تا بسیاری از هنرمندان موسیقی ایران ترجیح دهند کارشان در کشوری دیگر بخصوص اوکراین ضبط شود، او پاسخ داد: من خودم حدود ۱۰ تا از سمفونی هایم را آنجا ضبط کردمف ارکستر بسیار حرفه ای دارند، رهبر آن ولادیمیر فیرنکو بسیار باشخصیت و تواناست و از طرفی دیگر به کارهای من وارد شده است، ارکستر را هم خوب می شناسد.

این آهنگساز ادامه داد: آنها سرمایه گذاری عظیمی در موسیقی انجام داده اند، بتازگی تمام دستگاه ها و استودیوهایشان را به روزرسانی کرده اند و می توان گفت از نظر کیفی و فن آوری قابل مقایسه است با برترین و بهترین کشورهای دنیا و ضبط بسیار خوبی دارند.

این استاد و آهنگساز افزود: شرایط استودیوهایشان به گونه ای است که تمام ارکستر با هم اجرا می کنند و همان موقع ضبط می شود و لازم نیست گروه گروه ضبط صورت گیرد.

در پایان از فرهت پرسیدم از نظر مالی و اقتصادی آیا برای ضبط در اوکراین متحمل هزینه بالایی نمی شوند؟ او پاسخ داد: اتفاقا از نظر اقتصادی و میزان هزینه خیلی پایین تر هم می شود، برای این که در ایران استودیو گرفتن واقعا هزینه بالایی می خواهد، از طرفی نوازنده ها آن هم در تعداد بالایی که یک ارکستر کامل نیاز دارد، پول بسیار زیادی می خواهد و در ایران دستمزدها قابل مقایسه با اوکراین نیست، در مجموع هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفی کار ضبط در اوکراین برای آهنگساز و تهیه کننده به صرفه تر و بهتر خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج