۴۵۰۷۴۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جعجع: مخالف سفر ژنرال عون به ایران نیستیم

« سمیر جعجع»رئیس حزب «نیروهای لبنانی» در حالی گفت که با سفر ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به جمهوری اسلامی ایران مخالفت نمی کند که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله پیشتر تاکید کرده بود« ما با سفر ژنرال عون به هر کشوری حتی اگر سعودی باشد مخالفت نمی کنیم و این حق رئیس جمهوری لبنان است تا درباره سفرهای خارجی خود به طورمستقل تصمیم بگیرد».

خبرگزاری ایرنا: « سمیر جعجع»رئیس حزب «نیروهای لبنانی» در حالی گفت که با سفر ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به جمهوری اسلامی ایران مخالفت نمی کند که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله پیشتر تاکید کرده بود« ما با سفر ژنرال عون به هر کشوری حتی اگر سعودی باشد مخالفت نمی کنیم و این حق رئیس جمهوری لبنان است تا درباره سفرهای خارجی خود به طورمستقل تصمیم بگیرد».
دبیرکل حزب الله 19 آذرماه گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی اظهارداشت: برخی طرف های رسانه ای مدعی شده اند حزب الله به ژنرال عون پیام داده است که درست نیست مقصد اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس جمهوری لبنان، سعودی باشد، این یک سخن کاملا نادرست است.

سید حسن نصرالله افزود: دوست دارم در باره این موضوع جزئی بگویم ، حق رئیس جمهوری لبنان است که به هرکجا خواست سفرو یا تعیین کند که کدام کشور مقصد نخستین سفرش باشد حال این کشور سعودی یا دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا یک کشور اروپائی و یا حتی ایران و یا سوریه باشد.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: ما هرگز سفرهای رئیس جمهوری لبنان و مقاصد این سفرها را حتی اگر سعودی باشد، وتو نمی کنیم و دیگران هم حق ندارند اگر ژنرال عون خواست به سوریه و یا ایران سفرکند، ابراز مخالفت کنند زیرا در مرحله جدید، لبنانی ها انتظاردارند این مرحله با روابط ، منافع و آینده لبنان و ملتش منسجم و لبنان با همه کشورها بجز دشمن صهیونیستی روابط داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ژنرال عون کوهی مستحکم و دارای اصول ، تجربه و یک زندگی سیاسی طولانی است و با وجود او ما هیچ احساس نگرانی نداریم و به عنوان رئیس جمهوری، همپیمان و یک دوست به او اعتماد و اطمینان داریم و از اینکه به کجا سفر و یا با چه کسی دیدار و توافق می کند، ترسی نداریم.

براساس این گزارش جعجع در گفت وگو با شبکه « اورینت نیوز» که بخش هائی از آن روز چهارشنبه در خبرگزاری ملی لبنان منتشر شد، گفت که با سفر ژنرال عون به ایران مخالف نیستیم زیرا در ایران یک دولت قانونی حاکم است اما با صراحت می گویم با سفر مقامات لبنانی به سوریه و دیدارآنان با « بشار اسد» مخالف هستیم و با سفر بشار اسد به لبنان هم موافق نیستیم.

رئیس حزب «نیروهای لبنانی» که به سوالی درباره سیاست خارجی دولت جدید لبنان پاسخ می داد، ادعا کرد: در سوریه دولت وجود ندارد.

وی افزود: باید منتظر تشکیل دولت در سوریه باشیم و آنگاه روابط خود با سوریه را بررسی کنیم اما این شرایط در زمان حاضر وجود ندارد.

جعجع گفت: شکی نیست که مشارکت حزب الله در جنگ سوریه نقض بزرگ سیاست خارجی لبنان است اما به استثنای آن سیاست خارجی لبنان متعادل و مبتنی بر سیاست خویشتنداری و بی طرفی است، وزیر خارجه به تنهائی نمی تواند تصمیم بگیرد و در بیانیه وزارتی دولت و خطابه رئیس جمهوری در مراسم سوگند هم به آن اشاره شده است.

رئیس حزب «نیروهای لبنانی» افزود: نخستین سفر ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است ، بنابراین سیاست خارجی لبنان متعادل و متوازن خواهد بود.

درحالی جعجع با سفر ژنرال عون و مقامات لبنانی به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مخالفت کرده است که بشار اسد ساعاتی بعداز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان درتماسی تلفنی با او این پیروزی را تبریک گفت.

چند روز بعد وزیر امور ریاست جمهوری دولت سوریه راهی بیروت شد و با ژنرال عون در « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

مدتی بعد شیخ « احمد بدرالدین حسون» مفتی اعظم سوریه به لبنان سفر کرد و علاوه بر ملاقات با ژنرال عون در کاخ ریاست جمهوری به « بکرکی» مقر رهبر مسیحیان مارونی لبنان رفت و با کاردینال« بشاره راعی» ملاقاتو گفت وگوکرد.

درهمین حال « پیر رفول» وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری لبنان هم که از نزدیکان ژنرال عون است، تشکیل کمیته هماهنگی سوریه و لبنان را خواستار شده است.

جعجع در پاسخ به سوالی در خصوص نفوذ روسیه در منطقه به ویژه در سوریه گفت: به این سوال اکنون نمی توان پاسخ داد، باید منتظر تشکیل دولت جدید آمریکا و سیاست های آن ماند. اگر سیاست دولت« باراک اوباما » ادامه یابد وضعیت منطقه هم تغییری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری لبنان بدون مداخله خارجی برگزار شد، ادعا کرد: ایران انتظار داشت که انتخابات ریاست جمهوری لبنان بعداز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود تا موضع رئیس جمهوری آمریکا و معادله جدید در خاورمیانه روشن شود اما این اتفاق نیافتاد.

رئیس حزب «نیروهای لبنانی» گفت: درخصوص مشکلات موجود در منطقه از جمله سوریه ، یمن و عراق باید منتظر تحولات در روابط ایران و آمریکا ماند، این روابط در آینده مانند دوران ریاست جمهوری اوباما نخواهد بود.

جعجع افزود: ما در مرحله انتقالی هستیم بنابراین باید منتظر بمانیم تا سیاست جدید آمریکا به ویژه در قبال ایران روشن شود و بعداز آن می توانیم دریابیم که موضع آمریکا در قبال سوریه ، عراق و یمن چه خواهد بود.

وی در باره نبرد حلب گفت: جنگ برای تغییر نظام سوریه شروع شده و احدی نمی تواند جلوی آن را بگیرد ، حال مخالفان سوری ممکن است در برخی نبردها شکست بخورند اما جنگ را هرگز نمی بازند.

رئیس حزب «نیروهای لبنانی» از تروریست های تکفیری که آنها را « شهروندان سوری» خواند تمنا کرد که امید خود را از دست ندهند و به جنگ ادامه دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج