adexo3
۴۵۶۶۸۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چالش‌های بزرگ چین در «عصر ترامپ»

روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا بیش از آنکه تاثیرات خود را تا به امروز بر دیگر کشورها نشان دهد با مواضع نامناسب اتخاذ شده از جانب وی، برای چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا چالش برانگیز بوده است.

خبرگزاری ایرنا: روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا بیش از آنکه تاثیرات خود را تا به امروز بر دیگر کشورها نشان دهد با مواضع نامناسب اتخاذ شده از جانب وی، برای چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا چالش برانگیز بوده است.

اکنون به نظر می رسد که با حضور ترامپ در کاخ سفید، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا، دچار سه چالش اساسی در ارتباط با تایوان، کره شمالی و تجارت بین المللی شده اند که در بخش تجاری شرایط به سمت آغاز یک نبرد بازرگانی بزرگ در حال شکل گرفتن است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که ترامپ بیش از حد نسبت به چالش کشیدن چین اشتیاق نشان می دهد که سخنان او در بدو پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر بالا بردن تعرفه های تجاری تا ۴۵ درصد علیه چین، گویای این واقعیت است.

این در حالیست که او سیاست ۳۷سال گذشته آمریکا را نقض کرد و با بی توجهی به اصل «چین واحد» و بیانیه های مشترک دو کشور، با خانم «تسای اینگ ون» رهبر تایوان از حزب دمکراتیک ترقیخواه که چین آن را استقلال طلب می داند، ‌تلفنی گفت و گو کرده است.

او اعتراضات چین را هم بی پاسخ نگذاشت و گفت که چطور می شود به تایوان میلیاردها دلار سلاح فروخت اما با رهبرش گفت و گوی تلفنی نداشت.

در بخش تجاری نیز، مهره هایی را که او منصوب کرده، افرادی هستند که دیدگاههای به شدت ضد چینی دارند و به نظر می رسد توفان تجاری در روابط دو کشور در حال وزیدن است.
در مساله هسته ای کره شمالی هم ترامپ عرصه را خالی نگذاشت و چین را به کم کاری در حل موضوع اتمی شبه جزیره کره متهم کرد و گفت که این کشور از توانایی هایش برای رفع این موضوع کاملا بهره نگرفته است.

با این حساب خیلی روشن است که اکنون محورهای تایوان، کره شمالی و تجارت؛ اصلی ترین کانون چالش های بزرگترین اقتصادهای دنیا محسوب شود؛ دو کشوری که روابط خود را حساسترین روابط و مهمترین مناسبات جهان قلمداد می کنند.
به نظر می رسد که چینی ها خطاهایی راهبردی در روابط با آمریکا داشته اند که حالا ترامپ در حال رو کردن آنهاست.
به این شکل که توجه فزاینده پکن به واشنگتن و بی توجهی فزاینده اش به دوستی با کشورهای دیگر بخصوص در خاورمیانه موجب شده است تا حالا یک خلاء بزرگ رابطه برای چین شکل بگیرد.

این کشور عرصه تجارت با آمریکا را خیلی وسیع کرده و به همان اندازه خود و آمریکا را آسیب پذیر کرده است و ارزش تبادلات تجاری سالانه 600 میلیارد دلاری دو کشور برای هر دو طرف، هم مطلوب است و هم می تواند به آنها زیان وارد کند.

اگر تعرفه بر روی کالاهای صادراتی از چین به آمریکا در دولت ترامپ افزایش یابد، پکن واکنش نشان خواهد داد و این موجب می شود تا جنگ تجاری با مراجعه دو کشور به سازمان تجارت جهانی آغاز شود.

در تایوان اگر استقلال طلبان بتوانند با دولت آینده آمریکا به رهبری ترامپ روابط نزدیکتری برقرار کنند همانطور که «ترامپ» و «تسای» بر آن تاکید کرده اند، عرصه بر چین تنگتر خواهد شد و بی ثباتی برای تنگه تایوان بی ثباتی برای سرزمین مادری خواهد بود.
در باره کره شمالی دو کشور مواضع بسیار از هم گسیخته ای نسبت به یکدیگر دارند و به طور کلی آنچه چین در باره کره شمالی می خواهد یعنی «دیپلماسی و گفت وگو»، در آمریکا خواهان زیادی ندارد و آمریکایی ها نشان داده اند با ابزار تحریم، فشار، تهدید، نیروی نظامی و حتی تسلیحاتی اتمی در شبه جزیره کره به مصاف کره شمالی خواهند رفت.
با این حساب این سه عرصه در کنار رویارویی نظامی آنها در دریای جنوبی می تواند یک شرایط بسیار خصمانه را برای طرفین شکل دهد.

به نظر می رسد که سیاست های آمریکا و چین در مورد یکدیگر راهبردی خشن و توام با تهدید را در خود جای داده است و حالا شکل خصمانه ای از این روابط در حال شکل گیری است و شاید برای همین است که «گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آخرین سخنان خود گفت که ما باید آرامش خود را حفظ کنیم و بدانیم رابطه چین و آمریکا خیلی مهم و حساس است.

حالا آمریکا در دریای جنوبی، تایوان، کره شمالی و عرصه تجارت با وجود ترامپ قصدی از عقب نشینی نشان نداده است و چین در همه این بخش ها بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت ملی تاکید می ورزد و استقرار سامانه تاد آمریکا در کره جنوبی هم به این مشکلات خواهد افزود و مناقشه تازه ای را برای دو طرف شکل خواهد داد.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ نیز اخیرا در گزارشی نوشت: پکن هم مانند بسیاری دیگر در دنیا وقتی ترامپ پیروز انتخابات شد، ‌حیرت کرد و البته تصور بر این بود که ترامپ رویکردی مسالمت جویانه در قبال چین خواهد داشت که این گمانه زنی ها کاملا غلط از آب درآمد و بیش از هر کشوری در این روزها از چین انتقاد کرده و به این کشور تاخته است.

شاید تعجب بر انگیز نباشد که چینی ها مانند گذشته بخواهند اوضاع را آرام نگه دارند و بر حفظ وضع موجود و آرامش تاکید کنند اما «عصر ترامپ» می تواند با تصمیماتی که وی درباره روابط دو کشور می گیرد «عصر تصمیمات فاجعه برانگیز» باشد.

به همین سبب امروز سخت ترین کار چین تعامل با مردی است که سیاست خارجی نمی داند و کسی هم نمی داند گام دوم خود را چگونه برخواهد داشت و شاید با فشارهای بیشتر بر چین در «آ.سه.آن»، دریای جنوبی، ‌تایوان، ‌تجارت و کره شمالی و حتی ارزش پول ملی چین کاسه صبر پکن را نیز لبریز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج