۴۷۱۰۸۱
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

احمد خرم: اقدام روحانی در مورد پلاسکو قابل ستایش است

اقدام رئیس جمهوری برای تشکیل کمیته‌ای مستقل جهت بررسی ابعاد فنی و کارشناسی حادثه پلاسکو یک اقدام دقیق و قابل ستایش است که البته باید از خیلی سال‌ها قبل‌تر درخصوص حوادث و رخدادهای مشابه انجام می‌شد.

احمد خرم در ایران نوشت:اقدام رئیس جمهوری برای تشکیل کمیته‌ای مستقل جهت بررسی ابعاد فنی و کارشناسی حادثه پلاسکو یک اقدام دقیق و قابل ستایش است که البته باید از خیلی سال‌ها قبل‌تر درخصوص حوادث و رخدادهای مشابه انجام می‌شد. مشخصاً حادثه‌ای مانند پلاسکو دارای ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و حتی عاطفی است که رد پای آن تا مدت‌ها قابل مشاهده خواهد بود. اما این دلیل نمی‌شود که بررسی حادثه هم از دیدگاه‌های سیاسی و عاطفی پیروی کند. چرا که ملاک اصلی داوری‌ها درباره دلایل وقوع این حادثه و همین طور زوایای تأثیر آن بر جامعه و پیشگیری از تکرار آن یک بحث کاملاً فنی و دانشگاهی است که نباید متأثر از مسائل سیاسی و عاطفی باشد. نکته اینجاست که اتفاقاً به طور طبیعی نتیجه بررسی‌های فنی قطعاً تبعات سیاسی و اجتماعی خواهد داشت اما نکته مشهود آن است که ما در شرایط کنونی باید تمام و کمال به این تبعات سیاسی و اجتماعی بررسی‌های فنی موضوع تن دهیم.
حادثه پلاسکو تنها یک مدل بسیار کوچک از یک بحران در پایتخت ما بود. مدلی که نشان می‌دهد چقدر آسیب‌پذیر هستیم و تا چه اندازه برای مواجهه با بحران و جمع کردن آن آمادگی داریم. به شکل کاملاً واضحی آمادگی ما در قبال این مسائل با حادثه پلاسکو زیر سؤال جدی رفته است. آن هم در شهری مانند تهران که سایه بحران زلزله سال‌هاست بر سر آن سنگینی می‌کند. سال ۸۱ پژوهشگران ژاپنی اعلام کردند در صورت وقوع یک زلزله ۶ ریشتری در تهران دست‌کم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ویران خواهند شد و این یعنی هشدار بر جای ماندن بین یک و نیم تا دو میلیون قربانی در همان ساعت اول زلزله در تهران.
توجه داشته باشیم که این آمار متعلق به سال ۸۱ است و اکنون به طور قطع وضع ما هشدار دهنده تر هم شده است. در شرایط کنونی پایتخت، ما با یک مسأله کاملاً ملی و حتی فراملی مواجه هستیم و چنین موضوعی نمی‌تواند و نباید دستمایه اختلافات سیاسی شود.
اتفاقاً این جایی است که باید گروه‌های سیاسی مسئولیت‌پذیری خود را در قبال نتایج عملکردشان و گزارش‌های مستقل از حادثه پلاسکو برعهده بگیرند. در تهران بیش از یک دهه است که در یک سو موضوع امنیت و کیفیت ساخت و سازها در حالی به فراموشی سپرده شده که در کنار آن شاهد تراکم فروشی افسارگسیخته در معابر تنگ هستیم. موضوعی که در صورت ایجاد یک بحران مشابه بحران پلاسکو بر ابعاد فاجعه خواهد افزود. عدم اجرای قوانین مربوط به اخطاریه‌ها و نظارت بر امنیت ساختمان‌ها و بهره‌برداری فنی از آنها نیز از جمله مسائلی است که هر چند ابعادی فنی دارد اما ریشه آن در برخی تصمیمات و نگاه‌های سیاسی و رقابت‌های نهادی جای گرفته.
همان طور که در فیلم منتشر شده از جلسه شهردار تهران در سال ۹۳ ایشان یک واهمه سیاسی را برای عدم برخورد قاطع با ساختمان پلاسکو عنوان می‌کند.
او به وضوح دلیل عدم مقابله‌اش با سرپیچی ساختمان پلاسکو از قوانین ایمنی را ترس سیاسی برای قرار گرفتن در زیر برخی فشارها عنوان می‌کند. این نگاهی است که سال‌ها ما را از تصمیمات کارشناسی و علمی دور کرده و در مدیریت به سمتی برده که تنها بتوانیم در کوتاه مدت پاسخگوی رقبای سیاسی باشیم، بی‌آنکه چشم اندازی درازمدت را برای اقدامات خود ترسیم کرده و به نتایج و پیامدهای آن بیندیشیم. عموماً در بررسی حوادث متعدد رخ داده در کشور ما از انواع تصادف‌ها، سقوط هواپیماها، سیل‌ها، زلزله‌ها و نظایر آن هم بیشتر مباحث سیاسی مد نظر بوده و کارهای کارشناسی هم با ملاحظات سیاسی انجام شده که قطعاً نمی‌توانسته دقیق و قابل استناد باشد.
اکنون اما دستور ویژه رئیس جمهوری برای تشکیل یک کمیته مستقل و فنی جهت بررسی ابعاد حادثه پلاسکو امید به تقویت نگاه فنی به حوادث را افزایش می‌دهد. امیدی که البته برای تغییر شرایط فعلی و بهبود آن نیاز به اصل دیگری هم دارد که آن مسئولیت‌پذیری سیاسی و اداری در مقابل این نتایج فنی و کارشناسی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      بساز بندازها در تهران فقط وفقط به فکر پر کردن جیبهای خودشان با ساختن خانه هایی بی کیفیت واستفاده از مصالح درجه 3 و4 بوده وهستند وخواهند بود .چون اگر اینکارو نکنن ساخت مسکن سودی ندارد، چیزی هم که بی ارزشه تو کشور جان مردم هست اون از خودرو سازیمون اینم از ساختمان سازیمون! کلا تو توهم زندگی میکنیم!

    • امیر

      متاسفانه این ساختمون کار بساز و بندازهای وطنی نبوده، مشکل اینجاست که بساز و بندازای اجنبی اینو طراحی کرده بودن و گفتن دویست سالم عمر میکنه، ولی ۵۰سال بیشتر نشد ای خدا نشناسا با این جنساشون،

    • محمدمحمدی

      مثلا اگرآقای خرم نظرنمیدادچه اتفاقی میفتاد
      اگربه جای روحانی آقای احمدی نژادبود همین آقای خرم همین دفاع راانجام میداد

      اگرروحانی به جای خرید هواپیمای فرسوده چندهلی کوپترآبپاش یادیگرتجهیزات پیشرفته خریداری میکرد ابعادفاجعه کوچکتربود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج