۴۷۹۹۹۵
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

مردم از خودرو سازها انتظارات زیادی دارند

«٩٩,٩‌درصد مردم از نمایندگی‌‌های فروش و خدمات پس از فروش خودرو رضایت ندارند.» روز گذشته مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ضمن اعلام این موضوع، گفت: از ٢‌هزارو٤٤٠ نمایندگی موجود تنها ٢٠ نمایندگی درسطح رتبه یک قرار دارند و خدمات رضایت‌بخشی به مردم ارایه می‌دهند. این درحالی است که مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت معتقد است: توقع مردم بالا رفته! و خدمات پس ازفروش خودروها نسبت به ١٠‌سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته است.

شهروند نوشت: «٩٩,٩‌درصد مردم از نمایندگی‌‌های فروش و خدمات پس از فروش خودرو رضایت ندارند.» روز گذشته مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ضمن اعلام این موضوع، گفت: از ٢‌هزارو٤٤٠ نمایندگی موجود تنها ٢٠ نمایندگی درسطح رتبه یک قرار دارند و خدمات رضایت‌بخشی به مردم ارایه می‌دهند. این درحالی است که مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت معتقد است: توقع مردم بالا رفته! و خدمات پس ازفروش خودروها نسبت به ١٠‌سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته است.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو اما به «شهروند» می‌گوید: کیفیت پایین قطعات باعث افزایش مراجعات به تعمیرگاه‌ها شده، مردم حق دارند درقبال پولی که پرداخت می‌کنند، متوقع باشند. ازطرفی تعمیرکاران مجاز و غیرمجاز هم این موضوع را تأیید کرده و به «شهروند» می‌گویند: مراجعات قابل توجهی ازصاحبان خودروی صفر دارند که بخش اعظمی ازاین مراجعات بابت قطعه‌های بی‌کیفیت و معیوب است. ازطرفی با عضو سابق هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان که تماس می‌گیریم، می‌گوید: تولیدات داخلی شناسنامه دارند و کنترل کیفی می‌شوند. از خودروسازان بپرسید، چرا رابطه خوبی با قطعات مرغوب‌تر ندارند؟
تا دلتان بخواهد مراجعه خودرو صفر داریم
با یکی، دو تا از تعمیرکاران تماس می‌گیریم. «مراجعه خودرو صفر تا دلتان بخواهد داریم» این را صاحب یک تعمیرگاه در شرق تهران به «شهروند» گفته و توضیح می‌دهد: دیگر مثل گذشته نیست که خودرو صفر به تعمیرگاه نیاز پیدا نکند. حسن امینی می‌گوید: بسیاری از مراجعه‌های خودرو صفر مربوط به پژو٤٠٥ و پارس است؛ صفحه کلاج‌شان از روز اول مشکل دارد. راناهای صفر هم معمولا برای تسمه دینامشان سراغ ما می‌آیند. می‌پرسم چرا نمایندگی نمی‌برند؟ امینی می‌گوید: خب مردم ازعملکرد مکانیک‌های نمایندگی‌ها رضایت ندارند. برای یک ایراد چندبار مراجعه می‌کنند اما درنهایت مشکل حل نمی‌شود. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید: تلخ است. دریک دوره افتخار مدیرعامل ایران‌خودرو این وعده بود: به ‌زودی تمهیداتی می‌اندیشیم که خودروی صفر تا ١٠‌هزارکیلومتر نیاز به تعمیرکار پیدا نکند!
تنها ٢٠ نمایندگی در سطح رتبه یک قرار دارند
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: کمتر از یک‌دهم‌درصد ازمجموع نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش از نظر عملکردی و تأمین رضایت مشتریان در رتبه یک قرار دارند. اشکان گلپایگانی افزود: براساس ارزیابی‌ها ازمجموع ٢‌هزارو٤٤٠ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش ٣٩ شرکت خودروساز درسراسر کشور تنها ٢٠ نمایندگی درسطح رتبه یک قرار دارند. او گفت: با توجه به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین هدفگذاری‌ها برای ‌سال آینده، بیش از ٣٥‌درصد از نمایندگی‌های فروش و خدمات پس ازفروش شرکت‌های خودروساز باید در سطح رتبه یک قرار گیرد. این درحالی است که مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت درباره بحث رضایت‌مندی مشتریان گفت: در‌ سال ٩٥ بیش از یک‌ونیم‌میلیون نفر مورد ارزیابی رضایت‌مندی از میزان خدمات پس ازفروش خودروها قرار گرفتند که ٦٨/٩‌درصد از خدمات رضایت داشتند که نسبت به‌ سال قبل، حدود ٢ امتیاز بالاتر رفته است.
می‌گویند توقع مردم بالا رفته است!
آمارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است. مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت با تأکید بر این‌که خدمات پس ازفروش نسبت به ١٠‌سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: با توجه به نمونه‌ها و تنوع کالا و برندهایی که در دنیا مردم مشاهده می‌کنند، سطح توقع آنها از خودروسازان افزایش یافته است. امیرحسین قناتی گفت: به علت این‌که شیب رضایت مشتری با شیب افزایش کیفیت خودرو یکسان نیست، مشتریان از خودرو و قطعات رضایت‌مندی ندارند. مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت با اشاره به این‌که به هیچ عنوان نمایندگی‌ها نباید خودروی معیوب به مشتریان بدهند، اضافه کرد: در پنج‌سال گذشته مشتریان از عیوب حساس، حیاتی و زیربنایی خودرو شکایت می‌کردند اما امروزه با افزایش توقع، مشتریان ازصدای اضافه خودرو شکایت دارد و این دو شکایت عدم رضایت‌مندی با یکدیگر قابل مقایسه نیست. او در ادامه گفت: گاهی مشتریان به خودروهای خود به موقع رسیدگی نمی‌کنند و به وجودآمدن عیب و ایراد در خودرو را به حساب تولیدکنندگان می‌گذارند.
مردم حق دارند متوقع باشند
موضوع را با فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو مطرح می‌کنیم. او به «شهروند» می‌گوید: مردم حق دارند در ازای پول‌های کلانی که می‌دهند، متوقع باشند. وقتی خودرویی را صفر یا درحد نو خریداری می‌کنند، اما کیفیت پایین این قطعات پای آنها را بارها و بارها به تعمیرگاه‌ها یا مراکز خدمات پس ازفروش باز می‌کند. قطعاتی که یا درست کار نمی‌کنند یا طول عمر پایینی دارند. قطعات روی خودروها که از آسمان روی خودرو سوار نمی‌شوند! زاوه می‌گوید: تولیدات داخلی ما معمولا شامل ترکیبی از کیفیت پایین و خدمات پس ازفروش نامناسب است. قطعات خیلی از خودروهای محبوب مردم کمیاب است یا بسیار گران‌قیمت. او ادامه می‌دهد: حتی دربرخی موارد تعمیرکاران نمایندگی‌ها دانش کافی را ندارند و مشتری مجبور به مراجعه چندباره برای یک مشکل می‌شود و این بدترین حالت ممکن است.
تولید قطعات خودرو زیرزمینی شده است
استفاده از قطعات با کیفیت پایین یکی ازعواملی است که پای خودروهای داخلی را بارها و بارها به تعمیرگاه‌ها باز می‌کند. «بررسی‌ها نشان داده است که قطعه‌سازان زیرپله‌ای هم هستند که در سطح شهر قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کنند.» این موضوعی است که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد و گفت: بی‌کیفیتی قطعه، خودرو، سوخت و روغن دست به دست هم داده است و متأسفانه خروجی خوبی از تعمیرگاه بیرون نمی‌آید. به گفته او، قطعاتی که در داخل تولید می‌شود، متأسفانه کیفیت لازم را ندارند که البته شامل بخشی از قطعات می‌شود.
از خودروسازان بپرسید چرا قطعه بی‌کیفیت می‌خرند
تولیدات داخلی شناسنامه دارند. این را عضو سابق هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان به «شهروند» می‌گوید. بهرام شهریاری توضیح می‌دهد: مراحل ساخت قطعات تولید داخل، کاملا چک می‌شود. بعد از آن بازرس‌های خبره‌ای قطعات را کنترل کیفی می‌کنند و درصورت تأیید قطعه به مرحله تولید می‌رسد. اگر خودروسازان با همه این اوصاف باز هم قطعه بی‌کیفیت می‌خرند، بهتر است علت را از خودشان جویا شوید. شهریاری درمورد قطعاتی که تولید داخل نبوده و وارداتی است هم، می‌گوید: هرج و مرج‌ها در دولت گذشته، باعث شد عده‌ای به‌عنوان قطعه‌ساز به چین سفر کنند و بی‌کیفیت‌ترین قطعه‌های ممکن را وارد کنند، چون کنترل کیفیت آنچنانی روی قطعه وارداتی وجود ندارد. قطعات بی‌کیفیت و قاچاق در این بازار وجود دارد که « ثبت کد رهگیری» راهکاری است که می‌تواند بازار این قطعات را نجات دهد. دیروز رئیس هیأت‌مدیره قطعه‌سازان هم، گفت: ما قطعه‌سازان با خودروسازان شناسنامه و اسناد مهندسی داریم که قطعه کنترل‌شده باشد و در واقع قطعه ازمسیر قطعه‌ساز، معیوب به دست خودروساز نمی‌رسد.
رضا رضایی تأکید کرد: البته تیم خودروساز نیز باید در مونتاژ دقت لازم را داشته باشد. هرچند خودرو پس از تولید نیز چک می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد و اگر قطعاتی که بسته می‌شود، کنترل شود. مشکلات قطعات معیوب هم شناسایی می‌شود. او گفت: متأسفانه قطعه ما وارد بازار می‌شود، سپس قطعات بی‌کیفیت داخل آن می‌گذارند و به تعمیرگاه‌ها می‌دهند. رئیس هیأت‌مدیره قطعه‌سازان گفت: کیفیت تعیین شده است و برای هرقطعه شناسنامه داریم. کیفیت بالاتر رفته، مهارت افزایش یافته اما قیمت براساس شرایط تورم افزایش یافته است.
معضل قطعه‌های معیوب و بی‌کیفیت حل می‌شود
قطعات وزارت صنایع دراین خصوص حوزه‌های مختلفی را تشکیل داده که برای ١٢ قطعه تولیدات یدکی کد شناسایی و کد رهگیری زده می‌شود و به ‌زودی این کدبندی که برای ١٢ قطعه نهایی شده است، در سامانه نصب خواهد شد. او با بیان این‌که قطعات برگشتی در سه مرحله کنترل و قطعه معیوب از چرخه تولید خارج می‌شود، گفت: نخست در خط تولید تشخیص و برگشت می‌خورد، دوم درمرحله سوارشدن روی خودرو و مرحله سوم زمانی است که قطعات ساخته‌شده در بازار برگشت می‌خورند. بهرام شهریاری عضو سابق هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان هم دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: قطعات باید کد رهگیری داشته باشند و این تنها راه عملیاتی سروسامان‌دادن به این وضع است. به وسیله کد رهگیری نه‌تنها قطعات نامرغوب رهیابی می‌شوند، بلکه قاچاق قطع‌های چینی نیز ساماندهی می‌شود.
از مصرف‌کننده حمایت نمی‌شود
متولی مصرف‌کننده نداریم. این یکی از مشکلات بزرگی است که پیش پای خریداران خودرو در ایران است. اگر موضوعی در فرآیند خرید یک خودرو برای مصرف‌کننده مشکل‌ساز شود، هیچ نهادی پاسخگو نیست. بهرام شهریاری می‌گوید: سازمان حمایت ازمصرف‌کننده دربهترین حالت نامتوازنی قیمت‌ها در سطح بازار را بررسی یا کنترل می‌کند و برای بررسی کیفیت تولیدات داخلی برنامه‌ای ندارد. این موضوع شاید درهمه صنف‌های کشور دیده شود، اما خودرو بیش از هرصنعت دیگری نیاز به نهاد یا سازمانی برای حمایت از مصرف‌کننده دارد؛ چراکه خودروهای داخلی با قیمت‌های گزاف و با کیفیتی که چنگی به دل نمی‌زند، به مردم عرضه می‌شوند و تکلیف خدمات پس ازفروش هم، روشن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهمن منظری

      باسلام خودرسازی درکشورما فقط کپی اونم خودروهای رده خارج اروپا خیلی ازخودروها بالای ۲۰ ساله تولیدمیشودولی خودروسازها باهمان طرح تولیدمی کنندیعنی خودروهابرای ماایرانیان هیچ تازگی نداردودرموردسوخت دولت فقط به مصرف کننده فشارمیاوردبجای انکه خودرسازان راملزم کنندتاخودروی کم مصرف تولیدکنندمردم ازخداشونه که خودرشان کم مصرف باشه وخدمات پس ازفروش هم که معنایی ندارد

    • خریدار بدبخت

      حالم از تولیدات داخل بهم میخوره ۲۰۶ صفر خریدم کلاچش پله پله میره پایین و صدای موتور وحشتناکه خدا ازتون نگذره

    • محمد

      سلام واقعا انتظار زیادیه که مردم باید سوار ماشین خوب و با کیفیت بشود ایا بی انصافی نیست اینهمه بی مهری یاواقعا ما مردم ایران لیاقت و شایستگیمان در این حداست

    • بدون نام

      .. وقتی ماشین صفر میاری بعد همش باید نمایندگی باشی واسه تعمیر ;بالا رفتن توقعه!!!! خودش خارجی سوار میشه ...

    • بدون نام

      برین ترکیه تا بفهمین خودرو یعنی چی

    • بدون نام

      ببخشید انتظارات مردم زیاد نیست ...بلکه گند کاری های خود رو سازان خیلی زیاده وگرنه انتظار مردم فقط یک خود روی قابل استفاده استاندارد وایمن هست .... البته از انجایی که در این مملکت جان مردم ارزشی ندارد شاید این انتظار که بخوان سوار یک خودروی ایمن بشن به قول شما زیادی باشه !!!

    • محمود

      خدا ازتون نگذره ، پارس صفر اردیبهشت ماه تحویل گرفتم از زیر ماشین روغن می چکید ، 2بار بردم نمایندگی نتونستند حل کنند تا خودم بردم بیرون 280 پول دادم مشکلش حل شد ، 2روز بعد دنده عقب جا نمی رفت ، بردم نمایندگی گفتند مشکل از چرخ دنده هاشه باید بزنن تو سیستم یک ماه دیگه میاد
      اردیبهشت خریدم ماشینو ، شهریور ماه با 3تومن ضرر فروختم
      تو رو خدا پول واسه این ماشینا ندین ، همشون از دم آشغالن

    • بدون نام

      کاربر 9:54محمد
      شایستگیها ولیاقت ایرانیان خیلی بیشتر وبالاتر از این چیزاست
      ولی مشکل اینجاست که یه عده بی لیاقت و بی مسوولیت دارند این صنعت رو اداره میکنند که فقط وفقط به پول فکر میکنند
      وجان مردم برایشان ارزشی نداره

    • بدون نام

      ببخشید که حقمون میخوایم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج