۴۳۹۹۲۷
۵ نظر
۵۰۱۵
۵ نظر
۵۰۱۵
پ

مردگان هم سهام عدالت می‌گیرند

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از حفظ سهام عدالت تمامی ثبت ‌نام شدگان قبلی در آزادسازی سهام عدالت خبر داد و گفت: «سهام عدالت فوت‌شدگان نیز از بین نمی‌رود و به وراث آنها منتقل می‌شود.»

روزنامه آرمان- حجت صالحی: رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از حفظ سهام عدالت تمامی ثبت ‌نام شدگان قبلی در آزادسازی سهام عدالت خبر داد و گفت: «سهام عدالت فوت‌شدگان نیز از بین نمی‌رود و به وراث آنها منتقل می‌شود.»
این خبری بود که مشخص می‌کند سرانجام کاغذهایی که سال‌ها بی‌استفاده در دست مردم بود، چه می‌شود. میرعلی اشرف عبدا... پوری حسینی اظهار داشت: البته تعیین تکلیف افراد زنده و آزادسازی سهام عدالت‌ آنها در اولویت قرار دارد و پس از آن، رسیدگی به مدارک وراث برای آزادسازی سهام عدالت فوت‌شدگان در دستور کار قرار می‌گیرد. او ادامه داد: در باب اجرای طرح سهام عدالت باید همه شرکت‌ها، بورسی و گروه دو می‌بودند که این رعایت نشده است و وقتی شرکت غیربورسی وارد شود، تعیین قیمت آنها با مشکل مواجه می‌شود، اما با شبیه سازی مثل شرکت‌های بورسی واگذار می‌کنیم و ارزش روز کنونی شرکت‌های سهام عدالت ۶٧ هزار میلیارد تومان است.
کاغذپاره‌ها احیا می‌شود!
رئيس دولت‌های نهم و دهم در حرف از طرح‌هايي صحبت مي‌كرد كه قرار بود جراحي اقتصاد نا بسامان ایران باشند. از جمله مهم‌ترين طرح‌ها، هدفمندي يارانه‌ها و سهام عدالت بود كه همچنان مي‌توان تبعات منفي اجرای نادرست آن را مشاهده كرد. بیش از ۱۰ سال از اجراي طرح سهام عدالت مي‌گذرد؛ طرحي كه با هدف كاهش شكاف طبقاتي و حمايت از قشر كم درآمد مطرح شد و بيش از ۴۰ ميليون نفر را تحت پوشش خود قرار مي‌داد. اين طرح قرار بود يكي از موفق‌ترين شيوه‌هاي واگذاري در حوزه خصوصي به شمار آيد و به عنوان موتور محرك اقتصاد ايران نامگذاري شده بود، اما امروز يكي از معضلات اقتصاد ايران است. احمدي‌نژاد نمي‌خواست و نمي‌توانست تمام‌كننده اين طرح‌ها باشد، زیرا مي‌دانست اجرای آنها زمان زيادي مي‌طلبد و عمر دولت براي اتمام آنها كافي نیست. با وجود اين، طرح‌هاي ارائه شده توسط دولت چه آن زمان، چه در زمان پس از اتمام دولت دهم، نه تنها ناكارآمد توصيف شد، بلكه در بسياري از موارد موجب بروز مشكل شده است.
از جمله معروف‌ترين آنها هدفمندي يارانه‌ها بود كه در دولت فعلي هم پيامد‌هاي منفي خود را بر جا گذاشته است. يكي ديگر از طرح‌ها سهام عدالت بود. سود اين سهام در سال ۸۶ پرداخته شد، اما از سال ۸۷ به بعد ديگر ادامه سوددهي شركت‌ها را بنا به دلايل نامشخص مشاهده نكرديم. سوددهي برخي از اين شركت‌ها به مقداري نبود كه بتوانند به مردم سهامدار سود دهند. سهام به معناي سود و زيان است و نبايد فقط به مفهوم سوددهي به آنها نگاه كرد، اما اين مفاهيم در جامعه ما جا نيفتاده است.
هنوز برآوردي از اينكه شركت‎هاي سهامدار مانند خودروسازها يا كارخانه‎هاي ديگر در چه مقاطعي سودده يا زيان‌ده بوده‌اند و مبالغ آن چقدر بوده، انجام نگرفته است. اين طرح به قدري با عدم برنامه‌ريزي و سوء‌مديريت همراه بود كه بسياري از مردم حتي برگه‌هاي سهام عدالتشان را گم كرده‌اند؛ برگه‌هايي كه براي دريافت آن ساعت‌ها در صف‌هاي طولاني ايستاده بودند. حالا بعد از ۱۰ سال، معلوم نيست اين شركت‌ها چگونه اداره شدند و با سرمايه‌هاي ۴۰ ميليون نفر در اين مدت چه كرده‌اند؟ در حال حاضر اما رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: اطلاع رسانی می‌کنیم تا هر فرد سهم خود را بفهمد. تا به امروز ١٨ هزار میلیارد تومان پول به خزانه واریز کردیم و ٢٣ هزار و ٢۰۰ میلیارد تومان پول به حساب مردم واریز می‌کنیم. پوری حسینی ادامه داد: ما بستری را فراهم کرده‌ایم تا به موقع اطلاع‌رسانی کنیم و اعلام می‌کنیم که افراد با در دست داشتن شناسنامه و امکانات اینترنتی اقدامات لازم را انجام دهند.
شهریور ۹۶، مهلت پرداخت وجه سهام عدالت
به گفته پوری حسینی، برخی شرکت‌‌ها بالای هزار میلیارد تومان بدهی سود سهام عدالت دارند، این در حالی است که در مورد خرید و فروش سهام عدالت نیز باید گفت هیچ سهمی به هیچ فردی به صورت مستقیم منتقل نشده که فرد بداند مالک کدام سهام از کدام صندوق است و مردم متوجه شوند که مایملکشان چیست. او ادامه داد: برخی افراد علاقه‌مند هستند تشویقا یا اجبارا مانع خرید و فروش سهام عدالت شوند، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
معاون وزیر اقتصاد گفت: افرادی که سهام عدالت دریافت می‌کنند، تا پایان شهریور ٩۶ مهلت دارند پول را بپردازند، اما توصیه این است که اگر فردی پول از خود دارد، واریز کند و قرض نکند و هیچ کس برای ارائه مانده به سازمان خصوصی سازی قرض نکند؛ مگر پول قرض‌الحسنه باشد؛ چراکه سود وام را از محل سهام عدالت ممکن است نتواند بدهد. پوری حسینی ادامه داد: در قضیه اعطای سهام عدالت، افراد و اتباع ایرانی مقیم خارج کشور تا پایان ٩۴، یا ثبت نام کرده‌اند یا این ثبت نام صورت نگرفته است؛ اگر این افراد ثبت نام نکرده باشند، دیگر مشمول سهام عدالت نیستند. پوری حسینی در مورد مبنای قیمت‌گذاری سهام عدالت نیز گفت: مبنا همان است که شرکت‌ها را به سهام عدالت دادیم.
مردم فقط منتظر اعلام سازمان خصوصی‌سازی باشند

این مقام مسئول تصریح کرد: هیچ سایت، سازمان یا فضای مجازی مجاز به تماس با مشمولان سهام عدالت نیست و پولی از سمت مردم نباید پرداخت شود و سازمان خصوصی سازی به زودی سامانه‌ای را برای اطلاع رسانی سهام عدالت طراحی می‌کند. همچنین بر اساس مصوبه شورای اصل ۴۴ قانون اساسی همه شش دهک درآمدی مشمول دریافت سهام عدالت خواهند بود، ضمن اینکه درباره آن دسته از افرادی که هنوز به عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی و یا ثبت‌نام نکرده‌اند، مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ به سازمان خصوصی‌سازی این اجازه را داده است تا در وقت مناسب پیشنهاد خود را برای افزودن به مشمولان سهام عدالت ارائه دهد. او اظهار داشت: بر این اساس ۳۱ میلیون نفر ایرانی که هنوز در طرح سهام عدالت ثبت‌نام نکرده‌اند، در وقت مناسبی به عنوان جامانده‌ها از این طرح پیشنهاد برای تخصیص سهام برای این افراد صورت خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم مثل یارانه یه غلطی کردید توش موندید

    • بهروز

      مرده ها هم میکیرن خخخخخ زنده هااااااا هم میگیرن

    • مصیری

      اول بزار زنده ها بگیرن بعد بدین به مرده ها شما که هنوز گندتان را به زنده ها ندادین

    • بدون نام

      اول به زنده ها بدید مرده ها هم خدا کریمه. ما که زنده ایم بهمون سهام بدید

    • بدون نام

      همش دروغه فقط چرت وپرت میگید هیچ غلطی نمیکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج