adexo3
۴۸۰۳۹۳
۲۳ نظر
۵۰۰۲
۲۳ نظر
۵۰۰۲
پ

بحران خوزستان دستاویز مخالفان روحانی شد

درحالی که زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است جریان رقیب دولت به شکل عجیبی در تنگنای سیاسی قرار گرفته است، این روزها شرایط خوزستان را دستاویزی برای تخریب دولت قرار داده است و با استفاده گسترده رسانه های خود در تلاش هستند مشکلات اهواز را بر دوش دولت یازدهم بیاندازند.

فرارو: درحالی که زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است جریان رقیب دولت به شکل عجیبی در تنگنای سیاسی قرار گرفته است، این روزها شرایط خوزستان را دستاویزی برای تخریب دولت قرار داده است و با استفاده گسترده رسانه های خود در تلاش هستند مشکلات اهواز را بر دوش دولت یازدهم بیاندازند.

تقریبا اواخر دهه ۸۰ بود که ایرانی‌ها با پدیده جدیدی تحت عنوان ریزگردها مواجه شدند. البته این یک اتفاق ناگهانی نبود و پیش‌تر کارشناسان به دولت در سال‌های قبل از آن هشدار داده بودند که در آینده نزدیک با چنین پدیدیه‌ای روبرو خواهیم شد و همان طور هم شد. در روزهای آغازین تابستان ۸۸، ریزگردها ایران را بلعیدند. این وضعیت آسمان در تهران، اهواز و بسیاری از شهرهای جنوبی، غربی و مرکزی ایران حکمفرا بود.
نکته جالب توجه این است که ریزگردها معمولاً ضخامتی کمتر از یک کیلومتر را در بر می‌گیرد و اگر هم خیلی شدید باشد، ضخامتش از یکی دو کیلومتر فراتر نمی‌رود، اما طوفان ریزگردی که در سال وارد کشور شده بود، از کوه‌های زاگرس و حتی رشته کوه البرز گذشت و کرانه‌های دریای خزر در گیلان را نیز تحت تأثیر قرار داد. اما این تنها یک آغازی بر دوران سیطره گرد و غبار بر بخشی از ایران بود. زیرا ریزگرد یک سال بعد مجددا وارد ایران شدند اما این‌بار حتی از سال قبل هم شدیدتر بود. مناطق غربی ایران و به‌خصوص استان خوزستان، ریزگرد را در بهار ۸۹ دوباره تجربه کردند. اما طولی نکشید که دامنهٔ نفوذ آن بسیار گسترش یافت و تا اردیبهشت بیش‌از نیمی از ایران را دربرگرفت و در برخی مناطق نیز با بادهای شدید و باران گل همراه شد. پس از آن در خردادماه محدوده ریزگردها بازهم گسترش پیداکرد و در اوایل خرداد تا اواسط همین ماه تقریباً سراسر ایران را پوشاند. بعد از آن دیگر مناطق جنوبی و غربی اقامتگاه دائمی این ریزگردها شد.

بنابراین مسئله ریزگردها مقوله ای است که در دولت دهم آغاز شد و با وجود اظهارات پیشنهادات کارشناسان و فعالان محیط زیست، دولت با بی توجهی از آنها گذر کرد و همین مسئله موجب تشدید این پدیده در کشور شد. نکته قابل تامل در این مسئله سکوت رسانه‌های حامی دولت در آن دوران بود. آنها که این روزها حتی برای راهپیمایی علیه دولت یازدهم در خصوص بحران آب و هوا در خوزستان مسیر مشخص می کنند، در آن دوران روزه سکوت گرفتند. ولی گویا در شرایط فعلی فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ایجاب می کند که از توان خود برای تخریب دولت استفاده کنند. بنابراین خبرگزاری‌های مخالف دولت این روزها شرایط خوزستان را نه به واسطه دلسوزی و انجام وظیفه یک رسانه بلکه به عنوان دستاویزی برای تخریب دولت، مورد توجه قرار دادند.

این رسانه ها که طی سال های ۸۸ تا ۹۲ با کمترین میزان توجه به بحران ریزگردها در خوزستان پرداخته بودند تلاش کرده بودند این مسئله را یک مسئله منطقه ای و خارج از اقدامات و اختیارات دولت جلوه دهند این روزها با گفت‌وگوها و گزارش‌های مختلف که با تیترهایی نظیر: « امیدی به دولت برای کمک به مردم خوزستان نیست»، «دولت خوزستان را فراموش کرده است»، « برای دولتی که نتواند مشکل مردم خوزستان را حل کند، باید تأسف خورد»، « دولت برای بحران خوزستان نه پیش‌بینی می‌کند و نه پیشگیری» یا در گفت‌وگوهای تلاش کرده اند اینگونه به افکار عمومی نشان دهند که مسئولان دولتی در محل بحران حضور ندارد. این در حالی است که همین رسانه ها در فاصله سال ۸۸ تا ۹۲ مطالبی که در این باره منتشر می کردند عمدتا با چنین عناوینی بود: «ریزگردهای عربی مهمان ایران شدند»، «سوغات پر دردسر همسایه برای مرزنشینان کشور»، « فضای تیره ای از خوزستان نباید به واسطه گرد و غبار درست کرد» و ... حتی نکته جالب دیگری که در این خصوص وجود دارد، این است که برخی از این رسانه های که بخش اخبار استانی دارند و به هر استان صفحه جداگانه ای اختصاص داده شده است، تنها چند روز است که به خوزستان یک صفحه اختصاص دادنه اند اخبار موجود در آن به ماه جاری خلاصه می شود.

رسانه های مخالف، اخلاق و انصاف را رعایت کنند

در همین خصوص جلال جلالی زاده نماینده پیشین مجلس گفت: باید در هر مقوله‌ای منتقدان و مخالفان و حتی موافقان دولت انصاف و اخلاق را رعایت کنند. مسئله این نیست که موضوع سیاسی باشد یا فرهنگی، اقتصادی و ... مهم این است که از انصاف و حق خارج نشویم. وی ادامه داد: مسئله گرد و غبار در خوزستان و شهرهای جنوب و غرب کشور به دلیل عملکرد دولت به وجود نیامده و یک موضوع منطقه ای است. ضمن اینکه اگر بخواهیم به موضوع، با دید سیاسی نگاه کنیم نباید فراموش کنیم که این اتفاق از دوره دولت دهم آغاز شده است.

این فعال سیاسی افزود: اما ما قصد نداریم به این بحران با دید سیاسی نگاه کنیم و معتقدیم باید در چنین شرایطی سیاسی بازی را کنار بگذاریم و موضوع را به کارشناسان امر بسپاریم تا به‌طور کامل آن را مورد بررسی قرار دهند.

نماینده اسبق کرد و اهل سنت مردم سنندج تاکید کرد: این مسئله برآمده از مشکلات موجود در کشور های همسایه است و با متهم کردن دولت مشکل حل نمی شود. ضمن اینکه این رفتار رسانه ها که به دنبال استفاده سیاسی از بحرانی است که بخشی از هموطنانمان در آن اسیر شده اند، به شدت زشت و غیر اخلاقی است.

جلالی زاده در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که عملکرد دولت در خصوص بحران خوزستان به هیچ وجه کم یا اشتباه نبود و دولت آقای روحانی این بحران را نادیده نگرفتند. بنابراین باید مخالفان دولت در نر داشته باشند که نمی توانند از این طریق در انتخابات تاثیرگذار باشند ضمن اینکه مردم ما مردمی فهیم و عاقل هستند به خوبی می دانند که این مسئله نه تنها ساخته مسائل داخلی نیست بلکه هیچ کس به دنبال کوتاهی در حل آن نیست.

بحران خوزستان مختص دولت یازدهم نیست

همچنین علی گلمرادی نماینده مردم خوزستان در مجلس ضمن محکوم کردن سواستفاده های سیاسی برخی رسانه ها از بحران خوزستان گفت: مشکلاتی که این روزها در خوزستان وجود دارد و بسیار خبرساز شده ‌اند، مسائلی نیست که بتوان به یک دولت مرتبط دانست. بخشی از بحران خوزستان به دلیل بی توجهی در دولت گذشته و بخش دیگر به دلیل اقدامات ناکافی دولت یازدهم اتفاق افتاده است.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که بحران زیرگردها در شهرهای جنوبی بیش از ۶ یا ۷ سال است که آغاز شده و نمی توان انتظار داشت یک دولت طی سه سال آن را رفع کند.

گلمرادی در ادامه تاکید کرد: باید رسانه های از سواستفاده های سیاسی در مورد خوزستان اجتناب کند. بحران یک یا چند شهر که موجب افزایش بیماری و معضلات اجتماعی است را نباید برای مقاصد سیاسی دستاویز قرار داد. بهتر است همه بدانند که بحران خوزستان را نمی توان به طور کامل به دولت یازدهم ارتباط داد.

این نماینده مجلس در خصوص اقدامات دولت برای حل بحران خوزستان گفت: دولت در این سال ها که فعالیت خود را آغاز کرده است اقدامات زیادی برای حل بحران ریزگردها انجام داده است اما به نظر من کافی نبوده است. لازم است توجه و بودجه بیشتری برای حل بحران خوزستان اختصاص دهند. ضمن اینکه دولت هم مکلف به انجام تعهدات خود شود. زیرا اگر الان به صورت جدی با این بحران مقابله نکنیم قطعا در سال‌های آینده عمیق تر خواهد شد.

وی ادامه داد: من از دیروز به همراه یک تیم متخصص در خوزستان حضور داریم و در حال تهیه یک گزارش مفصل و کامل برای مجلس هستیم که به احتمال زیاد تا هفته آینده تکمیل می شود تا با مشارکت مجلس و دولت گام های مفیدی برای حل این بحران برداشته شود.

گلمرادی در پایان بادآور شد: دولت طی این مدت تلاش کرده با استفاده از ظرفیت های پیرامونی وارد عمل شود و شرایط را بهبود ببخشد که انصافا مسئله تا حدودی حل شده است. اما این راه حل ها بلند مدت نیستند و ما الان با تهیه گزارش به دنبال پیدا کردن راهکارهای بلند مدت و ماندگار هستیم که انشاالله به زودی هم ارائه خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • استان خاکستان

      حالا فرض بگیریم اصلا همه ی این اتفاق ها تقصیر دولت احمدی نژاد بوده. پس چرا حالا این دولت با تدبیر مشکل رو حل نمی کنه؟ آیا با گفتن تقصیر دولت قبل بوده مشکلی از مردم حل میشه؟ خب اونا خراب کردن شما اگه می تونی به جای اتهام و از زیر کار در رفتن بیا درستش کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نویسنده عزیز بیشتر از اونکه به فکر جنوب کشور باشه سعی در تخریب دولت قبلی و مقصر جلوه ندادن دولت فعلی داشته
        اصلا همه چیز تقصیر دولت قبل
        ماداریم اینجا زیر خاک دفن میشیم ، از آب لجن تغذیه میکنیم ،هر روز بستگانمون یه بیماری جدید میگیرن با پاسکاری تقصیر نه هوایی واسه ما درست میشه نه آبی، نه عزیزانمون که در اثر این شرایط فوت کردن زنده میشن .
        بهتره واسه چاره جویی و دادن یه راهکار قلم بدست بگیرید نه واسه مقصر جلوه دادن این و اون !

    • بدون نام

      واقعا دولت دهم خواب بود حامیانش حا لا بیدار اش کردند ساعت خواب

    • محمدی

      تعجب میکنم چرا تمام کاسه کوزه رو سر دولت دکتر روحانی بیچاره میشکنند گویی که قبل از این دولت دولت دیگری وجود نداشته . خوب است کمی هم انصاف داشته باشیم زیرا اگر زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود کسی حتی صداش در نمی آمد .آیا این مشکلات خورستان یک شبه بوجود آمده ؟؟؟

    • بدون نام

      بالاخره دولت باید کاری بکند این که نمیشود ما در حال خفه شدن باشیم و دولت کاری نکند بخدا برگ درختان ما را لایه ای از خاک میگیرد و میبینیم در حال مرگ است. بهتر است بودجه مناسبی برای اینکار دست چند تا معتمد دلسوز قرار دهند اگر هم بگویند پول نیست ما باور نمیکنیم از بودجه نهادهای بی اثر کم کنند بخصوص آنهایی که مثلا کار فرهنگی میکنند.

    • کارشناس برق

      اونهایی که این تغییرات آب و هوایی را مستمسک رسیدن به اهداف سیاسی کردند یک ذره فهم و درک از مسائل ندارند ، مثلا نماینده ای که اصلا توی عمرش یه نیروگاه برق رو ندیده و به پیچیدگیهای اون آگاهی نداره ، بیانیه میده که فلان و فلان ، این آدم درک نداره وقتی رطوبت 90 % با گرد و خاک ادغام میشه واقعا چه وضعیت نامساعدی به لحاظ فنی بوجود میاد !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گرد و خاک اگه کنترل شده بود الان رطوبت داشت راه خودشو میرفت . . .پس واسه جلوگیری از گرد وخاک هیچ اقدامی صورت نگرفته
        لطفا شما هم این نظرات بدون فکر رو مستمسک رسیدن به اهداف خودتون نکنید

    • بدون نام

      خوزستان ازهرنظرتحت مظومیت دولت روحانی قراردارد نه فقط گردوغبار بیکاری تبعیض در استخدامها درانتقال اب وغیره

    • صادق

      والا من که خودم بچه ایلام هستم این بحث ریزگردها تقریبا از اواسط دهه 80 شروع شد نه اواخر,یعنی حدود 85 به بعد, بعدش اصلا چرا همه چیزو سیاسی میکنین,دوران اقای احمدی نژاد که اصلا بحثشو هم نمیکردن, دوران اقای روحانی هم هرکی هرچیزی بگه سریع میگین سیاه نماییه, مردم تو همین سیاست بازی شما دارن خفه میشن بخدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا موافقم از اواسط دهه 80بود که ریزگرد ها اوج گرفت و ما مردم خوزستان شدت این موضوع رو احساس کردیم

    • محمد

      شماعادت داری باهراتفاقی سیاسی برخوردکنی
      یادم هست که یکی ازانتقادات روحانی به احمدی نژاد درزمان تبلیغات عدم توجه به مشکل ریزگردها ومشکل خوزستان بود
      چرااون موقع انتقادروحانی به احمدی نژادرو دستاویزی برای تخریب احمدی نژادتلقی نکردید؟؟؟اماحال که نوبت خودروحانیه که هم جواب شعارچهارسال پیشش رابده وهم باکلیدخیالیش مشکل خوزستان راحل کنه اینجامیشه" دستاویزی برای تخریب دولت؟؟""
      التماس تفکروانصاف

    • بدون نام

      آقای روحانی با این تبعیض و اهمال دیگه توقع رای از خوزستانیا نداشته باش
      یک خوزستانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • چاووش

      جل الخالق ازاظهارنظرهای نسنجیده عزیزان منشاء بروز این گردوخاکها ازکشورهای همسایه است ودررأس امور این جریان بعدازفروپاشی حزب بعث واعدام صدام یزیدکافر وباتوجه به کانون این پدیده بین دول عربی وقراردادفیمابین انها ومالچ پاشی عربستان وسوریه وعراق درموعدقبل ازموسم پدیده گردوخاک وباتوجه به اختلافات بین دول عربی وعدم همکاری انها ومخصوصا احداث سدهادرکشورهای همسایه وپدیده کم آبی وبارندگی باران وتوفانهای موسمی باعث این مشکل شدیدوحاددرخوزستان وسایر استانها گردیده است والبته ساکنین استان خوزستان بیشتر از زسایراستانها ازمسئله دررنج وعذابندولذا ازارباب جرایدورسانه ها خواهشمندم مشکلات بین المللی وعدم بارندگی مناسب باران وکم آبی وخشک شدن تالابها ودریاچه ها را بگردن مس$ئولان دولت فعلی نیاندازیدهرچند کم کاری مسئولین محیط زیست وعدم تلاش کافی ووافی دراین قضیه نیزبچشم میخورد تنها رفع این مشکل دعای استسقا بدرگاه خداوندتبارک وتعالی است که درپایان فصل زمستان نعمتش رابرکلیه کشورهای همسایه بگستراند وبابارش باران زمینهای خشک ودریاچه ها وتالابهاراسیراب نماید تابایک بادضعیف ویاقوی دچارمشکل نشویم بیاییم همگی بدرگاه خداوند نازل کننده نزولات جوی ازصمیم دل دعاکنیم الهی ألف آمین انشاله

    • بدون نام

      اگه جلیلی رئیس جمهور بشه با همان نوع ابتکارات اتمی که داشت مشکل ریزگردهای خوزستان را حل میکنه والله

    • بدون نام

      ن فقط روحانی کلآ همه دشمن خوزستان شدن

    • بی نام

      اقای گل مرادی گفتید مسئله حل شده؟ خیلی ببخشیدهیچی حل نشده تازه ب غیر از ریزگردها ، آب وبرق ب مشکلاتمون اضافه شده هر روز قطی آب داریم شما از وضع خوزستان خبر دقیقی ندارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به علاوه ی آب خوزستان که داره جسم همه رو تجزیه و نابود میکنه و همه رو بیمار میکنه

    • بدون نام

      با چه جراتی از سلامتی مردم استفاده سیاسی میشه این با اسلام همخانی نداره

    • غیر عرب وطن دوست

      متاسفم ثروتمندترین ایالت جهان خوزستان به این روز افتادهاست اگه این اتفاق در تهران یا در اصفهان افتاده بود ایا دولت مردان به این راحتی از کنارش رد می شدند به خدا خوزستان .اذر بایجان .سیستان ....... همش مال ایرانه تبعیض تا کی ای مسولان کشور فردا جواب خدا را نخواهید داد به جای پل های چند طبقه در تهران یه کم هم به استانهای مظلوم فکر کنید غیر این بعدا برای خود شما دردسر ساز خواهد شد در اشتباهید لطفا چاپ کنید اگه وطن دوست هستید

    • خوزستان

      دولت روحانی چه کار مثبتی کرده که کار گرد و خاک رو درست کنه؟این از بیکاری جوانان مردم این از بخش مسکن این از سهام عدالت مردم که ندادن تازه قیمت ها رو میبره بالا و یارانه ها همون 45 تومان تازه میگه شیب ملایم صد هزار رحمت به احمدی نژاد

    • بدون نام

      فقط وفقط ازوزارت نفت وفولادسددرست کردند وبیابان زدایی نکردند

    • بدون نام

      بهترین دولت بعد از انقلاب دولت مرحوم هاشمی و خاتمی بود بدترین احمدی نژاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج