۴۸۵۵۷۸
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

روزنامه اصولگرا: پول سپرده‌گذاران کاسپین را بدهید

سپرده‌گذاران موسسه اعتباری مجاز کاسپین همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و این بلاتکلیفی سپرده‌گذاران سایر موسسات مالی و بانک‌ها را هم نگران کرده است.

روزنامه وطن امروز: سپرده‌گذاران موسسه اعتباری مجاز کاسپین همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و این بلاتکلیفی سپرده‌گذاران سایر موسسات مالی و بانک‌ها را هم نگران کرده است.
بعد از مسدود شدن سپرده‌های تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج و تعطیل شدن بیش از ۴۰۰ شعبه این تعاونی و سرگردانی بسیاری از سپرده‌گذاران، مسؤولان بانک مرکزی ادعا کردند این تعاونی غیرمجاز بوده و از بانک مرکزی مجوز نداشته بنابراین نباید سپرده‌گذاران ریسک کرده و پول خود را در این تعاونی می‌گذاشتند اما از آذرماه صف جدیدی مقابل یک موسسه اعتباری دیگر تشکیل شد ولی این بار از موسسه غیرمجاز خبری نبود؛ این بار سپرده‌گذاران موسسه مجاز کاسپین که اسفند سال پیش از بانک مرکزی دولت یازدهم مجوز دریافت کرده بود خواهان سپرده خود بودند و پولی هم در میان نبود.
این موضوع همزمان شد با زیان‌ده شدن بانک‌های بزرگ؛ صورت‌های مالی بانک‌هایی همچون ملت و تجارت نشان می‌داد سهامداران این بانک‌ها هم زیان فراوانی متحمل شده‌اند و همین امر موجب شده اعتماد عمومی به بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز هم تا حدود بسیار زیادی کاهش یابد. البته موضوع تجمعات گاه و بیگاه و اظهارات سپرده‌گذاران موسسه مجاز کاسپین این نگرانی‌ها را تشدید کرده است. سپرده‌گذاران کاسپین می‌گویند ما به اعتبار مجوز بانک مرکزی در این موسسه سپرده‌گذاری کردیم اما حالا سپرده‌های ما بلوکه شده و پولی به ما پرداخت نمی‌شود.
این موضوع موجب شده علی لاریجانی، رئیس‌مجلس نماینده خود را به ملاقات سیف رئیس‌کل بانک مرکزی بفرستد و از او درخواست کند هرچه سریع‌تر و تا قبل از دیر شدن، مشکل سپرده‌گذاران را حل کند. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس به نمایندگی از لاریجانی به ملاقات سیف رفت و خواهان حل مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین و ثامن‌الحجج شد.
قاضی‌پور در این باره به «وطن‌امروز» گفت: بنده با دلیل و مدارک به آقای سیف گفتم این موسسه مجاز بوده و به اعتبار این مجوز خیلی‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند و شایسته نیست بعد از چند ماه اعلام شود پول مردم پرداخت نمی‌شود.
قاضی‌پور افزود: آقای سیف در این جلسه اعلام کرد موسسه اعتباری کاسپین از ۸ تعاونی تشکیل شده که ۶ تعاونی آن در موسسه ادغام شده‌اند اما ۲ تعاونی اعتبار یعنی فرشتگان و بدرتوس مشکل دارند و از لحاظ قانونی ادغام آنها فعلا امکان‌پذیر نیست، چرا که مدیران آن هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند. نماینده رئیس‌مجلس در امور کاسپین افزود: در این جلسه مشکلات سپرده‌گذاران را اعلام کردم و گفتم این مسائل نباید موجب شود مشکلی برای مردم به وجود‌ آید و نباید اعتماد عمومی به نظام بانکی کم‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی قول داد در این باره هفته آینده گزارشی مبسوط ارائه دهد و هفته آینده نتایج این جلسات را اعلام می‌کنم.
نامه به سیف
نادر قاضی‌پور غیر از جلسه با رئیس‌کل بانک مرکزی نامه‌ای هم نگاشته و از سیف خواسته اصل سپرده و سود سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین پرداخت شود. در نامه قاضی‌پور که به‌عنوان نماینده علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به امور مؤسسات اعتباری انتخاب شده، آمده که مؤسسه اعتباری کاسپین مجوزهای لازم را دارد و باید سپرده سپرده‌گذاران و سود آنها پرداخت شود. همچنین نماینده ویژه مجلس برای رسیدگی به پرونده کاسپین در نامه خود به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده است: با توجه به مجوزدار بودن مؤسسه باید بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو باشد و اقدامات عاجل را انجام دهد. نکته‌ای که مؤسسه کاسپین را از داستان سایر مؤسسات غیرمجاز جدا می‌کند، مجوزی است که بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته برای این مؤسسه صادر کرده و در پلاکاردهای تجمع اخیر سپرده‌گذاران کاسپین نیز به چشم می‌خورد: «من به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده‌ام».
اگرچه سرمایه‌گذاری در مؤسسه‌های غیرمجاز همواره با ریسک بالایی همراه بوده و بانک مرکزی بارها نسبت به این امر هشدار داده اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد مؤسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده نیز سرانجام به سرنوشت مؤسسات غیرمجاز دچار شود. با گذشت ۳ ماه ماجرای مؤسسه اعتباری مجاز کاسپین به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با این مؤسسه مجاز جای تردید و سوال ایجاد می‌کند. همه اینها در حالی است که ایران در یک‌سالگی برجام به‌سختی دنبال ترمیم اعتماد جهانی نسبت به شبکه بانکی خود است و تلاش می‌کند جای خود را هرچه بیشتر در مراودات مالی بین‌المللی و پای بانک‌های مهم و بزرگ جهان را به نظام بانکی خود باز کند اما بروز چنین اختلال‌هایی مثل تجمع چندباره سپرده‌گذاران مؤسسه مالی مجاز کاسپین که مؤسسه‌ای با مجوز دولت تدبیر و امید است، می‌تواند این روند را متوقف کرده و اعتماد جهانی نسبت به شبکه بانکی و پولی ایران را خدشه‌دار کند. اما پرسش مهم آن است: «آیا سرنوشت هزاران سپرده‌گذار مؤسسه «مجاز مالی کاسپین» همانند مؤسسات غیرمجاز رقم خواهد خورد؟!»
نکته قابل تأمل در ماجرای سپرده‌گذاران کاسپین آنجاست که بانک مرکزی ۲۷ اسفند سال قبل به موسسه کاسپین مجوز قطعی و غیرمشروط داده بود و همین اعلام رسمی مجوز از طریق سایت این بانک و قرار گرفتن نام این موسسه به عنوان پنجمین موسسه مالی و اعتباری مجاز موجب افتتاح صدها هزار سپرده جدید از سوی مردم در اقصی‌نقاط کشور نزد آن موسسه شد.
اما حال و بعد از آنکه ورق ارائه مجوزهای رسمی برگشت و روی دیگر سکه نمایان شد مردمی که سرمایه‌های خود را در کاسپین گذاشته‌اند و چند ماهی است دنبال برداشتن سپرده‌های‌شان در این موسسه هستند خود را این‌بار فریب‌خورده توسط مجوز بانک مرکزی می‌دانند که با بازی‌های پشت‌پرده و بی‌تدبیری موجب آسیب‌های مالی و معنوی به آنها شده است. آنطور که در تجمعات اعلام می‌شود تصور عمومی مردم متضرر در اقصی‌نقاط کشور از این حادثه تلخ آن است که سرمایه و پول‌شان به واسطه مجوز بانک مرکزی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آنها فریب داده شده‌اند؛ حال به دلیل غفلت آگاهانه یا ناآگاهانه مسؤولان امر در بانک مرکزی.

سوال اصلی مردم و البته رسانه‌ها از بانک مرکزی این است که چرا از همان ابتدای امر اعلام نکرد مردم در موسسه کاسپین سپرده‌گذاری نکنند و در کنار نام این موسسه در سایت خود درج نکرد که مجوز این موسسه مشروط است تا برای مردم «سوءتفاهمی ایجاد نشود؟»
قطعا ورود موسسه مالی و اعتباری مجاز کاسپین به نقطه بحران آن هم با گذشت تنها 10 ماه از صدور مجوزش انتقادات بسیار بیشتری را بر می‌انگیزد، چرا که این موسسه با مجوز رسمی بانک مرکزی تاسیس شده است و لاجرم بانک مرکزی باید با وسواس و دقت نظر مضاعف و همچنین استفاده از تجربه‌های حاصل از شکست‌های پیشین، گام‌به‌گام تحولات را رصد می‌کرد که بعد از مدت کوتاهی به مردم اعلام نکند باز پول و سرمایه‌تان در معرض خطر قرار گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گل محمدی

      درود بر نماینده شجاع و آزاده جناب آقای قاضی پور ایمان داریم که با پیگیریهای مشارالیه سپرده گزاران کاسپین به حثوق مسلم خود خواهند رسید

    • بدون نام

      من از طرفداران پر وپاقرص دولت تدبیر وامید بودم ولی امروز به خاطر این طرفداریم سخت پشیمان هستم چون واقعا فریب مجوز بانک مرکزی همین دولت را خوردم متاسفانه به غیر از نماینده شجاع ارومیه بیشتر نمایندگان منافع حزبی را بر گرفتن حق مردم ترجیح داده اند مخصوصا نمایندگان همیشه ساکت استان خراسان

    • ابراهیم

      من سپرده گذار موسسه مجوز دار کاسپین هستم و 3 ماهه با بازی بانک مرکزی و کلاهبرداری موسسه کاسپین نه اصل پول و نه سودم را دریافت نکرده ام .زندگی من داره از هم می پاشه ...خدایا ، پروردگارا
      شاهد باش
      تو مملکت اسلامی
      مملکتی که سنگ امام زمان به سینه میزنند
      یه عده دزد و کفتار
      که با قاشق داغ پیشونی خودشون رو سوزاندن، حق یه عده رو خوردن
      خوردن خیلی هم راحت

    • مونا

      با این اوصاف دیگر اصلاح طلبی هم در کشور باقی می ماند ؟چرا که تنها اصولگرایانند که خواهان استیفای حقوق ملتندو گویا اصلاح طلبان خود در حیف و میل اموال سهیم بوده اند که پیگیر باز پس گیری نیستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج