۴۸۵۷۹۸
۱۲ نظر
۵۰۰۷
۱۲ نظر
۵۰۰۷
پ

آغاز مذاکرات حج ۹۶ تا ساعتی دیگر

سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام تیم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با مسئولان حج عربستان برای حج تمتع سال ۹۶ گفت: این مذاکرات ساعتی دیگر میان دو طرف آغاز خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام تیم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با مسئولان حج عربستان برای حج تمتع سال ۹۶ گفت: این مذاکرات ساعتی دیگر میان دو طرف آغاز خواهد شد.

حمید محمدی درباره آخرین برنامه‌ریزیهای انجام شده برای مذاکرات با مسئولان حج عربستان اظهار کرد: مذاکرات ساعتی دیگر میان هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران و مسئولان حج عربستان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران متشکل از سازمان حج و زیارت و نماینده بعثه مقام معظم رهبری است؛ هیئت مذاکره کننده عربستان نیز متشکل از وزیر حج عربستان سعودی و سایر مسئولان ذیربط آن خواهد بود.

سرپرست هیئت اعزامی ایران به عربستان با بیان اینکه پیش‌داوری در مورد نتیجه این مذاکرات برای حج تمتع ۹۶ زود است، تصریح کرد: موضوعات مذاکرات میان مسئولان حج دو کشور مشخص است و بحث و بررسی درباره موارد مورد نظر انجام می‌گیرد.

گفتنی است که محمدی روز گذشته قبل از عزیمت هیئت مذاکره کننده ایران به عربستان خاطرنشان کرد: اگر عربستان خواسته‌های منطقی ایران را در مذاکرات بپذیرد اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی از سر گرفته خواهد شد؛ اعزام هیئت ایرانی به عربستان نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری حج عزّتمندانه است.

وی افزود: اگر این اراده از طرف سعودی نیز وجود داشته باشد، خواسته‌ها، زمینه‌ها و بسترهای لازم را فراهم خواهند کرد.

سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به قطع روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، گفت: به علت قطع روابط دو جانبه، حجاج ما باید از حمایتهای حقوقی و کنسولی برخوردار باشند و این یکی از موضوعات مهمی است که باید ساز و کار آن در این مذاکرات تعریف شود تا ما دغدغه‌ای درباره این حمایتها که بر اساس قوانین بین‌الملل تعیین شده است، نداشته باشیم.

محمدی با بیان اینکه مصداقهای رعایت عزّت و کرامت حجاج ایرانی را به صورت شفاف بیان خواهیم کرد، تاکید کرد: گاهی اوقات در مبادی ورودی و فرودگاه‌های عربستان برخوردهای ناصحیح با حجاج ایرانی انجام می‌شد که قطعا در این خصوص با طرف سعودی صحبت خواهیم کرد، چرا که برخوردهای مناسب براساس مبانی اسلامی و در شان حجاج ایرانی؛ مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به امنیت زائران که از دیگر موضوعات مذاکره پیش رو است، تصریح کرد: با توجه به فضای تبلیغی نامناسبی که علیه شیعیان در عربستان وجود دارد قطعا باید اطمینان داشته باشیم که مشکلی برای حجاج ما پیش نخواهد آمد و آنها در کمال سلامت و آرامش مناسک را به جا بیاورند.

سرپرست سازمان حج و زیارت اظهار کرد: اگر این موارد که همه آنها موضوعات منطقی و به حقّ است تامین شود قطعا حجاج ما می توانند با عزّت و سربلندی به حج مشرف شوند اما اگر طرف سعودی اراده‌ای برای این کار نداشته باشد طبیعتا این خواسته‌ها محقق نخواهد شد و در این صورت امکان حضور حجاج فراهم نمی‌شود.

محمدی با توجه به اینکه گروه مذاکره کننده ایران از جمله آخرین کشورهای دیدار کننده با مسئولین حج عربستان است درباره نتایج این مذاکرات، گفت: آنچه که از قبل طرف ایران به طور کتبی به وزارت حج عربستان ارائه شده موضوعات منطقی است که خواستار اجرای برنامه‌ای روشن است که در چارچوب آن به زائران ایرانی بی احترامی نشود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که خواسته های به حق ایران موضوعاتی نیست که در آن انعطاف داشته باشیم و بدون این‌ها طبیعی است که عزّت و کرامت حجاج ایرانی حفظ نخواهد شد و حج عزّتمندانه‌ای که مد نظر ماست محقق نمی‌شود بنابراین اگر طرف مقابل اراده داشته باشد تمام این موارد را خواهد پذیرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارجمندی

      سلام این کار بسیار اشتباهی است که مسئولین با منت کشی و التماس میخواهند دوباره مردم را به عربستان سعودی بفرستند آخه به چه قیمتی؟ ما را میکشند هم درس عبرت نمیگیریم.......

    • بدون نام

      انشالله هیچ وقت راه مکه با نشه چرا باید پول ما رو عربستانیا ا بخورن اینقد پول به اونا دادن حرامه

    • محمد

      هیئت از سازمان حج و زیارت و نماینده رهبری حاضر هستند که با کشور عربستان که مردم کشورمان راکه حدود پانصد نفر به نابودی کشاند و تعرض کرد حاضر هستند آشتی کنند ولی باخودی ها که از پوست واستخوان هم هستند حاضر نیستند آشتی کنند این است عزت ملی پیامبر با ابوسفیان آشتی کرد وامان داد

    • آرام

      باز هم خودتان را مستعمر عربها کردید ؟
      میخواهید ثابت کنید که کشور ایران صد در صد اسلامیست یا میخواهید جاهلیت ما را به کرسی بنشانید ؟
      آیا واقعا اکثریت ایرانیان موافق مراسم حج با این تفاصیل هستند ؟
      شما نماینده مردم هستید یا ذینفع در دخل عربها .

    • بدون نام

      کسی اگر ارق ملی داشته باشه میره مشهد ولی تو خاک وهابیت
      نمیره

    • بدون نام

      شما را قسم میدهیم به خون پاک شهیدان . تلاشی برای رفتن مردم به حج که با عزت . شر ف. ابرو .جان مردم لتمه زد وبا ز خواهد زد نفرمایید بس است دیگر ........

    • بدون نام

      خود مردم نرن

      مگه خدا فقط توی مکه است؟
      اگه قصدت ثواب هست هزار راه دیگه هم هست
      پیغمبر هم سال های ابتدای هجرت به مدینه برای انجام مراسم حج به مکه نرفتند

    • بدون نام

      حج یک فریضه الهی هست و واجب هست که مردم به حج برن حتی اگر این کار با التماس باشه دولت ما باید بپذیره چرا بعضی از مردم ما اینقدر کوته فکر هستند اگر واقعا شما مسلمانانید با التماس کردن چیزی از شما کم نمیشه اما اگر مسلمان نیستید اون دیگه بحثش جداست

    • بدون نام

      البته این دولت ما بود که در مسیر حج سنگ اندازی کرد و هزاران بهانه برای نرفتن مردم به حج اورد

    • بدون نام

      کاربر 19:39 اگه بهت تجاوز کردن چی؟

    • بدون نام

      انجام فرایض حج طبق فرمایشات قران کریم بر هر مسلمانی که توانایی مالی داشته باشد واجب است

    • بدون نام

      دلم بخاطر رفتن به حج یک ذره شده است دو بار به حج رفتم هر بار که رفتم از دور قبل عاشق تر گشتم و به بی ارزش بودن دنیا بیشتر پی بردم تحمل این دنیای مادی برایم سخت شده است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج