اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۸۸۵۹۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حمله به رقه مشکلات ترامپ را دو چندان مي‌كند

شايد مسئله حمله به رقه عليه داعش به حدي پيچيده باشد که «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهوري آمريكا را کلافه کند؛ زيرا او بايد يا ترکيه متحد خود در ناتو را کنار زده و بر شبه‌نظاميان کرد تکيه کند يا طرحي طولاني‌مدت‌تر را برگزيده و نيروهاي بيشتري از آمريکا وارد صحنه کند.

روزنامه شرق: شايد مسئله حمله به رقه عليه داعش به حدي پيچيده باشد که «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهوري آمريكا را کلافه کند؛ زيرا او بايد يا ترکيه متحد خود در ناتو را کنار زده و بر شبه‌نظاميان کرد تکيه کند يا طرحي طولاني‌مدت‌تر را برگزيده و نيروهاي بيشتري از آمريکا وارد صحنه کند.
هدف حمله آينده که آمريکا از آن حمایت می‌کند، شهر رقه، مرکز داعش در سوريه، است. مقامات آمريکايي مي‌گويند داعش از اين مرکز براي آموزش تروريست‌ها و طراحي توطئه عليه غرب استفاده مي‌کند. باوجود تلاش‌هاي مستمر آمريکا در چند ماه گذشته براي کاهش نگراني‌هاي ترکيه، آنکارا همچنان بر اين اصرار دارد که حمله به رقه بايد از سوي نيروهاي عرب محلي و با حمايت نيروهاي ترکيه صورت گيرد.
درحالي‌که ترکيه هشدار مي‌دهد اگر آمريکا نگراني‌هاي اين کشور را در نظر نداشته باشد، دردسر بزرگي پيش خواهد آمد. يک مقام نظامي آمريکايي مي‌گويد: نظاميان آمريکايي و ترک‌ها چند روز گذشته پيشنهادات ترکيه را براي حمله به رقه بررسي کرده‌اند؛ اما اين مقام آمريکايي که نمي‌خواهد نامش فاش شود، مي‌گويد آنها در نهايت به تصميمي نرسيدند. يک مقام بلندپايه ترکيه نيز که نمي‌خواهد نامش فاش شود، تأکيد دارد آنجا حدود ١٠ هزار نيروي رزمنده حضور دارند که مي‌توان در حمله به رقه به آنها تکيه کرد. از آن گذشته، نيروهاي ترکيه و نيروهاي آمريکايي نيز مي‌توانند از آنها پشتيباني کنند.
بااين‌حال، آمريکايي‌ها مي‌پرسند آيا نيروهايی که ترکيه از آنها حمایت می‌کند، چنان تواني دارند که چنين مأموريتي را انجام دهند . آنها در ضمن به دشواري‌‌هايي اشاره مي‌کنند که نيروهاي حمايت‌شونده از سوی ترکيه در چند روز گذشته در جريان عمليات طرد تروريست‌ها از شهر «الباب»، با آن مواجه بودند. حال آنکه شهر الباب بسيار کوچک‌تر و هدفي سهل‌تر از رقه است. حتي شاهد آن بوديم كه بعد از پس‌گرفتن اين شهر، داعش يک خودروي بمب‌گذاري‌شده را در اين شهر منفجر کرد و دست‌کم ٥٠ نفر را به کشتن داد.
همچنين روشن نيست چگونه نيروهاي ترکيه مي‌خواهند خود را به رقه برسانند؛ زيرا يا بايد از سرزمين‌‌هايي عبور کنند که دولت سوريه بر آنها سيطره دارد يا مناطقي که تحت کنترل کردهاست. از سوي ديگر، مقامات آمريکايي مي‌گويند ترکيه تمايل دارد پيش از حمله به رقه، شهر «منبج» سوريه را از کردها پاک‌سازي کند.
شايد نيروهاي حمايت‌شده از سوی ترکيه نيازمند آموزش يا نيازمند تعداد بيشتري نيرو از جمله نيروهاي ويژه آمريکايي موجود در سوريه که اکنون تعدادشان به ٥٠٠ نفر مي‌رسد، باشند. همه اين عوامل موجب شده تا عمليات براي آزادسازي رقه پيچيده‌تر شده و کند پيش برود. «بليز ميستال»، مدير برنامه امنيت ملي در آمريكا، مي‌گويد: ‌«‌به همان اندازه‌اي که ترامپ تمايل دارد هرچه زودتر رقه آزاد شود، تنها نيرويي که باید آماده به اين کار باشد، نيروهاي دموکراتيک کردهاي سوريه است».
نيروهاي اضافي
يک مسئول آمريکايي مي‌گويد: تعداد نيروهاي عربي که به عمليات رقه کمک خواهند کرد و در چارچوب نيروهاي دموکراتيک سوريه فعاليت مي‌كنند، به حدود ٢٧ هزار نفر مي‌رسد؛ اما مقامات اطلاعاتي آمريکا مي‌گويند اين نيروها هنوز سازماندهي نشده و آموزش کافي نديده‌اند و به حمايت نيروهاي کُردي که بهترين رزمندگان متحد با نيروهاي ائتلاف به شمار مي‌روند، نياز دارند. حتي اگر آمريکا از نيروهاي دموکراتيک سوريه در اين حمله حمايت کند، به نيروهاي اضافي نياز خواهد داشت.
درهمين‌حال، وب‌سايت «سي‌بي‌اس نيوز»، به نقل از «جوزف فوتيل»، ژنرال آمريکايي و رئيس فرماندهي مرکزي آمريکا که روز جمعه گذشته از سوريه ديدن کرده بود، نوشت: نيروهايي که آمريکا از آنها حمایت می‌کنند، «امکان حرکت مناسب را ندارند، براي همين ما نياز به آمادگي‌هاي بيشتر داريم تا اين خلأ‌ها را پر کنيم».
يك مشاور در ارتش آمريكا مي‌گويد تصميم به اين حمله با كمك نيروهاي سوريه دموكراتيك مي‌تواند پيامدهاي لجستيك ديگري هم داشته باشد؛ زيرا تركيه به احتمال زياد با اين امر مخالف بوده و به نيروهاي آمريكايي اجازه نخواهد داد در مرزهاي اين كشور مستقر شده تا بتوانند حمايت هوايي لازم را تدارك ديده و با توپخانه دوربرد به مواضع داعش در طول عمليات حمله کنند.
او مي‌افزايد: خشم ترك‌ها مي‌تواند كمك‌رساني به خطوط مقدم جبهه را با دشواري‌‌هايي مواجه كند. به گفته او، آن وقت بايد از طريق عراق عمل كرد و در نتيجه، عمليات را كندتر مي‌كند و ترك‌ها هم به آن اعتراض خواهند داشت.
يك مسئله مهم ديگر اين است كه در آينده، بعد از طرد داعش، چه كسي مسئوليت رقه را برعهده خواهد گرفت؟ ميستال، مدير برنامه امنيت ملي آمريكا، مي‌پرسد آيا «بشار اسد»، رئيس‌جمهور سوريه، به نيروهاي تركيه اجازه خواهد داد بر اين شهر كنترل داشته باشند. از سوي ديگر تركيه هم هشدار داده كه اگر كردها بر اين شهر تسلط پيدا كنند، با واكنش شديد ساكنان شهر كه عرب اهل سنت هستند، مواجه خواهند شد.

ژنرال «جوزف دانفورد»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، به چالش‌هاي اين كشور در حمله به رقه اعتراف كرده و مي‌گويد: «وقتي راه‌حل‌ها را تقديم ترامپ مي‌كنيم، درباره اهميت متحدمان تركيه هم صحبت خواهيم كرد. همچنين تأكيد خواهيم كرد طرح ما متكي بر حفظ هم‌پيماني با تركيه است». او اشاره مي‌كند كه آن‌گاه ترامپ بايد درباره نيروهاي كُرد تصميم‌گيري كند. اينها همه اموري است كه ترامپ پيش از شروع حمله به رقه بايد بادقت به آنها فكر كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج