۴۸۹۳۶۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

در آخرين جلسه هاشمي و روحاني چه گذشت؟

گفته‌هاي نزديکان هاشمي‌رفسنجاني خبر از اين امر مي‌دهد که او از نيمه دوم سال جاري به فکر سامان‌دادن انتخابات پيش‌روي رياست‌جمهوري بوده است. در همين راستا هم در آخرين روزهاي زندگي‌اش جلساتي با حسن روحاني داشته است.

روزنامه شرق: گفته‌هاي نزديکان هاشمي‌رفسنجاني خبر از اين امر مي‌دهد که او از نيمه دوم سال جاري به فکر سامان‌دادن انتخابات پيش‌روي رياست‌جمهوري بوده است. در همين راستا هم در آخرين روزهاي زندگي‌اش جلساتي با حسن روحاني داشته است.
آنچنان که به گفته حسين مرعشي، بعد از ارتحال آيت‌الله، حسن روحاني محور تصميم‌گيري براي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم است. به گفته مرعشي: هاشمي برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش را با روحاني در ميان گذاشته بود و آنها - روحاني و هاشمي - براي چگونگي حضور در ميدان رقابت‌هاي بهار هماهنگ بودند و در آخرين صحبتي که با آقاي هاشمي داشتيم، به من گفتند که با آقاي روحاني صبحت کردند و ايشان قول داده که کانديداي رياست‌جمهوري آينده ايران شود. آقاي هاشمي از اين امر راضي بود.
در آخرين جلسه هاشمي و روحاني چه گذشت؟
مرعشي ادامه داد: آقاي هاشمي گفت توافق کلي بر اين است که در کنار آقاي روحاني، افراد ديگري نيز به عنوان کانديداي در سايه وارد عرصه شوند تا دست اين جبهه نيرومند مردمي در هيچ شرايطي بسته نباشد. يار نزديک هاشمي افزود: تأکيد آقاي هاشمي اين بود که در انتخابات پيش‌رو، در کنار آقاي روحاني، افراد ديگري هم باشند که به ايشان در مسائل تبليغاتي و دراختيارگرفتن فضاهاي رسمي کمک کنند. از سويي بهتر است با يک برگ بازي را شروع نکنيم که خداي ناکرده به هر دليلي پشيماني بياورد. اين نماينده پيشين مجلس همچنين در رابطه با افراد احتمالي حاضر در کنار آقاي روحاني نيز گفت: آقاي هاشمي در اين رابطه بحثي نداشت.
هرچند اشاراتي کردند اما اکنون همه ما تصميم گرفتيم آقاي دکتر روحاني درباره اين مسائل تدبير کند چون بعد از ارتحال آقاي هاشمي، آقاي روحاني محور تصميم‌گيري براي انتخابات رياست‌جمهوري است. اين عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران تصريح کرد: خوشبختانه آقاي هاشمي درباره انتخابات ۹۶ حرف‌هاي خود را زدند، حتي گاهي ما فکر مي‌کرديم اين بحث‌ها کمي زودهنگام است اما گويا مقدر بود که قبل از رحلت حرف‌هايشان را بزنند. اميدواريم مردم همچنان آن پيام را پي بگيرند. البته اکنون جريان کلي حاکم در جامعه متکي بر خرد، واقع‌گرايي، دوري از احساسات، دوري از منافع فردي و توجه به منافع ملي و توجه به حفظ کليت نظام جمهوري اسلامي است. جرياني که چراغ آن خاموش نخواهد شد. مرعشي همچنين با تأکيد بر اتحاد گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا افزود: اکنون در حال تدوين برنامه‌ها و سياست‌ها براي اين انتخابات هستيم، بعد از آن وارد تعيين مصاديق خواهيم شد. آقاي هاشمي هم در اين رابطه تأکيد داشت که همه با هم باشيم و شوراي نيرومندي شکل بگيرد اما درباره مصاديق صحبتي نکردند. اين نخستين بار نيست که خبری از برنامه‌ريزي هاشمي براي انتخابات ارديبهشت ماه ٩٦ رسانه‌اي مي‌شود، دو روز پيش نيز فاطمه هاشمي دختر ارشدش در مصاحبه‌اي گفته بود آيت‌الله هاشمي براي انتخابات ٩٦ برنامه داشت.گفت‌وگوي مرعشي با مرجان‌السادات احمدي، خبرنگار ايسنا محورهاي متفاوتي داشته که مهم‌ترينش اين است:

‌ تا وقتي سياست و سياست‌ورزي در ايران زنده است، آقاي هاشمي هم زنده است.

‌در تمام اين سال‌ها شخصيت‌هاي مؤثر و بزرگي در کنار آقاي هاشمي بودند و او تنها نبود. يک رهبر سياسي موفق تنها نيست بلکه يک مجموعه در کنار يکديگر حرکت مي‌کنند. امروز نيز کشور احزاب و شخصيت‌هاي مؤثري دارد، آقاي روحاني، آقاي خاتمي، حسن آقاي خميني و آقاي ناطق‌نوري هريک نقاط اتکايي در کشور هستند.

‌ با گذشت زمان مشخص مي‌شود که چه کسي مي‌تواند هدايت جرياني را بر عهده بگيرد که از سوی هاشمي راهبري مي‌شد. بايد ديد در آينده و در کوران حوادث چه شخصيت‌هايي بيشتر مي‌درخشند، اکنون نمي‌توان گفت که کدام فرد خاص جانشين آيت‌الله هاشمي است.

‌اين يک جريان فکري و باز است و حوادث آينده و نوع تعامل هريک از اين افراد يا افراد جديد ديگر، تعيين مي‌کند که چه کسي مي‌تواند هدايت اين جبهه را برعهده گيرد.
‌ آقاي هاشمي استقلال جريانات و اشخاص را به رسميت مي‌شناخت و اصلا علاقه‌مند نبود که کسي با او همراه يا تابعش باشد. آقاي هاشمي هيچ‌گاه انتظار نداشت همه مثل او باشند و معتقد باشد که هر ‌کس مثل من نيست مي‌توان او را تخطئه کرد.
‌ بهتر است فقط به اين بسنده کنم که برخي در ايران براي يک دستمال، قيصريه را به آتش مي‌کشند. براي آقاي هاشمي سخت بود که ببيند افرادي براي يک منفعت يا تشخيص ناصحيح اصرار کنند و نگذارند کشور با سياست‌هاي درست جلو رود. اين خون دلي بود که آقاي هاشمي مي‌خورد، اينکه مسائل فرعي را اصلي کنيم.

آقاي ‌هاشمي مسئوليتي نداشتند که در رابطه با مسئله‌اي مانند حصر تصميم‌گيري کنند اما نظرات خود را به مسئولان منتقل کردند و چون فکر نمي‌کردند انتشار آنها کمکي به حل مسئله کند، منتشر نکردند. به هر حال نظرات روشن و صريحي درباره حل معضل باقي‌مانده مشکلات ۸۸ داشتند. به زودي با انتشار خاطرات ايشان، اين موضوع هم بازتر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج